10 897 läst · 82 svar
11k läst
82 svar
Trycket i mätaren sjunker? Anledningar?
Kollade lite mer noggrant idag
Är ca 8m, kanske lite till
Kärlet är märkt med 50 / 0.5 = 50 liter och 0.5bar förtryck (men det kan man justera upp va?)
Kommer inget vatten när jag trycker på ventilen
Gammal bild, oljepannan som tillskott dom kallaste dagarna när det är -25 och lägre
Kärlet till vänster i bild, tyvärr ingen avstängning mellan säkerhetsventil och kärl.
Har inte sett att det droppar ur ventilen annat än när jag fyllt på
Är ca 8m, kanske lite till
Kärlet är märkt med 50 / 0.5 = 50 liter och 0.5bar förtryck (men det kan man justera upp va?)
Kommer inget vatten när jag trycker på ventilen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal bild, oljepannan som tillskott dom kallaste dagarna när det är -25 och lägre
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kärlet till vänster i bild, tyvärr ingen avstängning mellan säkerhetsventil och kärl.
Har inte sett att det droppar ur ventilen annat än när jag fyllt på
Fotot visar att du har nästan 2 bar i tryck på ditt system. Det är för mycket och du kan släppa vatten ut säkerhetsventilen så att du har drygt 1 bar.nino skrev:Kollade lite mer noggrant idag
Är ca 8m, kanske lite till
Kärlet är märkt med 50 / 0.5 = 50 liter och 0.5bar förtryck (men det kan man justera upp va?)
Kommer inget vatten när jag trycker på ventilen
[bild]
Gammal bild, oljepannan som tillskott dom kallaste dagarna när det är -25 och lägre
[bild]
Kärlet till vänster i bild, tyvärr ingen avstängning mellan säkerhetsventil och kärl.
Har inte sett att det droppar ur ventilen annat än när jag fyllt på
Vill du kolla på trycket i kärlet så släpp vatten ur säkerhetsventilen tills trycket visar 0 bar.
Kolla sedan kärlets tryck med en däcktryckmätare. Mindre kärl brukar levereras med 0.5bar i sig men med 8m från kärlet till högsta radiator hos dig behöver du då pumpa in luft med en bra cykelpump eller kompressor till 1,0bar (0,8+0.2) om nån inte redan har gjort.
Röris skulle ha redan fixat det vid installation men det hände att de skiter i att mäta höjden.
När du har fyllt till 1,0bar kan du fylla på med vatten igen tills 1,2 bar sedan lufta.
Med rätt förtryck i kärlet som är helt och rätt storlek så finns utrymme för vattnet att expandera. Trycket kommer stiga när systemet är varmast men bör inte hamna i den röda på mätaren.
Skriv med en penna på kärlet den nu varande trycker och datum du fyllde på.
Är säkert 12-15år sen kärlet monteradesL lostinsweden skrev:Fotot visar att du har nästan 2 bar i tryck på ditt system. Det är för mycket och du kan släppa vatten ut säkerhetsventilen så att du har drygt 1 bar.
Vill du kolla på trycket i kärlet så släpp vatten ur säkerhetsventilen tills trycket visar 0 bar.
Kolla sedan kärlets tryck med en däcktryckmätare. Mindre kärl brukar levereras med 0.5bar i sig men med 8m från kärlet till högsta radiator hos dig behöver du då pumpa in luft med en bra cykelpump eller kompressor till 1,0bar (0,8+0.2) om nån inte redan har gjort.
Röris skulle ha redan fixat det vid installation men det hände att de skiter i att mäta höjden.
När du har fyllt till 1,0bar kan du fylla på med vatten igen tills 1,2 bar sedan lufta.
Med rätt förtryck i kärlet som är helt och rätt storlek så finns utrymme för vattnet att expandera. Trycket kommer stiga när systemet är varmast men bör inte hamna i den röda på mätaren.
Skriv med en penna på kärlet den nu varande trycker och datum du fyllde på.
Ska kolla förtrycket om jag får tid i helgen.
Andra idéer på varför man får fylla systemet och lufta översta våningen i tid och otid?
Om det inte läcker skulle jag gissa med storsannolikhet att kärlet är boven.nino skrev:
Särkilt om du har 8m hemma och kärlet har för liten luft i.
Nej efter så lång tid borde det vara en ordentlig vattenskada någonstans...
Är bara översta våningen som det är problem på, funderar på att fimpa allt från våning 2 och dra upp ny matning och upp med nya radiatorer eller golvvärme.
Men då kanske man bara flyttar ner problemet
Är bara översta våningen som det är problem på, funderar på att fimpa allt från våning 2 och dra upp ny matning och upp med nya radiatorer eller golvvärme.
Men då kanske man bara flyttar ner problemet
Vad är det för problem på översta våningen?nino skrev:
Tanten var dit i onsdags och fyllde på, fyllde väl lite mycket kanske upp mot 1.8 kanske
Idag, lördag, var det 0.9
Ska se om jag har tid imorgon att ta med kompressorn och däckfyllaren och kolla förtryck.
Fattar inte hur det kan bli luft hela tiden?
Hur kan det dra in luft, det borde ju läcka ut när det är tryck.
En sån automatisk luftare skulle det funka på elementet som strular (tror det är ett och samma det blir luft i)
Idag, lördag, var det 0.9
Ska se om jag har tid imorgon att ta med kompressorn och däckfyllaren och kolla förtryck.
Fattar inte hur det kan bli luft hela tiden?
Hur kan det dra in luft, det borde ju läcka ut när det är tryck.
En sån automatisk luftare skulle det funka på elementet som strular (tror det är ett och samma det blir luft i)
Är det möjligt att säkerhetsventilen har släppt ut vatten?nino skrev:Tanten var dit i onsdags och fyllde på, fyllde väl lite mycket kanske upp mot 1.8 kanske
Idag, lördag, var det 0.9
Ska se om jag har tid imorgon att ta med kompressorn och däckfyllaren och kolla förtryck.
Fattar inte hur det kan bli luft hela tiden?
Hur kan det dra in luft, det borde ju läcka ut när det är tryck.
En sån automatisk luftare skulle det funka på elementet som strular (tror det är ett och samma det blir luft i)
Behöver man fylla på konstant så blir det ny vatten fylld med luft hela tiden.
Bäst att du kontrollera kärlet. Glöm inte tömma trycket så att manometern säger 0 först.