Hej

Renoverade mitt badrum i våras och har nu fått en vattenskada, vi har haft tre oberoende fukttekniker här (från försäkringsbolag) som alla har konstaterat att tätskiktet i duschutrymmet inte är fackmannamässigt utfört.

Vi har reklamerat till firman som utförde arbetet. De har efter många om och men tagit på sig att göra om arbetet från grunden. Vi vet i nuläget inte omfattningen av själva vattenskadan då man endast har rivit så pass att man kan konstatera orsaken.

Nu till mina frågor:

vad kan vara viktigt att tänka på innan dom börjar (skriftligt avtal osv)?
Vi tycker att det är skäligt att få ett evakueringsboende under tiden som arbetet pågår då vi inte tycker att vi ska behöva sänka vår levnadsstandard för att dom har gjort fel. Dom har initialt sagt nej till vårt krav å menar att de inte har någon sådan skyldighet. Stämmer det?
Något annat som kan vara bra att veta så man inte går med på något som man får ångra senare?

tack på förhand
 
Evakueringsboende kan man diskutera åt båda håll.

I princip har de rätt, de har ingen skadeståndsskyldighet mot dig för skadan. Bara en skyldighet att åtgärda felet. Såvida man inte kan bevisa att firman agerat vårdslöst. Det kanske de iofs har. Men det är väldigt svårt att bevisa.

Så med den argumentationen är de inte skyldiga att ersätta dig mer än att åtgärda felet de orsakat.

Men man kan ev. hävda att åtgärden nu är en fortsättning på deras ursprungliga arbete, som därmed är kraftigt försenat. Och vid en försening som är av betydelse för dig som beställare, så är de ersättningsskyldiga för verifierade kostnader som uppstår pga. förseningen. Det är inget självklart argument, men kanske fungerar.

Du kan också diskutera det med ditt förs. bolag. De ersätter inget av badrumsjobbet, för det är inte fackmannamässigt. Men de kan ersätta följdskador som beror på felet.

Vad hade de gjort fel?
 
Försäkringsbolaget har inga skyldigheter mot dig. Det är du som är beställare och du får driva ev behov eller önskemål mot företaget som utfört jobbet.
Lite tråkigt svar kanske. Känslorna vill ju gärna peka mot försäkringsbolaget som tidigare betalat och kanske tom rekomederat företaget. Men det är den bistra sanningen.
Kan bara gissa hur hjälpsamma de är på ett backjobb.
 
A
P patriksod skrev:
Hej

Renoverade mitt badrum i våras och har nu fått en vattenskada, vi har haft tre oberoende fukttekniker här (från försäkringsbolag) som alla har konstaterat att tätskiktet i duschutrymmet inte är fackmannamässigt utfört.

Vi har reklamerat till firman som utförde arbetet. De har efter många om och men tagit på sig att göra om arbetet från grunden. Vi vet i nuläget inte omfattningen av själva vattenskadan då man endast har rivit så pass att man kan konstatera orsaken.

Nu till mina frågor:

vad kan vara viktigt att tänka på innan dom börjar (skriftligt avtal osv)?
Vi tycker att det är skäligt att få ett evakueringsboende under tiden som arbetet pågår då vi inte tycker att vi ska behöva sänka vår levnadsstandard för att dom har gjort fel. Dom har initialt sagt nej till vårt krav å menar att de inte har någon sådan skyldighet. Stämmer det?
Något annat som kan vara bra att veta så man inte går med på något som man får ångra senare?

tack på förhand
Är de inte tillräckligt att dem åtgärdar det.

Varför tjafsa mer.
 
H hempularen skrev:
Evakueringsboende kan man diskutera åt båda håll.

I princip har de rätt, de har ingen skadeståndsskyldighet mot dig för skadan. Bara en skyldighet att åtgärda felet. Såvida man inte kan bevisa att firman agerat vårdslöst. Det kanske de iofs har. Men det är väldigt svårt att bevisa.

Så med den argumentationen är de inte skyldiga att ersätta dig mer än att åtgärda felet de orsakat.

Men man kan ev. hävda att åtgärden nu är en fortsättning på deras ursprungliga arbete, som därmed är kraftigt försenat. Och vid en försening som är av betydelse för dig som beställare, så är de ersättningsskyldiga för verifierade kostnader som uppstår pga. förseningen. Det är inget självklart argument, men kanske fungerar.

Du kan också diskutera det med ditt förs. bolag. De ersätter inget av badrumsjobbet, för det är inte fackmannamässigt. Men de kan ersätta följdskador som beror på felet.

Vad hade de gjort fel?
tack för ett utförligt svar.

i vårt grundkontrakt från när dom gjorde badrummet står det att varje dag arbetet försenas ska ersättning om 1500kr utgå. Något man kan utgå ifrån då?

felet dom gjort var att dom inte använt godkänd brunnsmanschett till en ”unidrain”. Utan lappat med remsor, en metod som kan vara ok om jag förstått det rätt, men som i det här fallet inte var fackmannamässigt utförd.

Vi vet ju i nuläget inte hur stor vattenskadan är. Det kan ju bli så att det kan behöva stå och torka i månader. Vi har i nuläget varit utan dusch i 2 månader.
 
  • Ledsen
kest
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Är de inte tillräckligt att dem åtgärdar det.

Varför tjafsa mer.

Skulle du vilja bo i en byggarbetsplats med fläktar som går i säg tre månader utan dusch?
 
K kest skrev:
Försäkringsbolaget har inga skyldigheter mot dig. Det är du som är beställare och du får driva ev behov eller önskemål mot företaget som utfört jobbet.
Lite tråkigt svar kanske. Känslorna vill ju gärna peka mot försäkringsbolaget som tidigare betalat och kanske tom rekomederat företaget. Men det är den bistra sanningen.
Kan bara gissa hur hjälpsamma de är på ett backjobb.
Nu är inget försäkringsbolag inkopplat i det här då jobbet inte är fackmannamässigt utfört utan det är mellan oss och firman som gjorde arbetet.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
P patriksod skrev:
i vårt grundkontrakt från när dom gjorde badrummet står det att varje dag arbetet försenas ska ersättning om 1500kr utgå. Något man kan utgå ifrån då?
Det där borde ni verkligen kolla på med någon jurist. Låter nästan som ni kan tjäna på deras slarv.
Ett par månader torkning och kassa in 90 000:-
 
K kest skrev:
Det där borde ni verkligen kolla på med någon jurist. Låter nästan som ni kan tjäna på deras slarv.
Ett par månader torkning och kassa in 90 000:-
Nja, vi vill ju heller inte utnyttja situationen. Alla kan göra fel men tycker ändå att det är rimligt med ett evakueringsboende vilket skulle kosta 750kr/dag.
 
BirgitS
Merkostnader kan det ju gå att få ersättning för men bara nödvändiga. Att det är jobbigt att bo på en byggarbetsplats hör mer till kategorin "sveda och värk" och det ingår inte i konsumenttjänstlagen. Läs gärna om den lagen på Konsumentverkets webbplats. Har man ingen toalett kan en merkostnad vara att fixa en "skogstoa", har man ingen dusch kan en merkostnad t.ex. vara kostnaden för att duscha på ett gym eller simhall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.