ralvejd
Hej,

Jag har lämnat in bygglovsansökan för ett litet uthus.
Ritningar av ett uthus från fyra vinklar med mått på fönster och byggnad samt text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag fick jag besked att de vill ha följande kompletteringar:
- Redovisa användning av plan 1 & plan 2.
- Mått på fönstret på ovanvåningen.

Första punkten, vad ska man skriva där så de inte hakar upp sig på ordval?
Jag ska ha min snickebo på bottenvåning och annan skrivbordsorienterad verksamhet på övervåningen.
Allt är för mina små hobbys som förmodligen ändras övertid.

Andra punkten, gissar att de hänger upp sig på utrymningsväg? minimimått 0,5x0,6 dock B+H= 1,5m enligt "Allmänt råd"
Med denna "Allmänt råd/bör" gissar jag att 0,9x0,9 eller 0,8x1,0 fönster är minsta jag kan ha.
Detta borde ge en öppning på 0,8x0,8=1,6 eller 0,7+0,9=1,6?
Synpunkter på det?
Kan de fått för sig någon annat angående fönstren som jag behöver parera?

Jag vill ha små fönster av 3 skäl:
* Ljus vill man ha, men inte från solen då den inte är konstant i styrka och riktning
* Insyn vill man inte ha för då kommer de klåfingriga på besök.
* Energiåtgång för uppvärmning skall hållas nere.

Boverkets byggregler
5:323 Utrymning genom fönster
Fönster för utrymning ska utformas så att utrymning kan ske på betryggande sätt. (BFS 2011:26).
Allmänt råd
Fönster avsedda för utrymning bör vara sidohängda eller vridbara kring en vertikal axel och
öppningsbara utan nyckel eller annat redskap. Fönster som är vridbara kring en horisontell axel
kan användas om de öppnas utåt och stannar i öppet läge. Fönster bör ha en fri öppning med minst
0,50 meters bredd och minst 0,60 meters höjd. För fönster som är vridbara kring en horisontell
axel bör det fria måttet beräknas under fönsterbågens lägst belägna del. Summan av bredd och
höjd bör vara minst 1,50 meter. Öppningens underkant bör ligga högst 1,2 meter över golv. Om
avståndet mellan golvet och fönstrets underkant överstiger 1,2 meter, bör en plattform eller
liknande monteras på insidan. (BFS 2014:3).
 
ralvejd ralvejd skrev:
Hej,

Jag har lämnat in bygglovsansökan för ett litet uthus.
[bild]

Idag fick jag besked att de vill ha följande kompletteringar:
- Redovisa användning av plan 1 & plan 2.
- Mått på fönstret på ovanvåningen.

Första punkten, vad ska man skriva där så de inte hakar upp sig på ordval?
Jag ska ha min snickebo på bottenvåning och annan skrivbordsorienterad verksamhet på övervåningen.
Allt är för mina små hobbys som förmodligen ändras övertid.

Andra punkten, gissar att de hänger upp sig på utrymningsväg? minimimått 0,5x0,6 dock B+H= 1,5m enligt "Allmänt råd"
Med denna "Allmänt råd/bör" gissar jag att 0,9x0,9 eller 0,8x1,0 fönster är minsta jag kan ha.
Detta borde ge en öppning på 0,8x0,8=1,6 eller 0,7+0,9=1,6?
Synpunkter på det?
Kan de fått för sig någon annat angående fönstren som jag behöver parera?

Jag vill ha små fönster av 3 skäl:
* Ljus vill man ha, men inte från solen då den inte är konstant i styrka och riktning
* Insyn vill man inte ha för då kommer de klåfingriga på besök.
* Energiåtgång för uppvärmning skall hållas nere.

Boverkets byggregler
Stod det någon mer kommentar i kompletteringsbegäran? Byggnadsnämnden har troligtvis inte gjort någon ingående granskning eftersom ansökan inte är komplett ännu. Detaljgranskning påbörjas när BN har alla handlingar. Rita byggnaden som du vill ha den, BN hör av sig om det är något som inte följer bestämmelserna och hindrar från att bevilja bygglov. Då kan du göra det eventuella justeringar.

Användningsområdet vill BN veta för att kunna bedöma byggnaden utifrån detta. Det är skillnad på det tekniska kraven om du ska ha ett sovloft eller ett arbetsrum. Ett förslag är att skriva kontor på övre plan och verkstad för snickeriarbeten på bottenplan (eller helt enkelt snickarbod).
 
ralvejd
M MetteKson skrev:
Stod det någon mer kommentar i kompletteringsbegäran?
Skäl till beslut
Plan- och byggavdelningen har vid en första granskning av de handlingar som har
inkommit konstaterat att de saknas underlag för fortsatt granskning.
 
ralvejd ralvejd skrev:
Skäl till beslut
Plan- och byggavdelningen har vid en första granskning av de handlingar som har
inkommit konstaterat att de saknas underlag för fortsatt granskning.
Ok, då har de gått genom ärendet och behöver ha mer info för att kunna granska vidare. Lämna in de handlingar de kräver, om det uppkommer några frågetecken kring fönsterstorlek, användning av boden osv får du ta den diskussionen med byggnadsnämnden då. Du får inte avslag på ett lov utan att ha haft möjlighet att yttra dig och eventuellt korrigera ansökan.
 
  • Gilla
ralvejd
  • Laddar…
ralvejd
Tack MetteKson!
Lämnat i komplettering enligt dina förslag, justerade dock fönstren till 9x9 redan nu.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
ralvejd ralvejd skrev:
Tack MetteKson!
Lämnat i komplettering enligt dina förslag, justerade dock fönstren till 9x9 redan nu.
Då får vi hoppas byggnadsnämnden inte har något att anmärka på. :) (obs att det var förslag jag gav, inget facit).
 
  • Gilla
Osiv
  • Laddar…
ralvejd
Fick bygglovet beviljat idag.:D
 
  • Gilla
KarolinaA och 1 till
  • Laddar…
ralvejd ralvejd skrev:
Fick bygglovet beviljat idag.:D
Vad bra att det gick vägen! :)
Fick du startbesked i lovet eller krävs ett tekniskt samråd innan du får köra igång?
 
ralvejd
Fick startbesked samtidigt.

Enda krav jag fick var att lämna in en förenklad kontrollplan innan jag får slutbesked.

Oerhört glad och förvånad att jag slipper all byråkrati.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.