Behöver idéer till färgförslag till mitt nya kök. Vad som är största problemet är golvet - vad ska jag ha där? Det ska vara plastmatta, men vilken färg och mönster? Vill inte ha för mörkt golv där allt syns, men inte för ljust heller.

Skåpluckorna är släta vita, bänkskivan mörkt grå, rostfria maskiner, samt en "fondvägg" i grått kakel där en rostfri fläktkåpa sitter utan att samsas med några överskåp. Inget kakel mellan över/underskåp utan en rostfri plåt ovanför diskbänken. Taket är vitt och övriga väggar ska målas men vet inte vilken färg (förslag?). Själva köket är u-format mot matplats. Inga väggar mellan matplats och hall utan helt öppen planlösning. Så mattan och väggarna ska vara likadana i hela delen.

Förslag? Tack!
/Datorgumman
 
Något i grått skulle vara snyggt är min första tanke, resten av köket är ju vitt och grått, så golvet i samma eller annan grå nyans som det andra gråa. Det kanske finns plastmatta med grått klinkermönster? Då blir det ju inte så tydligt med skräp på.

Grått och grönt kan också vara väldigt snyggt ihop, vi har Mios "Lav" på vissa väggar och gråa marmorfönsterbänkar (Ruyivinamarmor, en av de vanligaste) och det är grymt trevligt att titta på.

/ama
 
Kan du tänka dig schackrutigt golv, finns en del plastmattor med det mönstret och färgställningen mörkgrå/vit, glöm de två första bilderna ;).
resilient_extra.jpg

Annars är gummigolv rätt trevliga och lite 'roligare', finns i ett flertal mönster och nyanser, min personliga favorit är den med upphöjda runda duttar. http://www.norarubber.com/Products/Design/produkt_us.cfm?prdnr=405&prdvarnr=1&pfamnr=110

Ett tredje alternativ är tex. Tarketts golv för offentlig miljö, har många supersnygga färger på ganska enfärgade golvmattor, kan bli mycket läckert om du skulle våga dig på en kul färg på golvmattan, tex. nedanstående 'Eminent' som jag sett lagd på golv och den är snygg :surprised:, sedan måla väggarna vita, möjligen en fondvägg i ngn. annan målad nyans som harmonierar med golvet, kaklet samt de vita väggarna, jag skulle personligen inte måla tre av fyra väggar i någon kraftigare nyans.
eminent_053Z.jpg     eminent_062Z.jpg

MVH//Christina.
 
Det shackrutiga var ju läckert, men eftersom halva huset ska vara samma matta så tror jag inte jag vågar mig på det.

Vad tror ni om plastmatta som ser ut som trägolv? Och i så fall vilket (ek, bok, furu etc)?

Svårt det här, får ju inte bli fel för en matta kan man ju inte bara byta om det inte blev rätt. En vägg kan man ju måla om.

/Datorgumman
 
Har själv en plastmatta som ser ut som parkett och det är nog bland det fulaste jag vet. Byter snart ut den mot äkta valnöt.
 
Plastmatta i korkimitation..
 
Datorgumman skrev:
Vad tror ni om plastmatta som ser ut som trägolv? Och i så fall vilket (ek, bok, furu etc)?
Egentligen är väl inte plastmattor som sådana någon superfavorit ;) MEN jag tycker att de har ett klart existensberättingande om de står för vad de är och inte skäms för det och faktum är att med de nya, fräscha färger som kommit på senare år så har jag börjat omvärdera dem själv :)

Jag skulle inte välja en imitation av klinker eller trägolv, tycker själv att det är betydligt roligare (och kan dessutom vara riktigt fräckt och snyggt) med en matta som inte försöker vara något annat än den är ;)

Men det är ju förstås en smaksak :)

MVH//Christina.

*EDIT* Den 'spräckliga' (Eminent) kanske ser både tråkig och just 'spräcklig' ut på de små bilderna, jag skulle ändå råda dig att gå och titta på proverna samt försöka se själva mattan inlagd någonstans, den är verkligen fin, får liv och djup av 'spräcklet' utan att vara för dominant eller 'platt'. Finns dessutom i ett otal nyanser http://www.tarkett-commercial.com/floors/site/sv-se/topic/vinyl_homogeneous/product/296/product.asp.
 
Nu är mitt kök klart! Vägen dit var lång och rörig, men väl värt allt besvär.

Ett tack till "Byggimpert" för tips om golv. Det blev Tarketts Eminent i ljusgrått ett val jag inte ångrar.

Om någon är nyfiken på resultatet så finns det några bilder på http://www.anitha.se/ombyggnad.htm
 
Datorgumman skrev:
Nu är mitt kök klart! Vägen dit var lång och rörig, men väl värt allt besvär.

Ett tack till "Byggimpert" för tips om golv. Det blev Tarketts Eminent i ljusgrått ett val jag inte ångrar.

Om någon är nyfiken på resultatet så finns det några bilder på [länk]
Men vad roligt att se resultatet och vad snyggt det blev :)

Extra kul är ju att du är nöjd med golvet, men som sagt det är verkligen en snygg matta, speciellt när den väl är inlagd (vilket kanske inte är helt lätt att föreställa sig när man ser provet ;)) och det som är så himla bra med den är att verkligen inte försöker kamouflera sig till något annat, utan är bara såå snygg :surprised:, just som den matta den de facto är :D

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.