Hej, jag har botaniserat lite bland trådarna här om asbest. Tänker inte ge mig in den delvis heta diskussionen huruvuda vad som är farligt eller så. Däremot skulle jag vilja att någon kunnig person kunde komma förbi och inventera min asbest och ev göra mätningar om det går. Så att jag vet hur jag ska göra med det. Bor i Stockholm.

Min frågan är, om man ska välja ett företag som kan komma ut och kolla och ev mäta, finns det några tips när man väljer firma. Är grymt inkompetent i detta och vill inte bli lurad.
 
Jag kan inte tipsa dig om ett företag, men jag råder dig att välja ett företag som bara kan göra analysen och inte fixa problemen. Kan företaget göra både och hamnar man direkt i en jäv-situation.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
tack, bra ide.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag kan inte tipsa dig om ett företag, men jag råder dig att välja ett företag som bara kan göra analysen och inte fixa problemen. Kan företaget göra både och hamnar man direkt i en jäv-situation.
bra idé, frågan är hur man hittar en sån. Googling ger inte så mycket mer än en samling firmanamn, oklart kvalitet, pris och ”jävs” situation.
 
Vad menar du med att mäta, undrar du om du har asbets eller inte? Om du har asbest och ska leja ut saneringen så ska dom vara certifierade! Men jag vet inte om dom har utrustning för att analysera vad som är asbest eller inte.
Ocab har väl avdelningar för asbestsanering.
 
J Jörgen Ö skrev:
Vad menar du med att mäta, undrar du om du har asbets eller inte? Om du har asbest och ska leja ut saneringen så ska dom vara certifierade! Men jag vet inte om dom har utrustning för att analysera vad som är asbest eller inte.
Ocab har väl avdelningar för asbestsanering.
jag vet att jag har asbest till viss del, men jag skulle vilja ha professionell hjälp att bedöma vad som är asbest, om påverkar inomhusmiljön i nuläget,om det finns en poäng att sanera det.

tack för tipset med Ocab. Men som ett tidigare svar, finns det kanske en poäng att hitta någon som kan bedöma som själv inte jobbar med sanering.
 
Du kan säkert få lite svar här också.

Ska du inte renovera något är ju allt lugnt. Asbest du inte rör är inte farligt. Däremot är det ju bra att veta var man har asbest så att man kan agera korrekt när man ger sig på en renovering - eller när någon annan gör det.
 
  • Gilla
goran123
  • Laddar…
Hur säkert är det att låta en lekman bedöma om det kan finnas asbest? Tar du bilen till tandläkaren när den ska servas?
 
  • Gilla
goran123
  • Laddar…
Finns ingen asbest som påverkar inomhusmiljön så länge du inte river i det. Att möta går inte. Vissa material vet man utan att analysera det innehåller asbest, ex isolerade rörböjar (till 98% sannolikhet), och eternitskivor. Men så länge du inte river i dessa så frigörs inga fibrer, likaså gäller mattor, lim, fix och fog.

Så länge som du inte gör några ingrepp behöver du inte bry dig över huvud taget. Jag jobbar inte med asbest, men tar in analyser och sanering flera ggr per år i mitt jobb.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Tror inte det finns ngt företag som kan göra analys på plats, det får man skicka in.
Kolla runt med saneringsfirmor som jobbar med asbest, och se vad dom säger, jag delar inte oron ang nån form av jäv....då har man tappat tron på tillit totalt! Man kan ju inte alltid gå runt och tro att man ska bli blåst!?
 
  • Gilla
Misterkokos och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur säkert är det att låta en lekman bedöma om det kan finnas asbest? Tar du bilen till tandläkaren när den ska servas?
Nej, jag servar bilen själv. Det brukar bli bäst så.

Jag menar att asbestkällorna i ett hus är välkända idag. I vissa fall, till exempel (men inte begränsat till), fix bakom kakelplattor, lim under mattor kan man inte se om det är asbest och man får helt enkelt lämna in ett prov om byggåret sammanfaller med "problemåren".
 
  • Gilla
goran123
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
då har man tappat tron på tillit totalt! Man kan ju inte alltid gå runt och tro att man ska bli blåst!?
Det brukar vara en rätt bra utgångspunkt, och vartefter man får indikationer på att så inte är fallet så släpper man tyglarna mer fria. Brukar funka utmärkt och märks sällan hos motparten.

Förtroende är bra, kontroll är bättre.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, jag servar bilen själv. Det brukar bli bäst så.

Jag menar att asbestkällorna i ett hus är välkända idag. I vissa fall, till exempel (men inte begränsat till), fix bakom kakelplattor, lim under mattor kan man inte se om det är asbest och man får helt enkelt lämna in ett prov om byggåret sammanfaller med "problemåren".
Jag frågade ju TS, men tack för Info ;)
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du kan säkert få lite svar här också.

Ska du inte renovera något är ju allt lugnt. Asbest du inte rör är inte farligt. Däremot är det ju bra att veta var man har asbest så att man kan agera korrekt när man ger sig på en renovering - eller när någon annan gör det.
exakt så skulle jag vilja veta var jag har asbest och i vilket skick det är, inför ev renoveringar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur säkert är det att låta en lekman bedöma om det kan finnas asbest? Tar du bilen till tandläkaren när den ska servas?
nä precis, därför skulle jag vilja ha någon professionell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.