Ska försöka förklara problemet så gott jag kan trots att jag ej kan några termer.

Vi har nyss köpt ett hus där det finns en Jötul f3 installerad. Den är kopplad till murstocken med ett oisolerat skorstensröret, sånt som säljs i sektioner/1m bitar.
Innan inflytt ringde jag sotningsvösendet och frågade om status på sotning mm då tidigare ägare inte hade koll. Det hade sorts och gjorts brandskyddskontroll i december 2019. Jag fick beskedet att det bara är att elda på och att en kallelse kommer när det är dags för nästa sotning. Toppen!

Nu till problemet.
Igårkväll så tände vi upp för andra gången. Efter en liten stund hörde jag ett skapande ljud, gick bort och tittade och såg att sista skarven i skorstensröret innan murstocken började glida isär, säkert 1,5-2cm. Jag kvävde elden och bestämde mig för att kolla på det nu på morgonen när allt hade svalnat. När jag kom upp i morse hade det separerat helt, det var en springa mellan rörbitarna.
Eftersom det redan är löst så bestämmer jag mig för att plocka isär och titta.
Röret ner i kaminen upplever jag som något för litet då det glappar i sidled, tätningsrepet är av och ligger löst och det har gjorts en bula i skorstensröret i biten som är nere i kaminen (troligtvis för att kunna vinkla det och koppla det till murstocken utan att flytta på kaminen).

Att det inte kan eldas så länge det är såhär är självklart. Men hur kan status vara på detta viset när en brandskyddskontroll gjorts för mindre än ett år sen? Det har knappt bott någon i huset sedan dess så att något ändrats efter det har jag svårt att tänka mig..

Bildbeskrivning.
Bild 1 - skarven som separerade. Här dock ihopsatt igen.
Bild 2 - kopplingen ner i kaminen med trasig tätning.
Bild 3 - stor hög med aska i murstocken
 
  • Skorstensrör med en markering som visar var skarven började glida isär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat skorstensrör med löst tätningsrep och märken av aska, installerat ovanpå en kamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en svart skorsten med sotpartiklar, med fokus på skarven där två sektioner möts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det i skarven det rörde på sig du har delat och kikar in? Är ju isåfall en rörelseskarv som antagligen rör på sig när allt blir varmt och kallnar. Så länge det är drag i skorstenen så måste det inte vara supertätt överallt. Det är ju inte så att elden sprutar ut i minsta glipa direkt.
Askan i skorstenen är ju bara dammsuga bort. Inte alltid det är sotarens ansvar om det inte finns luckor och annat i rökröret.
 
  • Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Är det i skarven det rörde på sig du har delat och kikar in? Är ju isåfall en rörelseskarv som antagligen rör på sig när allt blir varmt och kallnar. Så länge det är drag i skorstenen så måste det inte vara supertätt överallt. Det är ju inte så att elden sprutar ut i minsta glipa direkt.
Askan i skorstenen är ju bara dammsuga bort. Inte alltid det är sotarens ansvar om det inte finns luckor och annat i rökröret.
Ah ok. Så kan det kanske vara. Nu var det ju dock så att röret hade separerat helt så att det var en glipa mellan rörbitarna, det känns inte så bra. :thumbdown:
 
Jag tycker det ser ut i röret som att nåt sticker in en typ 5cm iallafall?
 
S Stefan1972 skrev:
Jag tycker det ser ut i röret som att nåt sticker in en typ 5cm iallafall?
Jo det gör det på bilden.
S Stefan1972 skrev:
Jag tycker det ser ut i röret som att nåt sticker in en typ 5cm iallafall?
Jo det gör det på bilden. :) Som jag skrev i inlägget så är röret ihopsatt igen när jag tog bilden. Jag glömde ta bild innan. Men som sagt så var där en glipa, säkert på 2-3mm (hade fått in en del av en tumstock).
 
J Joakim88 skrev:
Jo det gör det på bilden.

Jo det gör det på bilden. :) Som jag skrev i inlägget så är röret ihopsatt igen när jag tog bilden. Jag glömde ta bild innan. Men som sagt så var där en glipa, säkert på 2-3mm (hade fått in en del av en tumstock).
Det är stor skillnad på 2-3 mm och 5 cm...

Det rör sig då det blir varmt, fullt normalt.
 
A Autodidak1 skrev:
Det är stor skillnad på 2-3 mm och 5 cm...

Det rör sig då det blir varmt, fullt normalt.
Klart det är stor skillnad på 5cm och 2-3mm. På bilden sitter röret ihop, alltså ett överlapp på ca 5cm, det stämmer. Men som jag sagt så var det en distans mellan rören på 2-3 mm. Alltså har rören rört sig ca 53mm då. Jag anser inte att det är normalt att det blir en glipa, alltså ett HÅL in i skorstenen. Ett hål där rök och gaser kan komma ut i rumsluften.
 
Menar du att det var en glipa på 2-3mm mellan delarna vid A eller B?
Svart byggmaterial med markerade punkter A och B och en synlig popnit vid pilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har även en popnit vid din pil, är den hel?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Menar du att det var en glipa på 2-3mm mellan delarna vid A eller B?
[bild]
Du har även en popnit vid din pil, är den hel?
Mellan A och det andra röret. Alltså, dom satt inte ihop.
Det är ett hål där, möjligtvis för en popnit eller en skruv, men där sitter inget just nu iaf. Inget hål i anslutande rördel heller så där har nog inte suttit något överhuvudtaget.
 
Bara för att vara övertydlig tog jag isär det igen. Såhär såg det ut. Alltså en glipa mellan rören. Hål rakt in i skorstensröret.
 
  • Närbild av en glipa mellan två svarta skorstensrör mot en inomhusbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Ser ut som du får leta upp en lämplig skruv till hålet , skruven som ska hålla ihop rören .
Drevgarn går att köpa nytt .
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Fast även om det rör sig lite så kan det ju inte rör sig sådär mycket? Vad har flyttat på sig? Har röret in i väggen åkt in? Har kaminen flyttat sig på golvet? En mån för rörelseutvidgning måste det ju finnas men ser det ut sådär så måste ju något flytta på sig på fel sätt. Eller så står kaminen för långt ut på golvet...
 
S Stefan1972 skrev:
Fast även om det rör sig lite så kan det ju inte rör sig sådär mycket? Vad har flyttat på sig? Har röret in i väggen åkt in? Har kaminen flyttat sig på golvet? En mån för rörelseutvidgning måste det ju finnas men ser det ut sådär så måste ju något flytta på sig på fel sätt. Eller så står kaminen för långt ut på golvet...
S Stefan1972 skrev:
Fast även om det rör sig lite så kan det ju inte rör sig sådär mycket? Vad har flyttat på sig? Har röret in i väggen åkt in? Har kaminen flyttat sig på golvet? En mån för rörelseutvidgning måste det ju finnas men ser det ut sådär så måste ju något flytta på sig på fel sätt. Eller så står kaminen för långt ut på golvet...
Som jag skrev i mitt första inlägg så verkar det ha gjorts en bula i nederkant av röret som möjliggör att det vinklas. Kanske det och avsaknad av den där skruven som är boven då?
För om röret står i lod enligt mitt vattenpass så ligger det som det ska i anslutningen till murstocken. Så jag tror inte att kaminen står fel. :)
 
Ja, de ska ju gå att dra isär där när man behöver, i annat fall skulle det bli attans knepigt att montera.
Metall rör sig när den blir varm, och exakt åt vilket håll hänger på massivs med parametrar, så det tyder i sig inte på något fel.
Som sagt, sätt en skruv eller stålpopnit i hålet så sitter det utan problem.
Hade tidigare en Jutöl #3 (inte F3, men samma anslutning) och där hade jag helt enkelt bara en kort träskruv istoppad så att de höll sig på plats, men var enkel att ta ur vid behov.
 
  • Gilla
Joakim88
  • Laddar…
Jo men min poäng var ju att vad är det som rört sig så där mycket? Om kaminen står stadigt och står där den alltid stått så kan ju inte knät i sig röra sig utåt så mycket? Då återstår ju bara att röret åkt in i väggen så det ska dras ut lika mycket. Det kan ju inte röra sig 5cm av värmen direkt.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.