Jag ska flytta in i en nybyggd lägenhet på torsdag. Det finns fiber och fiberomkopplare och jag har beställt Boxer bredband. Fördelen för mig med boxer är att jag redan har en boxer-box som jag kan koppla till min plasma-tv (ej smart) och koppla in mig på bredbandskanalerna. Det finns nämligen ingen antenn i huset och väggarna är antagligen för tjocka för att ha inomhusantenn.
Jag hartv-antenn på landet och använder där mitt boxer-kort.
Min fråga är nu om nån kan rekommendera en router som klarar att kommunicera cmore etc, och rekommendation om en repeater om jag inte kan täcka in hela lägenheten med routern. jag köper gärna en billig.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
BirgitS
Vilken modern router som helst ska väl klara av att ta hand om trafik till/från dator och TV. Välj en som klarar av den internethastighet som du kommer att få.

Du bör vara säker på att det inte är en router integrerad i den mediaomvandlare (fiber till/från nätverkskabel) som redan finns.
 
Tack. Nej det finns inte nån integrerad router. Slog till och köpte ett mesh-system idag. Hoppas det funkar bra. Ska vara lättinstallerat.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Du gjorde rätt!
 
Hur kom det sig att det blev Mesh?
Föll det inom den tänkta budgeten? ;)

Hur många rum? Stor lägenhet? Hastighet på din fiberanslutning? Är väl sånt jag skulle velat veta för att ge råd.

Boxer boxarna kör väl IP-TV över vanligt internet och har Wifi så den biten borde fungera bra.
Och enkelt att konfigurera. ;)
 
Två meshburkar, en router och den andra AP.
TS behöver en router och bra wifi, valde han en "bra" produkt är det nästa "plug and play".
 
R Rutred skrev:
Jag ska flytta in i en nybyggd lägenhet på torsdag. Det finns fiber och fiberomkopplare och jag har beställt Boxer bredband. Fördelen för mig med boxer är att jag redan har en boxer-box som jag kan koppla till min plasma-tv (ej smart) och koppla in mig på bredbandskanalerna. Det finns nämligen ingen antenn i huset och väggarna är antagligen för tjocka för att ha inomhusantenn.
Jag hartv-antenn på landet och använder där mitt boxer-kort.
Min fråga är nu om nån kan rekommendera en router som klarar att kommunicera cmore etc, och rekommendation om en repeater om jag inte kan täcka in hela lägenheten med routern. jag köper gärna en billig.
Dum fråga: Behöver någon mesh-enhet vara kopplad till fiberomvandlaren, eller går det bra med de data-uttag som finns i varje rum?
Jag föll för extrapris på Kjell och Co, ett Deltaco-system med tre enheter.
 
Du gör en av puckarna till masterenhet och kopplar den med nätverkskabel till ett valfritt uttag. Om det är modemet eller annat uttag spelar ingen roll. Ta det som ligger mest strategiskt i lägenheten för att placera ut den andra pucken.

Sedan är det lämpligt ställe i anslutning till ett eluttag.
 
  • Gilla
Rutred
  • Laddar…
Och är det ett "smart" system du köpt så blir den första burken du installerar automatiskt konfigurerad som en router, den andra blir sedan med automatik AP vid installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.