Vi slipade våra orginalgolv från 40-talet förra sommaren och la på brun målarpapp. Annat i renoveringen har kommit emellan och nu ska golven göras klart. När jag tog bort målarpappen var golvet solblekt med en tydlig, något bågformad linje framför fönstret (söder). Kan detta verkligen hända genom papp eller kan det vara något gammalt som kommit fram?
För att jämna ut färgskillnaden och få bort linjen slipade jag med liten slipmaskin till att jag inte alls kunde urskilja den längre. Så var det dax för lut och omedelbart kom linjen och den stora kontrasten fram igen. Sen ska det oljas också, men just nu vet jag inte vad som är bäst så jag avvaktar. Finns det hopp om att kunna slipa bort färgskillnaden om man gör om slipjobbet ordentligt? Andra lösningar???

Tack för dina råd!
 
Funderar på om det är den ena sortens papp som missfärgat golvet (brunaktigt). Har nån varit med om det och vad har man gjort åt det?
/S-ryd
 
Solblekning går ej igenom papper, i alla fall inte vanligt kontorspapper under 3 år, har själv testat på skoj. Dessutom påverkar solens UV-ljus bara det yttersta skiktet, mindre än 1 mm så om du slipat ordentligt går det bort. Eftersom det kom fram efter betsen har slipningen antingen inte varit djup nog eller så är det någon gammal synd som orsakat en kemisk reaktion i trät när du lade på betsen, kanske rengöringsmedel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.