Jag ser från första parkett hur ett hus byggs på granntomten. De senaste dagarna reste man takstolar mm. Nu är jag kanske yrkesskadat från mitt jobb men jag är förvånad över all avsaknad av säkerhetsåtgärder. Gubbarna har varken hjälm eller fallskydd när dom klättrar där uppe. Är det inte modernt längre?
Ställningsbyggarna hade inte heller några skydd.
Om denna firma hade jobbat på mitt jobb hade jag med ledningens goda minne, skickat hem dom omedelbart.
 
Du får väl gå och fråga efter riskbedömningar i egenskap av självutnämnd säkerhetsexpert, eller så kanske man kan låta dem jobba i fred och lita på deras omdöme.
 
Bara dom inte trillar ned på min sida häcken.
 
Jag är inte särskilt insatt, men såvitt jag vet ställer arbetsmiljölagen krav på tillräcklig skyddsutrustning, exempelvis hjälm och fallskydd. Och det är byggherren (=din granne) som är ansvarig, såvida ansvaret inte har övertagits av byggföretaget genom avtal. Du kanske kan börja med att kolla med grannen om de vet hur arbetet utförs och vilket ansvar de har.

Bortsett från att skadeståndet blir saftigt om något händer så skulle jag personligen må dåligt om jag visste att någon hade skadats eller t.o.m. omkommit vid bygget av mitt hus.
 
Grannen är med på bygget ibland så han ser nog det. Jag blir glad varje kväll när det mörknar. Då ser jag bara ljuspunkterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.