Hej Alla glada


Vi har precis fått våran tomt, nu vill vi börja gallra ut vilket hus det är som gäller. Får inte börja bygga på tomten förrän den 15 maj, men jag vill så snart som möjligt ta bort träd och sly så vi kan få bättre överblick.

Någon som vet om vi får detta?!


// Micke
 
Beror på planbestämmelserna. På vår tomt krävs det exempelvis marklov för att fälla träd med diameter på mer än 15cm. Oftast när man skickar in om bygglov inkluderas även (vid behov) ansökan om marklov. Sen antar jag att det är bygganmälan/samråd som avgör när du får börja bygga och rensa på tomten.

Men som sagt, det beror på planbestämmelsen...kontakta kommunen.

Alter ego
 


Tack för svar!



// M
 
Hejsan! Vi fick börja rensa på vår tomt på tillträdesdagen (dvs så fort den var vår). Vi sågade ner träd, tog bort och eldade upp sly - och utseendet på tomten förändrades! Kommunen hade ingenting att säga till om detta hos oss, men det verkar vara olika från kommun till kommun.
 
Kolla med säljaren.

Jag satte motorsågen i första trädet ett par månader innan vi fick tillträde till tomten (med säljarens godkännande).
 
Grattis till tomten!!! ;D
Vi började rensa våran omgående. Men det är, som det har sagts här tidigare, olika från kommun till kommun. Dessutom skiljer det sig ganska mycket om det är inom eller utom stadsplanerat område. Det är, som föregående talare har sagt, bäst att höra med kommunen vad som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.