Jag ska dra en slang under en grusväg för att dra in en strömkabel till en laddbox (Elbil) . Jag antar att jag ska använda en gul flexslang - 50 mm ... är jag helt ute och cyklar. Jodå, när slangen är lagd ska en riktig elektriker dra ledningarna.....
 
  • Gilla
monifrassan
  • Laddar…
E
G Gallianoman skrev:
Jag ska dra en slang under en grusväg för att dra in en strömkabel till en laddbox (Elbil) . Jag antar att jag ska använda en gul flexslang - 50 mm ... är jag helt ute och cyklar. Jodå, när slangen är lagd ska en riktig elektriker dra ledningarna.....
Du tänker rätt men inte flex. 50mm räcker länge om det är din egen kabel.

Gul flexibel 50mm kabelrör med dragtråd på vit bakgrund, avsedd för kabelinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ah, perfekt.... Kan/får jag ta ett tunnare rör? Hur djupt måste jag ner? Grannen hjälper mig med minigrävare, men jag vill inte överdriva ändå - det är ändå ca 30 meter jag ska dra. (5m tvärs grusvägen och 25m i en trädgårdsgång....)
 
Du kan lägga SRS (typ pem slang) rör istället för SRN (det gula ovanför) . Finns ner till 16mm, kan dock vara svårare att få tag på för privatpersoner. Frågan är varför du vill ha tunnare? Ligger det väl i backen så spelar grovleken ingen roll. Det kan däremot vara en fördel att ha ett grövre rör om du t.ex. vill dra en separat kabel för belysning i samma rör.

Försök få tag på rör med slät insida, det gör det mycket enklare att dra kabel.

På egen tomt är det lite flytande med förläggningsdjup men jag skulle ändå rekommendera att få ner det med minst 30cm gärna 50cm täckning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.