N Nummer18 skrev:
Finns ingen asbest som påverkar inomhusmiljön så länge du inte river i det. Att möta går inte. Vissa material vet man utan att analysera det innehåller asbest, ex isolerade rörböjar (till 98% sannolikhet), och eternitskivor. Men så länge du inte river i dessa så frigörs inga fibrer, likaså gäller mattor, lim, fix och fog.

Så länge som du inte gör några ingrepp behöver du inte bry dig över huvud taget. Jag jobbar inte med asbest, men tar in analyser och sanering flera ggr per år i mitt jobb.
Tack, ja en del kan jag nog gissa/bedöma mig till, men skulle vilja att någon gick igenom det hela grundligt.

Jag förstår att det bara blir ett problem om man river i det, men det är just det jag står inför, ett antal mindre renoveringar.
 
J Jörgen Ö skrev:
Tror inte det finns ngt företag som kan göra analys på plats, det får man skicka in.
Kolla runt med saneringsfirmor som jobbar med asbest, och se vad dom säger, jag delar inte oron ang nån form av jäv....då har man tappat tron på tillit totalt! Man kan ju inte alltid gå runt och tro att man ska bli blåst!?
tack, ok jag hade hoppats att någon kunde komma och bedöma på plats hur det ser ut.

Jag förstår också vad du menar med tillit. Det viktigaste är väl egentligen att det är en firma eller någon man kan lita på.
 
T
G goran123 skrev:
Tack, ja en del kan jag nog gissa/bedöma mig till, men skulle vilja att någon gick igenom det hela grundligt.

Jag förstår att det bara blir ett problem om man river i det, men det är just det jag står inför, ett antal mindre renoveringar.
Lämna in prov på det som du misstänker är asbest då. Kostar ca 500kr svar inom 3 dagar. A-analys i Sthlm är jättebra att ha och göra med. Alternativt ber du en saneringsfirma komma hem till dig och tar prov som dom skickar till labb. Lite dyrare kanske, men då kan dom ju se om du har nått mer som dom rekommenderar att analysera.
 
  • Gilla
goran123
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Nu kan du sanera själv asbets om det är måttliga , kolla hur du gör på arbetsmiljöverkets sida.

[länk]
tack för tips, det är en bra idé som alternativ
 
  • Gilla
Takläggare
  • Laddar…
N Nummer18 skrev:
Lämna in prov på det som du misstänker är asbest då. Kostar ca 500kr svar inom 3 dagar. A-analys i Sthlm är jättebra att ha och göra med. Alternativt ber du en saneringsfirma komma hem till dig och tar prov som dom skickar till labb. Lite dyrare kanske, men då kan dom ju se om du har nått mer som dom rekommenderar att analysera.
tack det är ett bra alternativ också, vore bra att veta vart man ska ta provet från bara. Finns ju flera möjliga ställen att ta prov från
 
Nämn vad du ska renovera göra då?
 
Absolut, jag ska ev ta bort asbestplattor i källartaket samt i tvättstugan har jag ett antal rör med misstänkt trasig asbest som borde åtgärdas. Sen har jag en trasig vägg i källaren som jag undrar om det är asbest i och som ska lagas eller bort.
 
G goran123 skrev:
Absolut, jag ska ev ta bort asbestplattor i källartaket samt i tvättstugan har jag ett antal rör med misstänkt trasig asbest som borde åtgärdas. Sen har jag en trasig vägg i källaren som jag undrar om det är asbest i och som ska lagas eller bort.
Du behöver ett prov för varje material, dvs 3x ca 500 i analyskostnad. Du kan inte blanda material från de tre källorna i samma påse, då kontaminerar de varann. Kolla med laboratorierna Alcontrol, Synlab, Eurofins och ev lokala lab (men kolla så de är ackrediterade för asbestanalyser) vilka som är billigast. De skickar hem en särskild provpåse till dig med instruktion om hur mycket material du behöver till varje påse. De utför inte saneringar utan är helt oberoende från sådana firmor.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
G goran123 skrev:
Absolut, jag ska ev ta bort asbestplattor i källartaket samt i tvättstugan har jag ett antal rör med misstänkt trasig asbest som borde åtgärdas. Sen har jag en trasig vägg i källaren som jag undrar om det är asbest i och som ska lagas eller bort.

Då vet du ju redan att det är asbest. Jag rekommenderar att du tar dit en ackrediterad firma för genomgång av sanering. Dom är så pass skickliga att om dom misstänker nått mer än vad du vet så tar dom ett prov för analys.

Att analysera eternitskivor och rörböjar är meningslöst då dessa med säkerhet innehåller asbest. Enklast i ditt fall är att direkt ringa en sanerare för genomgång på plast. Om du nu bestämt dig för att detta skall rivas.
 
N Nummer18 skrev:
Då vet du ju redan att det är asbest. Jag rekommenderar att du tar dit en ackrediterad firma för genomgång av sanering. Dom är så pass skickliga att om dom misstänker nått mer än vad du vet så tar dom ett prov för analys.

Att analysera eternitskivor och rörböjar är meningslöst då dessa med säkerhet innehåller asbest. Enklast i ditt fall är att direkt ringa en sanerare för genomgång på plast. Om du nu bestämt dig för att detta skall rivas.
Tack, japp det kommer en firma och kollar nu. Min osäkerhet ligger nog i vad som är asbest och vad som inte där det. Men får som sagt nån som kollar på det nu. Så får vi se.
N Nummer18 skrev:
Då vet du ju redan att det är asbest. Jag rekommenderar att du tar dit en ackrediterad firma för genomgång av sanering. Dom är så pass skickliga att om dom misstänker nått mer än vad du vet så tar dom ett prov för analys.

Att analysera eternitskivor och rörböjar är meningslöst då dessa med säkerhet innehåller asbest. Enklast i ditt fall är att direkt ringa en sanerare för genomgång på plast. Om du nu bestämt dig för att detta skall rivas.
Japp så har det blivit, jag hade hit en sanerare som tittade. Ganska straight forward, jag har även kollat priser på nätet och det verkar vara ganska standard med fasta priser för olika moment. Klart det blir lite dyrare men 100% värt att ta in en sanerare och riva bort all asbest innan jag ska renovera.
 
Tack alla för all hjälp tips och råd!
 
Staffans2000
G goran123 skrev:
Tack alla för all hjälp tips och råd!
Om du inte skall t bort rören med asbestisolering, är xet definitivt enklare och billigare att tejpa den skadade delen med till exempel, silvertape, eller den tejp du råkar ha hemma. Det går också bra att måla över det skadade partiet.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.