Tänkte kolla vad ni använder er av för fuktmätare för att kolla fukt i t.ex. plattan eller virket innan ni plastar, målar, lägger golv etc.

Kunde väl vara kul som omväxling till de otaliga trådarna om sticksågar, kap/gersågar och skruvdragare ;)

Denna har jag funderat på.
http://www.nordtec.se/fuktmaetare_Fuktindikator+T650.html

Vad tror ni om den - några andra förslag.?
 
Fler prylar behövs alltid - men behövs just denna pryl verkligen? Har bara tyckt mig behöva en sådan nu när jag väntar på att nya betongplattan i källaren ska torka klart och då verkar det bäl bättre att hyra en. Tråkigt nog.


Angående apparaten - hur fasen mäter man fukt i saker med en metallkula?
 
Vete fasiken egentligen - fast som du säger - prylar är kul :)

Jag har en liten byggfirma så det kan ju vara skönt att kunna dokumentera fukthalt innan man plastar etc. för eventuella framtida fuktproblem. Då vet jag att det inte byggts in någon fukt.

Det var lite så jag tänkte..

Hur/om den fungerar vet jag inte heller, men det kan säkert någon upplysa mig (oss) om..
 
Såg när dom på woodworkingchannel
va på mässa.
Dom testade fuktmätare som man bara
la på den ytan man ville mäta.
Tror det är som ett ekolod.
Den mäter densiteten i olika material.
Kanske liknande.

Mvh Putte
 
Styx - om det är å tjänsten vägnar är det väl för bövelen inget att fundera på. Köp en och berätta hur den funkar!

ByggP - så kan det förstås vara. Jag tror jag ska hyra en sådan där rackare för att mäta betongen i källaren. Börjar bli lite sugen på att slå igång golvvärmen där nu.
 
Jag skall jag skall...
Tänkte bara kolla vilken jag skall slå till på...
 
Ja den såg ju också rätt käck ut...
Vad kostar den i förhållande till den jag kikade på??
 
När vi undersökte det här inför köp sa de flesta vi pratade med att de modeller som man bara lägger mot ytan ger sämre precision än de som sticker in två metallstift och mäter resistansen (elektriskt motstånd). Men det gäller virke. Använder den till att mäta fukthalten i slöjdvirke för möbeltillverkning etc, det är så tråkigt när det krymper och slår sig när det kommer inomhus. ;)
 
Snailman
Jag har kört en del med Protimetern och i rent virke är det inga problem, däremot blir det trixigare om man skall mäta igenom t ex plastmattor. Lim och andra material kan nämligen luras rätt bra så man får tänka lite på vad det är man mäter så man inte detekterar fuktskador som inte finns. Sen är det inte så kul att perforera tätskikten med piggarna men vad skall man göra?

/Kent






 
Snickarboden skrev:
Jag har kört en del med Protimetern och i rent virke är det inga problem, däremot blir det trixigare om man skall mäta igenom t ex plastmattor. Lim och andra material kan nämligen luras rätt bra så man får tänka lite på vad det är man mäter så man inte detekterar fuktskador som inte finns. Sen är det inte så kul att perforera tätskikten med piggarna men vad skall man göra?

/Kent
Lite därför jag tänker mig att den jag refererade till i första inlägget kunde gå fint :-/






 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.