R Robert-san01 skrev:
Är inte ett halvt pbb ca 23 600kr?
Förlåt, du har alldeles rätt, jag läste lite snabbt. Då är det ännu mindre värt att dra något vidare.

Angående vad som var fel i köket så var allt som hade med ventilationen borttaget. Rör, ventiler, allt. Hålet där ventilationsröret (eller vad det heter) fanns var byggt över med skåp och el och lite annat skit. Så kostnaden främst låg väl i att det var krångligt att få till det bra när designen på hela överdelen av köket fick göras om. De hade ju gjort som en kanal över fläkten men bara struntat i att montera rör och utsug där, men det gjorde att det inte var så uppenbart.

Angående de andra delen så tog jag upp samtliga med säljaren men han vägrade gå med på någon ersättning eller förhalade saker så att jag ändå fick anlita firmor för att åtgärda felen då jag helst vill ha säker el i lägenheten och kunna duscha och använda avloppet relativt snart. Och anlitade jag själv så struntade jag i att kräva ersättning från säljaren då jag också medger att det är mitt eget fel (delvis åtminstone).

Jag anser dock inte att detta är mitt fel, åtminstone i praktiken, då köket var "nyrenoverat" och felet med ventilationen inte gick att se utan att montera ner överskåpen. Men visst, summan är för liten för att fajtas över så det spelar ingen roll.

Tack för alla synpunkter.
 
Jag kan tycka att det vore solklart att ta in hjälp för besiktning av en Brf-lägenhet, i synnerhet om man inte har kunskaperna själv. Jag gjorde förstås inte när jag köpte min brf-lgh men det gick bra ändå. Visst hittades en del mindre bra lösningar. Def flesta som köper en lägenhet har ingen aning om vad man faktiskt köper och tror sedan att det går att kräva att föreningen, eller HSB/Riksbyggen eller vem det nu är som är förvaltare ska träda in och fixa.

De flesta lägenheter är nog att anse som högriskköp. Detta då det för det mesta är rena amatörer som gjort de fina renoveringarna som nämns i prospekten. Eller också har någon billig multihantverkare anlitats. Syftet är att att få det att se snyggt ut vid försäljningen. "Att sminka en gris" är nog en rättvis (men lite tråkig) sanning för ganska många "renoverade" lägenheter.

I föreningen som jag är med i styrelsen för har det varit ett stort antal fall där klåpare renoverat kök och sedan tyckt att en riktig köksfläkt som funkar med ventilationssystemet var alldeles för dyr. Sedan har något billigt skräp satts in och det blir sedan rabalder vid nästa OVK. Inte sällan har lgh hunnit byta ägare så någon annan får betala för att det ska bli rätt.
Skumma elinstallationer är inte heller ovanligt.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.