Vad tror ni?

Rörledningar nära en skadad betongvägg med synlig erosion och avflagning under en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg med avskalat lager vid svart rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg i källare med synliga rörinstallationer och verktyg på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Ja, det ser helt klart ut som putssläpp!
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Ja med dåså, tack! Tänkte nog mer på om det är dags att sälja allt man äger och dra hit dräneringsfirma
 
Det har ju förmodligen släppt pga fukt, tät färg i kombo med otillräcklig dränering.
 
  • Gilla
Vallstad
  • Laddar…
Har likadant på vissa ställen i källaren här hemma. Provade putsa på nytt när vi köpte för 2 år men det är påväg tillbaka.
Så nästa år får de bli dränering.
Väldigt tråkiga pengar men blir ju värt de i längden
 
  • Gilla
Vallstad
  • Laddar…
Lundborg91 Lundborg91 skrev:
Har likadant på vissa ställen i källaren här hemma. Provade putsa på nytt när vi köpte för 2 år men det är påväg tillbaka.
Så nästa år får de bli dränering.
Väldigt tråkiga pengar men blir ju värt de i längden
Okejokej, Antar att det inte täcks av någon försäkring något sånt eller?
 
Nej så klart inte, någon har i sin iver att göra det fint målat den gamla källarväggen med en tät väggfärg.
Jag vet jag gjorde som nybakad husägare samma för 25 år sedan. Kommer som ett brev på posten då man målar en gammal källarväggen med en tät modern väggfärg. Silikat eller kalkfärg fungerar, annars blir resultatet exakt som på bilden.
Nu är det mesta av färgen och putssläpp borta hemmavid och väggarna kaklade. Men dränering och fuktskydd på utsidan är fortfarande från 1946. Vill du kunna måla med modern färg så behöver fixa fuktskyddet på utasidan, mem finns som sagt betydligt billigare åtgärder än att kosta på flera hundra tusen på att gräva rumt huset.
 
  • Gilla
Lundborg91 och 1 till
  • Laddar…
Vallstad Vallstad skrev:
Okejokej, Antar att det inte täcks av någon försäkring något sånt eller?
Ne det har jag svårt att tro, men mitt hus är aldrig dränerat efter de byggdes 1960 så då är de ju dags för dränering sedan länge
Tror jag har läst att de ska göras efter 20 år typ.
 
Och om det det är dags för dränering eller ej är lite svårt att svara på baserat på din övriga frikostiga information. Misstänker att det inte är övervåning?
 
GoC GoC skrev:
Nej så klart inte, någon har i sin iver att göra det fint målat den gamla källarväggen med en tät väggfärg.
Jag vet jag gjorde som nybakad husägare samma för 25 år sedan. Kommer som ett brev på posten då man målar en gammal källarväggen med en tät modern väggfärg. Silikat eller kalkfärg fungerar, annars blir resultatet exakt som på bilden.
Precis, men är de dränerings behov så hjälper de ju inte med silkat färg ändå. Putsen släpper ju tillslut ändå. Men den sitter kanske längre med rätt färg (y)
 
Äsch, vad spelar lite putssläpp för roll? Eller syftar Man till att det skulle bli poröst och rasa?
 
Lundborg91 Lundborg91 skrev:
Har likadant på vissa ställen i källaren här hemma. Provade putsa på nytt när vi köpte för 2 år men det är påväg tillbaka.
Så nästa år får de bli dränering.
Väldigt tråkiga pengar men blir ju värt de i längden
Men inte släpper väl putsen om du putsar med vanligt putsbruk och inte målar över efteråt.
Det fungerar ypperligt att putsa med cementbaserad puts på betonghålsten och kakla över allt efteråt.
Några bilder på min källares nuvarande olika stadier från fullt färdig, halvfärdig och i startfasen
Källare med kaklade väggar i grått och blått samt tvätt på tork över radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt kaklat källarrum med vita och mörkblå kakelplattor samt fönster och arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källare med skadad vägg och mögel intill en gammal radiator, med renoveringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lundborg91 Lundborg91 skrev:
Precis, men är de dränerings behov så hjälper de ju inte med silkat färg ändå. Putsen släpper ju tillslut ändå. Men den sitter kanske längre med rätt färg (y)
Betong förstörs inte under vatten, finns betongkonstruktioner som är flera tusen år gamla.
 
GoC GoC skrev:
Men inte släpper väl putsen om du putsar med vanligt putsbruk och inte målar över efteråt.
Det fungerar ypperligt att putsa med cementbaserad puts på betonghålsten och kakla över allt efteråt.
Några bilder på min källares nuvarande olika stadier från fullt färdig, halvfärdig och i startfasen
[bild] [bild] [bild]
Väldigt snyggt där måste jag säga!
Men om du har en yttervägg i källaren som utsätts för mycket fukt så kommer väll putsen att släppa/bli porös?
Eller har jag fel?
 
Lundborg91 Lundborg91 skrev:
Väldigt snyggt där måste jag säga!
Men om du har en yttervägg i källaren som utsätts för mycket fukt så kommer väll putsen att släppa/bli porös?
Eller har jag fel?
Jag knackad bort allt löst och spolade med en bra högtryckstvätt. Det har inte ramlat ned något efter tio år i tvättstugan ( den färdiga med grått kakel med blå accent plattor)
Endast ramlat ned lite puts då jag fuskade och inte tog bort elementet. Men det blir väl ett litet projekt.
Kakel och klinker köper man för max 50kr/m2, bara jobb, fix och fog som krävs. Ingen fuktspärr eller annat hittepå i källaren.
Varför kosta på flera hundra tusen utvändigt och det ser lika jävligt ut invändigt? Det behövs inte, gamla dräneringsledningar av tegel slutar inte fungera, dom har en livslängd som mäts i hundratals år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.