Hej,

vi bor i ett stort "hyreshus" (bostadsrätter) och har ett problem. Vi tänkte installera nya, större och djupare, fönsterbrädor men elementen sitter så högt så detta inte går.
Därför tänkte vi sänka elementet. För att föra detta måste vi korta rören.
Vattnet går inte att stänga av vid elementet.
I källaren finns kranar för avstängning av just den stam som går genom vår lägenhet/vidare uppåt.

Vi tänkte kapa rören en bit bort och montera ballofixer.
Vågar man kapa rören själv? Vad kan trycket tänkas vara? Behöver man stänga av flödet i källaren eller får man omvänd effekt då med bakflöden från elementen i våningarna ovanför?

Snälla hjälp!

Mvh
Daniel
 
Har i och för sig inte så mycket erfarenhet av bostadsrätter men är inte uppvärmningssystemet bostadsrättsföreningens egendom? Isåfall tror jag inte du ska ge dig på att tömma ner och såga sönder utan skriftligt tillstånd.....

Trycket i systemet är ju beroende på höjden på huset/stammen och allt ovanliggande vatten kommer att hamna i din lägenhet om du inte tömmer ner systemet.
(Det finns metoder med lokal frysning av rör mm som klarar reparationer med vattenfyllt system men det är lite överkurs tror jag)

/Ingenjören
 
Tack för svaret.

Vi är ju en del av bostadsrättsföreningen, således borde vi få kapa som vi vill. Dessutom sitter vi i styrelsen, så vem ska då ge ett skriftligt tillstånd?

Jag är tveksam till att allt vatten verkligen kommer komma på en gång. Man har ju trots allt en cirkulation, så lika mycket vatten är på väg ner som är på väg upp. Kapar man då ett rör i taget och sätter på en ballofix borde inte mycket vatten komma ut.
Jag gjorde ett experiment med frysning med hjälp av frysspray och ett löst rör, men det föll inte speciellt väl ut.

Samma operation som vi vill göra idag gjordes av rörmokare för ett par år sedan i ett annat rum, men tyvärr var jag inte närvarande.

Någon mer som har svar och tankegångar?

Mvh

Daniel
 
Värmesystemet tillhör ju normalt föreningens ansvar, så styrelsen ska ge sitt tillstånd om man ska ändra i det.
Men nu sitter ni själva i styrelsen, så den biten löser sig väl.
Har ni våningar ovanför er så bör ni stänga av de stammar som ni tänkt göra ingrepp i, och tappa ner dem på vatten. Normalt finns det avtappningsställen vid ventilerna i källaren.
Tänk på att om ventilerna är gamla så är de inte säkert att de håller tätt.
Sen får ni givetvis lufta efteråt.

Visst kan man frysa rören, men då krävs speciell utrustning med manschetter som man klämmer runt rören. Vanligt kylspray funkar inte.. Och glöm inte stänga av cirkulationen.




 
Återigen, tack för bra svar.

Själva kapningen gäller förståss inte någon huvudstam, utan ett rör som går iväg en meter från en sådan.
Efter utfört arbete måste samtliga element på den stammen ovanför oss också luftas antar jag, om man tömmer.
Då är ju frysning nästan enda alternativet.. Jag antar att en rörmokare har sådan utrustning  :(
 
En rörfrys finns att hyra på exempelvis på Cramo
Så även de andra verktygsuthyrarna borde ha tycker man

//Jimmy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.