Vad är det som befinner sig i min gamla källargrund? Röd pil på bilden visar en ca 3x3 m kvadratisk kloss, ca 60 cm högt och täckt med minst 40-50 cm packat jord o sand. Jag har ingen normal ingång till denna ytan, utan upptäckte den när jag rev golvet i rummet ovan för att koppla om avloppsventilationen. Har för mig förra ägaren nämnde något om en stor sten under huset. Men varför täckt med så mycket jord? Tar jag väck jorden så kommer man ju nästan ner i källarens normala marknivå ändå. Är jorden till för att isolera bort köldbrygga från den stora stenen i marken tro? Skulle jag kunna utöka min källaryta genom att ta bort all den tjocka jorden och isolera den eventuella stenen med vanlig isolering och bygga en slags torpargrund över den samt en dörringång från övriga källarutrymmet? Där är förövrigt torrt och fint där nere, träet som fanns där är snustorrt.
Sen undrar jag hur man ser om det är blåbetong jag har på väggarna där nere. De är ihåliga, men ser gråa ut som ner ser på bilden. Sektionsritning av hus med pil som pekar på en stor kvadratisk kloss i källargrunden, täckt av jord och sand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
t. Källargrund med synlig kvadratisk kloss under jord och sand, rörledningar och grå väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i en betongvägg med träbjälkar ovanför och synlig jord bakom, som antyder en dold yta under ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källargrund med packad jord och sand som täcker en misstänkt stor sten, indikerat av röd pil, nära källarens golvnivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En kvadratisk kloss täckt med jord i en gammal källargrund, gråa väggar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källargrund med jordhög, murade väggar, gamla rörledningar och en röd cirkelsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Förra ägarens försvunna hustru?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
shtob och 42 till
  • Laddar…
Jag hade en misstanke om dessa oseriösa svar, antar att de är väldigt inbjudande med tanke på det. Nu är det avklarat och du fick glimma en stund på forumet. Nu kanske de med kunskap, erfarenhet och seriös ton kan ta över.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
shtob och 20 till
  • Laddar…
Magnus E K
Stenarna som syns är betonghålsten, ej blåbetong. Blåbetong är en form av lättbetong som normalt inte är ihålig.
 
  • Gilla
RolfoHelena och 4 till
  • Laddar…
Jag tror i ärlighetens namn att du redan har svaret på din egen fråga om vad du hittat och att det kanske inte finns en överdrivet genomtänkt anledning till varför det ligger jord där i den omfattning det gör utöver den stora stenen...
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Jordhögen kan bero på bygglovskrav. Byggnadsnämnden kan ha krävt att biytans förhållande till boyta inte skulle bli för stor. Jag har själv varit med om att bli 'tvingad' att fylla en del av källare på det sättet
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
V villahuset skrev:
Jag hade en misstanke om dessa oseriösa svar, antar att de är väldigt inbjudande med tanke på det. Nu är det avklarat och du fick glimma en stund på forumet. Nu kanske de med kunskap, erfarenhet och seriös ton kan ta över.

Slappna av
 
  • Gilla
Skrot-Nisse och 46 till
  • Laddar…
Hur gammalt är huset? Vi hittade en gammal bakugn när vi grävde bort en ca så stor del av källaren som ’inte var källare’ just där. Bakugnar står ofta lite upphöjt och grunden kan gott vara uppbyggd som du beskriver. Men mina väggar är av gråsten, inte betonghålsten (fast de kan ju ha tillkommit senare).
 
  • Gilla
Stevenmedkniven
  • Laddar…
Betonghålstenen har du fått svar på och ev. dörrhål in antar jag att du löser på bästa sätt.

Spännande tycker jag, jorden är nog kvar av ren lathet, den isolerar inte mycket, men litet. Men varför skotta bort om det inte skall användas, så hade nog jag resonerat.
Jag tycker du gräver ut, kanske använder snigeldynamit och stenspräck för att få bort mer av stenen så att ytan blir användbar. Jag skulle nog ta hjälp av någon vad gäller spräckningen av stenen speciellt om t.ex delar av vägg eller liknande är i anslutning/står på. Annars lät din idé om torpargrund rätt spännande.
Folie på, isolera och bygg en bra matkällare eller vinkällare (då kan du kanke ha stenen i dagen och göra till en cool detalj?)
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
L loppan_loppanson skrev:
Hur gammalt är huset? Vi hittade en gammal bakugn när vi grävde bort en ca så stor del av källaren som ’inte var källare’ just där. Bakugnar står ofta lite upphöjt och grunden kan gott vara uppbyggd som du beskriver. Men mina väggar är av gråsten, inte betonghålsten (fast de kan ju ha tillkommit senare).
Huset är från slutet av '40 talet.
 
Y Yderfält skrev:
Betonghålstenen har du fått svar på och ev. dörrhål in antar jag att du löser på bästa sätt.

Spännande tycker jag, jorden är nog kvar av ren lathet, den isolerar inte mycket, men litet. Men varför skotta bort om det inte skall användas, så hade nog jag resonerat.
Jag tycker du gräver ut, kanske använder snigeldynamit och stenspräck för att få bort mer av stenen så att ytan blir användbar. Jag skulle nog ta hjälp av någon vad gäller spräckningen av stenen speciellt om t.ex delar av vägg eller liknande är i anslutning/står på. Annars lät din idé om torpargrund rätt spännande.
Folie på, isolera och bygg en bra matkällare eller vinkällare (då kan du kanke ha stenen i dagen och göra till en cool detalj?)
Hmm, jag får hewlt enkelt gräva fram hela stenen och sedan se exakt hur mycket över marknivån den egentligen sticker upp. Vinkällare lät ju inte helt fel, eller tanke på en bastu. Då kan ju stenen va rätt häftig att ha kvar. Kanske rent av gröpa ur stenen och ha ett gryt-bad kombinerat med bastu ;) Fast de lär nog inte vara något lätt att göra. Rolig tanke dock
 
  • Gilla
kest och 4 till
  • Laddar…
V villahuset skrev:
Hmm, jag får hewlt enkelt gräva fram hela stenen och sedan se exakt hur mycket över marknivån den egentligen sticker upp. Vinkällare lät ju inte helt fel, eller tanke på en bastu. Då kan ju stenen va rätt häftig att ha kvar. Kanske rent av gröpa ur stenen och ha ett gryt-bad kombinerat med bastu ;) Fast de lär nog inte vara något lätt att göra. Rolig tanke dock

Absolut!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.