Hej!

Vi bygger nytt i Blekinge och har dels ett vardagsrum med ryggåstak och ett gästhus med samma konstruktion. Det är falsat plåttak som gäller och k-handlingarna har föreskrivet luftad nock, men vi vill ogärna ha en lösning som sticker upp 1-2 dm över det vanliga taket. Plåtslagaren har kommit med bra alternativ på luftad lösning med perforerad plåt, men samtidigt varnat för att det sannolikt kommer att yra in snö i luftspalten då vädret är ogynnsamt. Det känns inte så bra. :)

Är det någon med likande konstruktion som har erfarenhet av detta problem eller bra tips på lösning? (Det är inte en konstruktion med så kallat klicktak där förtillverkade nocklösningar kan användas).
 
  • Teknisk ritning av luftad nock med nockplåt på ett tak enligt plåtslagares instruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle något liknande fungera kanske?
 
  • Illustration av luftad nockkonstruktion för tak med måttangivelser och komponenter som ventilerad nockplåt och insektsnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack Bosse!
Det är en likande lösning vi fått föreslagen, men att perforeringen sätt vertikalt och endast mot läsidan (oftast) och sedan viks en nockplåt över den med ett visst glapp. I din bild får jag lite känslan av att snö (och regn) kan falla rak ner genom perforeringen, men å andra sidan kanske snön inte yr in på samma sätt.

(Vårt läge är vindutsatt).
 
Din föreslagna lösning låter genomtänkt tycker jag. Har plåten ett uppvik intill öppningen till luftspalten också så att eventuellt vatten stoppas från att ”rinna” in i luftspalten?
 
Japp, ett uppvik närmast luftspalten blir det oavsett lösningstyp i övrigt.
 
du kan kolla om du kan göra brevlådor istället i bandtäckning

typ så här , ( inte jag som gjort jobbet , men visar hur det kan se ut)

Tak med bandtäckning och integrerade brevlådor vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart bandtäckt tak med fyra integrerade brevlådor i metallen, mot en bakgrund av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tack för tips! Detta var ett alternativ från plåtslagaren också som jag inte riktigt förstod, så dessa bilder var ju perfekt. Vi har dock sagt nej även till detta alternativ av estetiska skäl. :-s
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.