Hej! Som rubriken lyder har jag tänk renovera mitt badrumm i lägenheten. Det är en bostadsrätt med ett litet badrum på 4 kvadratmeter. Jag kommer självklart höra med bostadsföreningen om mina planer går att genomföra men först vill jag ha lite tankar från er härinne!

Planen är att riva ut väggarna samt golvet som båda två är plastmatta. Jag vill lägga klinkers i hela badrummet och det är framförallt detta jag ska göra. Kanske anlitar jag en elektriker för att dra lite ström osv men framförallt är det just golvet och väggarna jag vill fräsha upp.

Frågan är: När jag rivit ut de gammla väggarna och golvet.
Kan jag direkt börja lägga tätskicktsduk ovanpå det gammla flytspacklet? Eller måste man alltid göra om flytspacklingen när man byter golv i ett badrum?

Tack på förhand!
Mvh Benjamin
 
Nej, så länge golvet är ok, men det krävs ju att det är slätt som en barnrumpa och rätt fall.
Så viss slipning/finspackling kan behövas
Kolla även ålder på brunnen.
 
Redigerat:
J Jörgen Ö skrev:
Nej, så länge golvet är ok, men det krävs ju att det är slätt som en barnrumpa och rätt fall.
Kolla även ålder på brunnen.
Tack. Hur slätt golvet är blir ju svårt att veta innan jag rivit ur gammla plastmattan. Om det skulle visa sig att golvet inte är helt slätt borde det väl gå att bättra på den gammla spacklingen lite? Rätt fall antar jag att det är då badrummet troligen byggdes samtidigt som lägenheten när den var sprillans ny.

Golvbrunnen har jag också funderat på. Bostadsföreningen borde ha koll på om den ska bytas men ifall den ska det; går det att byta den utan att förstöra gamla flytspacklet?
 
Finns dessvärre inget som garanterar att fallet är rätt;), men hur gammal är lägenheten?
Mattan ska väl en mattläggare lägga? Då bedömer dom vad som behöver göras.
 
J Jörgen Ö skrev:
Finns dessvärre inget som garanterar att fallet är rätt;), men hur gammal är lägenheten?
Mattan ska väl en mattläggare lägga? Då bedömer dom vad som behöver göras.
Jag har inte tänkt lägga någon ny matta utan jag ska lägga klinkers golv. Om du tänker på tätskicktsmattan så tänker jag lägga den själv. Det är ju inte direkt någon raketforskning och jag kommer dokumentera allt noggrant för försäkringsbolaget. Så det är jag själv som kommer bedömma vad som behöver göras. Jag kommer kolla fallet också men om det är rätt - vilket jag tror och hoppas.. Då är det alltså bara att köra på utan att behöva lägga nytt spackel osv? :)
 
T Turaco skrev:
Tack. Hur slätt golvet är blir ju svårt att veta innan jag rivit ur gammla plastmattan. Om det skulle visa sig att golvet inte är helt slätt borde det väl gå att bättra på den gammla spacklingen lite? Rätt fall antar jag att det är då badrummet troligen byggdes samtidigt som lägenheten när den var sprillans ny.

Golvbrunnen har jag också funderat på. Bostadsföreningen borde ha koll på om den ska bytas men ifall den ska det; går det att byta den utan att förstöra gamla flytspacklet?
Om det är en golvbrunn i gjutjärn då måste du nästan alltid byta, brytpunkten för byte är väl 1990 enligt GVK.
https://www.gvk.se/branschregler/fr...r-aldre-an-1990-maste-bytas-ut-vem-beslutade/
Och ett byte innebär ju automatiskt att golvet måste bilas upp.
 
T Turaco skrev:
Jag har inte tänkt lägga någon ny matta utan jag ska lägga klinkers golv. Om du tänker på tätskicktsmattan så tänker jag lägga den själv. Det är ju inte direkt någon raketforskning och jag kommer dokumentera allt noggrant för försäkringsbolaget. Så det är jag själv som kommer bedömma vad som behöver göras. Jag kommer kolla fallet också men om det är rätt - vilket jag tror och hoppas.. Då är det alltså bara att köra på utan att behöva lägga nytt spackel osv? :)
Ah, missade att du ville ha klinker.
Oavsett så vill du ha underlaget i princip likadant innan folien, som om du skulle lägga matta!
Underlaget är a och o för ett lyckat slutresultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.