nino nino skrev:
Hur stort bör kärlet vara?
Fd oljeeldat hus, nu bergvärme
Räknade lite snabbt från minnet... runt 25 element
Med bergvärme räknar man ungefär 5% av systemets volym och up till 10% med högtemperatur system såsom ved eller olja.
 
Ja men hur tar man reda på systemets storlek?
 
nino nino skrev:
Ja men hur tar man reda på systemets storlek?
Lite godtycklig men har du inga acktankar eller nåt så kan du räkna med kankse 2-5l per radiator beroende på åldern sedan ca 100l till i pumpen. Det borde räcka med 10-20L.
 
nino nino skrev:
Ja men hur tar man reda på systemets storlek?
Kärlets storlek brukar inte vara nåt bekymra med bergvärme. Det är värre med större hög temp system som har tankar osv.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Kollade lite mer noggrant idag
Är ca 8m, kanske lite till
Kärlet är märkt med 50 / 0.5 = 50 liter och 0.5bar förtryck (men det kan man justera upp va?)
Kommer inget vatten när jag trycker på ventilen
Värmesystems expansionskärl märkt med specifikationer och kopplade rör och mätinstrument i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal bild, oljepannan som tillskott dom kallaste dagarna när det är -25 och lägre

Röd expansionskärl bredvid rörledningar och ventiler på en vägg i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kärlet till vänster i bild, tyvärr ingen avstängning mellan säkerhetsventil och kärl.

Har inte sett att det droppar ur ventilen annat än när jag fyllt på
 
nino nino skrev:
Kollade lite mer noggrant idag
Är ca 8m, kanske lite till
Kärlet är märkt med 50 / 0.5 = 50 liter och 0.5bar förtryck (men det kan man justera upp va?)
Kommer inget vatten när jag trycker på ventilen
[bild]
Gammal bild, oljepannan som tillskott dom kallaste dagarna när det är -25 och lägre

[bild]
Kärlet till vänster i bild, tyvärr ingen avstängning mellan säkerhetsventil och kärl.

Har inte sett att det droppar ur ventilen annat än när jag fyllt på
Fotot visar att du har nästan 2 bar i tryck på ditt system. Det är för mycket och du kan släppa vatten ut säkerhetsventilen så att du har drygt 1 bar.
Vill du kolla på trycket i kärlet så släpp vatten ur säkerhetsventilen tills trycket visar 0 bar.
Kolla sedan kärlets tryck med en däcktryckmätare. Mindre kärl brukar levereras med 0.5bar i sig men med 8m från kärlet till högsta radiator hos dig behöver du då pumpa in luft med en bra cykelpump eller kompressor till 1,0bar (0,8+0.2) om nån inte redan har gjort.
Röris skulle ha redan fixat det vid installation men det hände att de skiter i att mäta höjden.
När du har fyllt till 1,0bar kan du fylla på med vatten igen tills 1,2 bar sedan lufta.
Med rätt förtryck i kärlet som är helt och rätt storlek så finns utrymme för vattnet att expandera. Trycket kommer stiga när systemet är varmast men bör inte hamna i den röda på mätaren.
Skriv med en penna på kärlet den nu varande trycker och datum du fyllde på.
 
  • Gilla
Mangepange81
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Fotot visar att du har nästan 2 bar i tryck på ditt system. Det är för mycket och du kan släppa vatten ut säkerhetsventilen så att du har drygt 1 bar.
Vill du kolla på trycket i kärlet så släpp vatten ur säkerhetsventilen tills trycket visar 0 bar.
Kolla sedan kärlets tryck med en däcktryckmätare. Mindre kärl brukar levereras med 0.5bar i sig men med 8m från kärlet till högsta radiator hos dig behöver du då pumpa in luft med en bra cykelpump eller kompressor till 1,0bar (0,8+0.2) om nån inte redan har gjort.
Röris skulle ha redan fixat det vid installation men det hände att de skiter i att mäta höjden.
När du har fyllt till 1,0bar kan du fylla på med vatten igen tills 1,2 bar sedan lufta.
Med rätt förtryck i kärlet som är helt och rätt storlek så finns utrymme för vattnet att expandera. Trycket kommer stiga när systemet är varmast men bör inte hamna i den röda på mätaren.
Skriv med en penna på kärlet den nu varande trycker och datum du fyllde på.
Är säkert 12-15år sen kärlet monterades
Ska kolla förtrycket om jag får tid i helgen.

Andra idéer på varför man får fylla systemet och lufta översta våningen i tid och otid?
 
nino nino skrev:
Är säkert 12-15år sen kärlet monterades
Ska kolla förtrycket om jag får tid i helgen.

Andra idéer på varför man får fylla systemet och lufta översta våningen i tid och otid?
Om det inte läcker skulle jag gissa med storsannolikhet att kärlet är boven.
Särkilt om du har 8m hemma och kärlet har för liten luft i.
 
Nej efter så lång tid borde det vara en ordentlig vattenskada någonstans...

Är bara översta våningen som det är problem på, funderar på att fimpa allt från våning 2 och dra upp ny matning och upp med nya radiatorer eller golvvärme.
Men då kanske man bara flyttar ner problemet
 
nino nino skrev:
Nej efter så lång tid borde det vara en ordentlig vattenskada någonstans...

Är bara översta våningen som det är problem på, funderar på att fimpa allt från våning 2 och dra upp ny matning och upp med nya radiatorer eller golvvärme.
Men då kanske man bara flyttar ner problemet
Vad är det för problem på översta våningen?
 
Det blir luft i elementen, med kalla element som följd.
Åtgärden har varit att fylla på vatten och lufta, då har det hållt sig 2-3veckor vintertid
 
Tanten var dit i onsdags och fyllde på, fyllde väl lite mycket kanske upp mot 1.8 kanske

Idag, lördag, var det 0.9

Ska se om jag har tid imorgon att ta med kompressorn och däckfyllaren och kolla förtryck.

Fattar inte hur det kan bli luft hela tiden?
Hur kan det dra in luft, det borde ju läcka ut när det är tryck.

En sån automatisk luftare skulle det funka på elementet som strular (tror det är ett och samma det blir luft i)
 
nino nino skrev:
Tanten var dit i onsdags och fyllde på, fyllde väl lite mycket kanske upp mot 1.8 kanske

Idag, lördag, var det 0.9

Ska se om jag har tid imorgon att ta med kompressorn och däckfyllaren och kolla förtryck.

Fattar inte hur det kan bli luft hela tiden?
Hur kan det dra in luft, det borde ju läcka ut när det är tryck.

En sån automatisk luftare skulle det funka på elementet som strular (tror det är ett och samma det blir luft i)
Är det möjligt att säkerhetsventilen har släppt ut vatten?
Behöver man fylla på konstant så blir det ny vatten fylld med luft hela tiden.
Bäst att du kontrollera kärlet. Glöm inte tömma trycket så att manometern säger 0 först.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
På foto 1 så syns det en automatisk avluftare, är den stängd, var i förhållande till cirkpumpen sitter den, före eller efter den.
 
J jonaserik skrev:
På foto 1 så syns det en automatisk avluftare, är den stängd, var i förhållande till cirkpumpen sitter den, före eller efter den.
Ska kolla vet inte på rak arm
Hur öppnar och stänger man?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.