C
Chargerman Chargerman skrev:
Jag driver byggfirma (dock inga plåtarbeten) och räknar aldrig på jobb till för mig nya kunder utan att titta på jobbet.
Att titta på ett jobb innan man räknar på det känns självklart.
Åtminstone jag själv tog för givet att kontextet småjobb här är jobb på löpande räkning som tar mindre än en dag att utföra och där förutsättningarna är kända.
 
C cpalm skrev:
Att titta på ett jobb innan man räknar på det känns självklart.
Åtminstone jag själv tog för givet att kontextet småjobb här är jobb på löpande räkning som tar mindre än en dag att utföra och där förutsättningarna är kända.
Absolut, men jag fick uppfattningen av att TS var ute efter fast pris över telefon/mail. Vid löpande arbete på litet jobb (max 1 dag) håller jag helt med om att man inte behöver titta innan.
 
A
A anr145 skrev:
Skulle vara intressant att veta vad DU jobbar med..
Jag arbetar på ett företag som säljer avancerad utrustning som hantverkare använder. Exakt vilket företag det är kan kan inte skriva här eftersom jag inte äger företaget och bestämmer.
 
A
Chargerman Chargerman skrev:
Absolut, men jag fick uppfattningen av att TS var ute efter fast pris över telefon/mail. Vid löpande arbete på litet jobb (max 1 dag) håller jag helt med om att man inte behöver titta innan.
Ja, det borde vara en självklarhet att inte behöva titta innan på precis allt. Det handlar nog om vilken kompetens de man frågar har. .
Idag finns videosamtal och massor av annat. Många behöver nog förnya sig och följa utvecklingen. Tex flyttfirman som skall flytta åt oss. Vi fick fast pris och inget besök innan tack vare videosamtalet. Hur pianot såg ut var de mest intresserade av.

Som det företag som jag jobbar på var det innan totalt otänkbart att jobba ifrån hemmet, det fanns inte på kartan. Men nu i Corona-tiderna jobbar de som kan från hemmet. Även jag. En del behöver en spark i baken och ett uppvaknande för att det skall lossna.

Fast nu är jag föräldraledig.

Nu får det vara färdigskrivet om detta ämne.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Gissar att han menar denna typen av ÄTA, "Ändring, Tillägg, Avgående".
[länk]

Kortfattat ett begrepp som används av oseriösa för entreprenörer använder när de saltar fakturan.
Du har helt rätt betydelsen av ÄTA men verkar inte förstå innebörden.
Ä=Ändring. Du har beställt att huset ska målas i falu rödfärg men ÄNDRAR dig och vill ha en annan färg. Priset ökar eller minskar beroende på vad den nya färgen kostar. Eller antalet strykningar som krävs.
T=Tillkommande. Medan du ändå är här kan du inte fixa det här också? Ett TILKOMMANDE arbete som givetvis kostar pengar.
A=Avgående. Pengarna är slut, jag målar kåken själv. Avgående. Arbetet ska räknas av från anbudssumman.

En ÄTA kan alltså göra att kontraktssumman både blir billigare och dyrare.
 
  • Gilla
Tinker
  • Laddar…
A
F Lejf skrev:
Du har helt rätt betydelsen av ÄTA men verkar inte förstå innebörden.
Ä=Ändring. Du har beställt att huset ska målas i falu rödfärg men ÄNDRAR dig och vill ha en annan färg. Priset ökar eller minskar beroende på vad den nya färgen kostar. Eller antalet strykningar som krävs.
T=Tillkommande. Medans du ändå är här kan du inte fixa det här också. Ett TILKOMMANDE arbete som givetvis kostar pengar.
A=Avgående. Pengarna är slut. Jag målar kåken själv. Avgående. Arbetet ska räknas av från anbudssumman.
Tack.
Å tusan. Vad hemskt. Avgående borde ingen få. För projekterar man rätt så kommer man inte dit.

Behöver inte fler kommentarer nu.
 
Är företagare inom ventilationsbranschen. Skulle säga att entreprenörer måste ut och titta om man ska lämna ett fast pris på jobbet. Annars måste man lägga på x antal kronor för risken man tar. Köper man på löpande räkning är det en annan sak. Många skulle tjäna på att handla upp hantverkare på löpande räkning.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Tack.
Å tusan. Vad hemskt. Avgående borde ingen få. För projekterar man rätt så kommer man inte dit.

Behöver inte fler kommentarer nu.
För inte riktigt vad du menar. Det är kunden som beställer ett tillkommande, ändrings eller avgående arbete. Har ingenting med projekteringen att göra. Oftast är det så att entreprenörer har ett antal reservationer i sitt anbud. Tex vid en dränering förutsätter entreprenören att det inte finns några större stenar, berg "gömda" runt huset som måste sprängas bort. Då blir det ett tillkommande arbete om fastighetsägaren beställer sprängningen. Ska man som entreprenör alltid räkna med det värsta blir anbudssummorna väldigt höga.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Att man gärna vill komma och titta själv beror till stor del på att man inte vill bli "lurad" av någon "som vet exakt hur det ska vara", ni kan inte ana hur många "beställare" som är snett ute när dom beställer. När man då kommer och ser att det inte riktigt stämde med vad beställaren sa och man måste åka och handla andra grejer så är man en bov och bandit som bara försöker sno åt sig så mycket som möjligt Naturligtvis finns det även dom som kommer med korrekta uppgifter men dom är tyvärr rätt ovanliga.
 
  • Gilla
Uffe A och 6 till
  • Laddar…
Skumpe
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ja... Vår sax är ungefär 3x2 meter o väger ca 1ton,bockmaskinen likaså... Plåtarna är 2,5x1,25 m stora, jag behöver en rätt stor bil för det.... Så troligen därför som man vill titta innan, dessutom kan det ju krävas mer än plåt ibland. Mvh plåtslagaren..
Så man kan säga att du är imponerad av dina kollegor som fixade detta jobb fint ändå? De flesta kunde ju inte.
 
Skumpe
Magnus Filip skrev:
Ja, det borde vara en självklarhet att inte behöva titta innan på precis allt. Det handlar nog om vilken kompetens de man frågar har. .
Idag finns videosamtal och massor av annat. Många behöver nog förnya sig och följa utvecklingen. Tex flyttfirman som skall flytta åt oss. Vi fick fast pris och inget besök innan tack vare videosamtalet. Hur pianot såg ut var de mest intresserade av.

Som det företag som jag jobbar på var det innan totalt otänkbart att jobba ifrån hemmet, det fanns inte på kartan. Men nu i Corona-tiderna jobbar de som kan från hemmet. Även jag. En del behöver en spark i baken och ett uppvaknande för att det skall lossna.

Fast nu är jag föräldraledig.

Nu får det vara färdigskrivet om detta ämne.
Mycket som var "omöjligt" har i år visat sig vara tvärtom. Till och med att föredra ibland. Företag kommer följa med eller lägga ner. Den här bollen kan de inte stoppa.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Så man kan säga att du är imponerad av dina kollegor som fixade detta jobb fint ändå? De flesta kunde ju inte.
Möjligt om det funnits några bilder...Men troligen inte....
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Gissar att han menar denna typen av ÄTA, "Ändring, Tillägg, Avgående".
[länk]

Kortfattat ett begrepp som används av oseriösa för entreprenörer använder när de saltar fakturan.
det märks att du har koll... eller inte.

låt oss säga att du vill ha byggt en friggebod. Ni kommer överens om att den ska vara oisolerad och ha papptak. Priset blir säg 20000. Okey, men när de börjar bygga så har du ändrat dig. Du vill ha tegelpannor, isolering och stor skjutdörr i sotat glas, och ekparkett etc

dessa ändringar och tillägg kostar snart dubbelt så mycket i både tid och pengar än den ursprungliga dealen och nån måste ju betala.

typiskt ÄTA jobb. Ett annat exempel är att man ska gräva för avlopp, platta eller annat och hittar berg. Ja då måste det sprängas, och då kostar det extra. Om allt oväntat ska ingå skulle ingen ta risken och alla skulle få betala en miljon oavsett förutsättningar.

Du har väl inte lust att betala extra för att nån annan ska spränga på sin tomt?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vaken mäklare som räddade dig
 
Magnus Filip skrev:
Ja, det borde vara en självklarhet att inte behöva titta innan på precis allt. Det handlar nog om vilken kompetens de man frågar har. .
Idag finns videosamtal och massor av annat. Många behöver nog förnya sig och följa utvecklingen. Tex flyttfirman som skall flytta åt oss. Vi fick fast pris och inget besök innan tack vare videosamtalet. Hur pianot såg ut var de mest intresserade av.

Som det företag som jag jobbar på var det innan totalt otänkbart att jobba ifrån hemmet, det fanns inte på kartan. Men nu i Corona-tiderna jobbar de som kan från hemmet. Även jag. En del behöver en spark i baken och ett uppvaknande för att det skall lossna.

Fast nu är jag föräldraledig.

Nu får det vara färdigskrivet om detta ämne.
Att jämföra en flyttfirma med ett hantverk som ska utföras är ganska väsensskilt, det säger sig självt.
Sen att döma ut byggfirmors kompetens för att de vill komma och titta på jobbet för att ge fast pris är definitivt en av anledningarna till att jag vill träffa kunden och bilda mig en uppfattning om både jobb och uppdragsgivare, se ovan svar.
I ditt fall med den attityden hade jag definitivt tackat nej till jobbet.
 
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.