Hej alla!
Jag installerade ett bevattningssystem för gräsmattan i våras och bor i Skåne. Har egen brunn och har delat in ytan i 5 sektioner som styrs med magnetventiler som ligger i en ventilbox. Spridarna är Hunter MP-Rotator. I backen ligger PEM 25-slang och längsta sträckning är ca 25 meter. Tänkte nu vintersäkra anläggningen. Pumpen är ju lätt att skruva loss och ställa i varmgaraget men allt som är under mark bör nog blåsas rent, inkl ventilerna, innan kylan kommer. Funderar även på att för säkerhets skull skruva loss alla MP-Rotatormunstyckena och sätta tillbaka de gråa plastskydden som hör till resp MPR-hus. Jag har monterat en luftnippel direkt efter pumpen så att jag kan ansluta en kompressor och blåsa en sektion i taget. Min fråga gäller själva kompressorn. Är det någon som tömmer sitt system och provat att använda en helt vanlig Jula- eller Biltema-kompressor och fått det att funka? De levererar normalt ca 180 L/min och kostar runt 1000:-. Eller krävs en betydligt kraftigare kompressor, typ hyra från Ramirent eller Cramo?
 
En varuhus-kompressor duger gott.
 
  • Gilla
Tvingman
  • Laddar…
tommib
Blåser rent med en liten Herkules från Bauhaus. Funkar utmärkt.
 
  • Gilla
Tvingman
  • Laddar…
T Tvingman skrev:
Det låter ju fantastiskt. Så typ den här lille rackaren borde funka, eller?

[länk]
Den fungerar.
 
  • Gilla
Tvingman
  • Laddar…
Precis instalerat ett Gardena med fem magnet ventiler och 8 spridare, angående vinterförvaringen - jag tänkte lämna grejorna ute i vi ter och har en liten kompressor till bilens reservhjul, men hur ansluter jag den bäst till själva systemet ? enklast vore ju att köra in luften där jag ansluter vattenledningen, kör en 3/4 tum slangkoppling direkt från utkastren.
 
tommib
Bygg en adapterslang med en tryckluftsnippel i ena änden och en gardenakoppling i andra. Kolla att du ställer ner maxtrycket på kompressorn så att slangen inte exploderar.
 
Såhär gjorde rörmokaren hos oss.
Kulventil med blått handtag är avstängningsventil ut mot utedelen.
Precis nedan sitter en mindre ventil med bilventil-koppling så det är lätt att koppla på kompressorn

Koppar- och mässingsrörinstallation med kulventil och avstängningsventil med blått handtag samt bilventilkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
violapalimo77 och 3 till
  • Laddar…
Världsklass, jag har inte lika avancerad installation, men gott om 3/4-tum gardena slang och anslutningsdon - finns det någon lämplig anordning att köpa i metall med bilventilskoppling i så fall ? Då kan jag nog få runt slangen och dra åt med ett par rejäla slangklämmor.
 
Vad har ni för kopplingar från kompressorn, om jag köper en typ Bauhaus eller Biltema så måste jag väl ha någon övergångsventil som passar in i Anslutningspunkten på Gardena systemet ? Där sitter igen en sk anslutningspunkt, 3/4 tums hankontakt och jag har bara vanlig slang från utkastaren dit.
 
Jag tömmer mitt system, som inte är en bevattningsanläggning utan bara vatten till utkastare på olika ställen i trädgården, med en helt vanlig sunkig kompressor från Jula. Knåpade ihop en luftnippel, en slangklämma, 20 cm vattenslang och en Gardenakoppling.

Jag stänger av vattentillförseln inomhus, sen öppnar jag alla kranar utomhus. Kopplar in min egengjorda pryl på den högst placerade utkastaren och låter kompressorn blåsa rent från vatten. Brukar börja med en tom kompressor som får bygga upp trycket i takt med att den jobbar, så att det inte blir fullt tryck direkt ut i utkastarna. När det kommer luft ur utkastarna så kopplar jag ur kompressorn och låter eventuellt kvarstående vatten rinna neråt till lägsta punkten igen, sen på med kompressorn ännu en gång.

Har funkar perfekt i flera år!

Edit: Ser att jag vänt luftnippeln på bilden åt fel håll, men ni är nog med på principen! :)

Luftnippel, slangklämma, blå vattenslang och en Gardenakoppling isolerade på vit bakgrund.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
tommib
Jag har en helt vanlig tryckluftsanslutning som är gängad på en R15 utvändig gänga.
 
Den där gillar jag - Tryckluftsanslutning? Classe eller Jula ?
 
Då blir det ju lite hemmabygge i helgen, och jag tänkte låta mina magnetventiler stå kvar under vinternhalvåret i boxarna som är nedgrävda. Verkar mycket extrajobb och risk för läckage att ta bort dem varje år som någon rekommenderat. De går att forcera på Öppet men ett litet reglage så jag skall prova att få ihop en liknande anordning som Maveric77 ovan. Tack för tipset!
 
tommib
Elcentral med kablar och rörinstallation, troligen för bevattning, monterat på vägg av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längst till vänster. Tror den är från Jula.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.