Blev i dagarna med fritidshus och tänkte fira det med min första tråd på forumet på år och dagar.

Jag undrar hur ni på forumet skulle resonera kring att sätta in en duschkabin i, vad säljaren kallade, ett tvättrum. Rummet har idag plastmattor av vattenavvisande slag på både väggar och golv. Däremot saknas golvbrunn, allt som finns är avlopp för handfatet.

Min spontana tanke när jag var på visning var att ställa in en duschkabin och leda vattnet till samma avlopp som handfatet. Det löser sig ju ganska lätt med en T-koppling och liggande vattenlås. Tänkte därtill installera en automatisk fläkt som pytsar ut luften när luftfuktigheten blir för hög.

Jag begriper förstås att det inte är någon optimal lösning, men tror ni att det kan fungera temporärt? Till dess att jag har budget att faktiskt ta dit ett proffs som fixar golvbrunn (och därmed gör om alla tätskikt igen)? Någon som har gjort något liknande som har egna lösningar att dela med sig av?

Edit: Jag såg att Byggmax har fantastiskt enkla instruktioner för hur våtrum ska göras. Någon som har gjort ett badrum med deras system? Var det hyggligt lättjobbat? Tänker att det skulle kunna vara ett kul projekt för julen.

Länk till Byxmax: https://cdn.byggmax.se/media/catalo...sning Rollbart System.pdf-1546974818.1829.pdf
 
Redigerat:
det enklaste är att sätta det i kontrast mot hur mycket som skulle fördärvas om det blir läckage, och hur stor risken är. en dusch i ett fritidshus kommer inte att användas lika mycket som i en året-runtbostad, kanske enklare byggstandard generellt osv. fritidshuset min familj hade under min uppväxt hade ett enklare duschrum (duschkabin och spångolv målat med epoxifärg) i ett uthus vilket räckte fullt väl de max fyra veckor om året som vi var där.
 
  • Gilla
Nomaden
  • Laddar…
major_tom major_tom skrev:
det enklaste är att sätta det i kontrast mot hur mycket som skulle fördärvas om det blir läckage, och hur stor risken är. en dusch i ett fritidshus kommer inte att användas lika mycket som i en året-runtbostad, kanske enklare byggstandard generellt osv. fritidshuset min familj hade under min uppväxt hade ett enklare duschrum (duschkabin och spångolv målat med epoxifärg) i ett uthus vilket räckte fullt väl de max fyra veckor om året som vi var där.
Tack för svar! Det låter vettigt vad du säger. Magkänslan är att det skulle kosta lika mycket att anlita en hantverkare som ordnar riktigt våtrum som det skulle kosta att åtgärda eventuella problem som kan uppstå. I varje fall kortsiktiga problem, som ett vanligt läckage. Känns också osannolikt om vi stänger av vattnet när vi inte är där.

Långsiktigt får jag kanske hålla koll på fuktnivåerna så att de inte smyger sig uppåt. Men på lång sikt lutar det nog ändå åt att renovera badrummet ordentligt.
 
  • Gilla
major_tom
  • Laddar…
Du skriver att det ska vara en temporär lösning. Hur lång tid tänker du då?
En ännu enklare och kanske säkrare lösning är att göra en enkel utedusch.
 
S Stuff skrev:
Du skriver att det ska vara en temporär lösning. Hur lång tid tänker du då?
En ännu enklare och kanske säkrare lösning är att göra en enkel utedusch.
Jag tänker på sin höjd något eller några år. Har några andra mindre jobb runtom huset som jag vill göra innan jag sätter igång och gör badrum på riktigt. Men en dusch vill man ju ha mer eller mindre dag ett, därför slänga in något temporärt.

Utedusch har jag funderat på också, men tonårsdottern tycker inte det där att duscha ute låter jätteroligt. Inte ens om jag smäller upp ordentliga väggar och tak runt uteduschen. Men absolut, det alternativet finns också.
 
Kommer du åt golvet underifrån?
I så fall hade jag kortlat upp för en riktig golvbrunn o kopplat samman avloppen i "källaren/krypgrunden istället"

Det var först för drygt ett år sedan som vi byggde och installerade "riktig" dusch och toalett i sommarstugan.
De senaste 25 åren har familjen tillbringat ett par månader på sommaren (min fru är lärare), de flesta helger och alla lov (Jul/Nyår, Påsk, höstlov osv) i stugan och det har funkat jättebra med en hink varmvatten och en skopa.
Även med tonårsbarn...
 
  • Gilla
Meta9
  • Laddar…
Jag har haft precis en sådan temporär lösning i ca 7-8 år. Handfat kopplat ihop med duschkabin och sen ner i golvet. 40-rör om jag inte minns fel. Har aldrig varit något problem med dålig avrinning eller fukt. Plastmatta på golv, målad råspont på väggarna och målad osb i taket. Då har jag iofs en separett med en liten fläkt stående som ju omsätter luften hela tiden.
Håller nu på med det riktiga badrummet i huset och tänker köra på samma lösning. Dock kommer jag där ha vattentoa så jag tänkte sätta in en fuktstyrd väggfläkt för säkerhets skull...
 
@doubleH Jag ska undersöka saken. Inga problem att komma ner i murstocken från huvudbyggnaden, men det här rummet ligger i en tillbyggnad. Får kravla ned och undersöka saken.Eller skicka ned dottern (då kanske hon ställer upp på utedusch sen, med spindelnät i håret ...)

Du tror inte risken är större att ställa till med något om jag tar mig upp underifrån, då förstör jag ju det befintliga tätskiktet? Nog för att det borde gå att göra tätt runtomkring, men känns lite som en halvmesyr. Om du förstår hur jag tänker :)

@ToRy Det låter ju prima! Då vet jag att någon kör en liknande lösning och att det fungerar. :) Fuktstyrd fläkt tänkte jag sätta in också. Som du säger, för säkerhets skull. Är ju ett ganska enkelt ingrepp.
 
N Nomaden skrev:
@doubleH Jag ska undersöka saken. Inga problem att komma ner i murstocken från huvudbyggnaden, men det här rummet ligger i en tillbyggnad. Får kravla ned och undersöka saken.Eller skicka ned dottern (då kanske hon ställer upp på utedusch sen, med spindelnät i håret ...)

Du tror inte risken är större att ställa till med något om jag tar mig upp underifrån, då förstör jag ju det befintliga tätskiktet? Nog för att det borde gå att göra tätt runtomkring, men känns lite som en halvmesyr. Om du förstår hur jag tänker :)

@ToRy Det låter ju prima! Då vet jag att någon kör en liknande lösning och att det fungerar. :) Fuktstyrd fläkt tänkte jag sätta in också. Som du säger, för säkerhets skull. Är ju ett ganska enkelt ingrepp.
N Nomaden skrev:
@doubleH Jag ska undersöka saken. Inga problem att komma ner i murstocken från huvudbyggnaden, men det här rummet ligger i en tillbyggnad. Får kravla ned och undersöka saken.Eller skicka ned dottern (då kanske hon ställer upp på utedusch sen, med spindelnät i håret ...)

Du tror inte risken är större att ställa till med något om jag tar mig upp underifrån, då förstör jag ju det befintliga tätskiktet? Nog för att det borde gå att göra tätt runtomkring, men känns lite som en halvmesyr. Om du förstår hur jag tänker :)

@ToRy Det låter ju prima! Då vet jag att någon kör en liknande lösning och att det fungerar. :) Fuktstyrd fläkt tänkte jag sätta in också. Som du säger, för säkerhets skull. Är ju ett ganska enkelt ingrepp.
Visst, att installera en golvbrunn innebär självklart att det befintliga tätskiktet på golvet "förstörs" och du behöver kanske låta en golvläggare lägga en nya våtrumsmatta på golvet.
Men lösningen med att ansluta till tvättställsavloppet innebär också utmaningar.
Blir svårt att få till tillräckligt fall - bottenventilen på de flesta duschkabiner är relativt nära golvet och du behöver ett liggande vattenlås OCH ett T-rör på tvättställsavloppet som båda bygger lite på höjden.
Ett liggande vattenlås är dessutom inte så bra på att hantera långa hårstrån - misstänker att dottern inte är snaggad ;)
Allt hår fastnar inte i silen på duschkabinen...
 
Jag hade samma problem i vårat tidigare hus och lösningen var som TS funderar över ett T-rör på tvättställsavloppet. Funkade hur bra som helst i de år vi bodde där och när vi sålde hade besiktnjngsmannen inget att anmärka på den lösningen. Enligt honom innebar den lösningen ingen större risk än en golvbrunn.
 
  • Gilla
BenkeBus75 och 1 till
  • Laddar…
En snygg duschkabin är många gånger en bättre lösning än en traditionell dusch med de krav på tätskikt som det medför. Inkoppling via T-rör på en befintlig avloppsstam med hjälp av 40 mm vita avloppsrör fungerar utmärkt. Gör ett enkelt vattenlås under kabinens botten med fyra 90 graders krökar så slipper du lukt.
 
  • Gilla
klorena och 3 till
  • Laddar…
Jag har en liknande lösning i mitt fritidshus. Duschkabin kopplad direkt till avloppsstammen, ingen golvbrunn. Det funkar fint och har varit så i 30år.
 
  • Gilla
klorena och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.