Vi har haft huset i snart 2 år o renoverat kök, badrum o gjort lite annat som inte kostar så mycket pengar men som ändå gör de lite finare här i huset... Hade ut en oberoende värderingsman som höjde värdet på huset med snudd på 400 000 kr. Perfekt tänkte vi o bokade tid på banken för att gå igenom lånen o då bli av med topplånet.. Men de blev de tvärnit.. Vår bankkontakt sa de att de använder bara värderingar av sina egna värderingsmän.. Ok.. Bokade tid med en av bankens värderingsmän o han kom ut o tittade i ca 10 min sen åkte han igen.. ( den oberoende var här i ca 1 timme o kollade allt!! )
En vecka senare får vi besked om vad banken ansett om värdet.. De höjde värdet med 30 000!!!! >:( >:(
Jag flög i taket o ringde upp bankens värderingsman o ifrågasatte det hela.. Jag menade på de att jag har lagt in 200 000 kr i huset på 2 år o de borde ju betyda nånting.. Men icke.. De gick inte att överklaga utan vi får göra en ny värdering om nått år eller byta bank.. De svaret fick jag tillbaka...
Är det de som kallas god kundvård??? >:( >:(
 
Jag tycker att du skall prata med banken. Gör klart att du överväger att byta bank såvida inte värderingsmannen kan visa ett BRA underlag för sin värdering. Ofta använder de ju kända försäljningar i närheten som referenspunkter, ev. kan det ju vara så att något hus som ingår i hans referensmaterial inte är rätt bedömt. Typ att ett rivningsobjekt sålts nyligen eller så.

Nu vet jag ju inte var du bor, men priserna har ju ökat med 10% och mer på de flesta orter här i landet de senaste 2 åren, bara det borde ju rimligen ge mer än 30 000 i värdeökning. Såvida ni inte köpte aldeles för dyrt när ni köpte.

Däremot så finns det nog inte någon klar koppling mellan hur mycket man lägger ned på en renovering och ev. värdeökning på huset.
 
Hade exakt samma erfarenhet för dryg 1 år sedan, byggde i och för sig nytt men värdering skulle ju göras när det var färdigbyggt i vederbörlig ordning. Döm om min förvåning när vi fick ett samtal från banken att värdering skett, detta hade då gjorts utan vår vetskap 3 veckor innan slutbesiktning och huset inte på långa vägar var klart.

Enligt hantverkarna som var på plats så hade det trampat in en värderare från FSB som det hette då och knallat omkring i byggbråten och värderat, kan tilläggas att invändigt var ingenting klart vid den tidpunkten.

Denna "skickliga" värderare hade då kommit fram till den slutsatsen att huset skulle värderas till exakt den produktionskostnad vi hade, sade till vår bankkvinna hur extremt skicklig han varit då han kom fram till detta då han enligt henne inte hade en aaaaaaning om detta i förväg. (Var och en får dra sina egna slutsater om detta.)

Jag påtalade det faktum att det var ett ytterst tveksamt förfarande av banken men fick bara till svar att det var en rimlig värdering. Nu nöjde vi oss inte med detta utan tog kontakt med SBAB och fick då reda på att dom har ett antal godkända värederare som man kan använda, naturligtvis tog vi kontakt med en sådan när bygget var slutbesiktigat och klart och han värderade utan prut upp huset 400.000:- och då sa han att det var i underkant men det räckte bra för oss, detta kostade oss 2000:- och det var väl använda pengar, behöver väl inte tilläggas att vi snabbt som blixten flyttade bolånen efter dom placerats rörligt i FSB. Vi slapp topplånen och har utrymme till mer låneutrymme om vi någon gång skulle behöva detta.
 
Ok mer detaljer.. De hus som sålts i området har gått för mellan 800 000 o 1000 000 kr.
Vi köpte huset för 2 år sedan för 580 000 kr. huset var då värderat till 640 000 kr. Bor i NÖ Skåne.

Kan tilläga att jag har pratat med vår kontaktperson på banken om bemötandet ifrån värderingsmannen o hon sa som så att även hon tycker värderingsmannen är ute o cyklar men hon får inte opponera sig emot vad han beslutat för de e ju han som e kunnig inom området...
 
Stefan_h skrev:
Jag flög i taket o ringde upp bankens värderingsman o ifrågasatte det hela.. Jag menade på de att jag har lagt in 200 000 kr i huset på 2 år o de borde ju betyda nånting.. Men icke.. De gick inte att överklaga utan vi får göra en ny värdering om nått år eller byta bank.. De svaret fick jag tillbaka...
Är det de som kallas god kundvård??? >:( >:(
Det låter som ett rätt enkelt fall: kontakta andra banker och ta den som ger dig bäst villkor. Det är ingen idé att bli arg, det är bara att lämna den banken bakom sig. Du har ju en värdering gjord som du kan visa för de andra bankerna.
 
Har du en konkrurrernade offert från en annan bank, så blir valet till din befintliga bank att antingen matcha offerten eller tappa dig som kund, att olika värderingsmän har olika uppfattningar om värdet är inte konstigt. Din befintliga bank kanske kan erbjuda samma villkor som bottenlån på ditt topplån trots att de inte håller med om den oberoende värderingsmannens värdeuppskattning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.