Hej!
Lite rörigt inlägg men hoppas någon kan bidra med lite ideér.
Har ett enplanshus med källare byggt 1969. I gillestugan hade den förra ägaren rivit bort allt organiskt material förutom de ingjutna reglarna i grovgjutningen. Han hade sedan gjutit över dessa.
På grund av dålig lukt från dessa som sprider sig i bostaden har jag nu bilat bort hans gjutning samt även de ingjutna reglarna. Stötte dock på problem med att någon enstaka regel går under en innervägg till ett angränsande rum samt under den öppna spisen. I det angränsande rummet som är ett förråd har det aldrig varit utreglat utan där är det en gjuten platta.
Vad var egentligen anledningen till att dessa reglar las när huset byggdes? Att få grovgjutningen jämn?
Att få bort regeln som går in under den öppna spisen ser jag som mycket svårt, hur stor är risken att den ställer till med luktproblem i framtiden?

Min plan var att städa och rengöra grovgjutningen och sen armera och gjuta en ny platta på ca 10 cm där jag helst hade sett att det går att få det så jämnt att en flytspackling ej behövs. Är detta möjligt?
Golv i källare med borttagna ingjutna reglar synliga samt ojämn grovgjutning och vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppbruten betonggolv med synliga reglar i ett rum, som förberedelse inför en ny gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bortbilad betong med en exponerad del av en gammal träregel vid en vägg i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golv i renoveringsfas med borttagna träreglar bredvid en vit innervägg och elrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Till att börja med så bör man inte gjuta en platta direkt på jord. Lukten från förmultnande växtdelar kommer att leta sig genom till slut. Man bör således lägga ut plast som byter detta. Men då kommer vi till problem nr två. Hur ser risken för tjäle ut? Av den anledningen så gräver man ur jordgolven numera och ersätter det med dränerande material.
En lösning som blivit mer populärt är 20 cm makadamm + minst n2 klassad markduk + epsbetong 15 cm + 2 cm flytspackel.
Du behöver således inte schakta ur så mycket och du får ett golv som är hyggligt isolerat.

Det jag gjorde på landet var gräva ur 70 cm. 20 cm makadam + markduk+ 30 cm cellplast isolering + armering +10 cm självkompakterande cement. Den blir hyggligt slät och blir nästan helt slätt om du slodar ordentligt. Sen la jag klinker på. Behövde ej flyta eller något sådant.
 
  • Gilla
JohanWWW
  • Laddar…
Anledningen att jag vill gjuta direkt på grovgjutningen är för att jag vill slippa bila bort den och schakta ner ännu djupare.
Dum fråga kanske, men hur påverkar tjälen?
 
J Jarnis8000 skrev:
Anledningen att jag vill gjuta direkt på grovgjutningen är för att jag vill slippa bila bort den och schakta ner ännu djupare.
Dum fråga kanske, men hur påverkar tjälen?
Trodde det var jordgolv - tyckte det såg ut som stampat jordgolv. Då återstår frågan om underlaget drar fukt eller inte.
 
Man frångick jordgolv och att gjuta på dessa pga att tjälen medförde sättningar i huset.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Trodde det var jordgolv - tyckte det såg ut som stampat jordgolv. Då återstår frågan om underlaget drar fukt eller inte.
Antar att betong alltid drar lite fukt, men det är iallafall väldigt torrt då vi dränerade om 2019. Har du någon åsikt om reglarna som går in under spisen och angränsande rum?
 
Jag har också rensat en del ingjutet trä i vår källare. Min filosofi var att ta bort så mycket organiskt som möjligt, i synnerhet noga om det utsätts för kapillär fukt (golv och ca 40 cm upp på väggarna) eller inträngande fukt i ytterväggar. Vi har visserligen dränerat och isolerat nyligen, men helt torra väggar är ändå inte att räkna med.

Om jag var i din sits skulle jag borra bort träet med ett långt borr och fylla håligheten med lämpligt betongspackel.

I övrigt är ju EPS smidigt för att höja golvet ovan grovgjutningen. Isolerar ju också. Därefter flytspackel. Beroende på typ av övergolv kan det vara lämpligt med ventilation. Kolla in jape ventgolv.
 
  • Gilla
mirko
  • Laddar…
J Jarnis8000 skrev:
Antar att betong alltid drar lite fukt, men det är iallafall väldigt torrt då vi dränerade om 2019. Har du någon åsikt om reglarna som går in under spisen och angränsande rum?
Försök att få bort det så gott det går åtminstone där du ändå håller på. Risken är att du egentligen skulle behövt bila bort allt för att få det bra med avseende lukten.
 
B Björn Danielsson skrev:
Jag har också rensat en del ingjutet trä i vår källare. Min filosofi var att ta bort så mycket organiskt som möjligt, i synnerhet noga om det utsätts för kapillär fukt (golv och ca 40 cm upp på väggarna) eller inträngande fukt i ytterväggar. Vi har visserligen dränerat och isolerat nyligen, men helt torra väggar är ändå inte att räkna med.

Om jag var i din sits skulle jag borra bort träet med ett långt borr och fylla håligheten med lämpligt betongspackel.

I övrigt är ju EPS smidigt för att höja golvet ovan grovgjutningen. Isolerar ju också. Därefter flytspackel. Beroende på typ av övergolv kan det vara lämpligt med ventilation. Kolla in jape ventgolv.
Vi dränerade och satte platon med utanpåliggande cellplast förra året och invändigt finns inget trämaterial kvar på väggarna.

Då får det nog bli att gå lös med borren och försöka få bort så mycket som möjligt av träet.

Min tanke var att på den nya gjutningen lägga en matta av denna typ:
https://www.kilandsmattor.se/balkon...VBywYCh19cgvfEAQYAiABEgIVQ_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Är det svårt att få till en så pass jämn gjutning att flytspackling ej behövs?
 
EPS måste ha flytspackel eller motsvarande över. Vill minnas att det finns en minimigräns för att det ska bli stabilt. EPS-betong är ju som frigolitplattor i flytande form :)

Jag är skeptisk till mattan. Det kommer ju trilla in skit under den som blir fuktig och möglar. Mindre problem i ett uterum än i en källare. Källargolv ska vara öppna (exempelvis klinker) eller ventilerade.

Ett alternativ kan ju vara att lägga in ett Nivell-system. Då slipper du både gjuta och spackla för att få upp nivån. Men kanske inte värt för så liten yta.
 
B Björn Danielsson skrev:
EPS måste ha flytspackel eller motsvarande över. Vill minnas att det finns en minimigräns för att det ska bli stabilt. EPS-betong är ju som frigolitplattor i flytande form :)

Jag är skeptisk till mattan. Det kommer ju trilla in skit under den som blir fuktig och möglar. Mindre problem i ett uterum än i en källare. Källargolv ska vara öppna (exempelvis klinker) eller ventilerade.

Ett alternativ kan ju vara att lägga in ett Nivell-system. Då slipper du både gjuta och spackla för att få upp nivån. Men kanske inte värt för så liten yta.
Minimum EPS cement 15 cm på mark. 7 på platta. Sen tillkommer minst två cm flytspackel. Oavsett krävs markduk klass n2 eller bättre under. Kör man EPS direkt på mark krävs även ett dränerade lager av makadam under markduken.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Minimum EPS cement 15 cm på mark. 7 på platta. Sen tillkommer minst två cm flytspackel. Oavsett krävs markduk klass n2 eller bättre under. Kör man EPS direkt på mark krävs även ett dränerade lager av makadam under markduken.
Menar du att om jag kör på EPS direkt på grovgjutningen så ska markduk läggas mellan? Grovgjutningen är ju väldigt ojämn så vill man inte att håligheterna ska fyllas igen, vilket en markduk lär förhindra?
 
Du behöver ingen markduk mellan grovgjutning och EPS.
 
Silver78 Silver78 skrev:
En lösning som blivit mer populärt är 20 cm makadamm + minst n2 klassad markduk + epsbetong 15 cm + 2 cm flytspackel.
Du behöver således inte schakta ur så mycket och du får ett golv som är hyggligt isolerat.
Jag tycker detta låter som väldigt mycket schakt jämfört med alternativa lösningar. Eller rättare sagt, slöseri med schaktdjup att lägga 20cm mak. Att lägga 100mm isodrän skulle fylla samma funktion och ge 10cm extra takhöjd eller 10cm mindre att schakta.

Detta under förutsättning att EPSbetongen isolerar likabra som cellplast/isodrän. Om den inte gör det är det ju bättre att lägga isodrän 100mm, cellplast 100mm och sedan 10cm betong. Det tar mindre plats.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tycker detta låter som väldigt mycket schakt jämfört med alternativa lösningar. Eller rättare sagt, slöseri med schaktdjup att lägga 20cm mak. Att lägga 100mm isodrän skulle fylla samma funktion och ge 10cm extra takhöjd eller 10cm mindre att schakta.

Detta under förutsättning att EPSbetongen isolerar likabra som cellplast/isodrän. Om den inte gör det är det ju bättre att lägga isodrän 100mm, cellplast 100mm och sedan 10cm betong. Det tar mindre plats.
Visst. Isodrän är ett ytterligare alternativ i synnerhet mot finkorniga jordar. Den stora skillnaden med EPS är att det är så lättarbetad. Väger ingenting mot att jobba med betong.
Det finns ju ett ytterligare alternativ som lecakulor på geoduk innan cellplast och armerad betongplatta.
Regeln säger ju minst 20 cm utan golvvärme och 25-30 isolering utan. Men 10 cm isolering är ju bra.mycket bättre än ingenting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.