A
S johd01 skrev:
Det är väl av samma anledning till att man har en bättre kommunikation med någon man träffar, kan se på och föra en diskussion med. Jämfört med att kliniskt kommunicera med en människa över mail eller telefon. Samma fenomen borde ju alla upptäckt på sitt arbete när det gäller att komma överens och samarbeta med sina kollegor.
Förstår kanske?
Förstår inte direkt behovet av att kommunicera om det bara gäller plåtarbeten. Byt ut det gamla och sätt in nytt likadant! Och det gjorde de. Borde räcka. Jag kan ändå ingenting om plåt och har inget att kommunicera om. Eller bilen, laga plåtskadan!

Jag bygger nytt hus nu. Det har bara varit en enda fråga som de missade vid projekteringen. En enda fråga! Det var om det skulle vara GUllfiber eller PUR skivor som isolering? Valde PUR för det isolerar bättre och är inte fuktkänsligt. Det kostade lite mer.

Projekteringen eller vad det kallas? Den gjorde vi över internet. Vi träffade aldrig företaget innan. Har fortfarande inte träffat dem. Bara på telefon och mail några gånger om vilken färg på väggarna och vilka vitvaror och några saker mer. Jag satte ut 4 pinnar var huset skulle stå. Sedan var det klart. De har underleverantörer som bygger.
Annars är de bara där och bygger och klarar det själva. Är där med tårta och kaffe då och då bara.

Har nog snöat in på detta om plåtslagare. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
C
I detta fall kanske det fanns en rimlig förklaring, men annars är det en j-kligt udda företeelse i allmänhet. De flesta skall alltid komma och titta hur enkelt jobb det än handlar om.

Har märkt att hantverkarna här runtikring oftast åker och tittar på jobb på vägen hem på e.m. Vilket innebär att de ofta kommer och tittar samma dag eller dagen efter. Sen kör det ihop sig och de får aldrig a-slet ur vagnen att komma och göra jobbet. Inte sällan så till den milda grad att de glömt bort vad som skulle göras och vill komma och titta på samma jobb igen. Rinse and repeat.

Förstår förvisso att det är småjobben har lägsta prioritet, men signalen som sänds ut är ju att de verkar ha hur mycket tid som helst för att titta på jobb, men ingen tid för att göra dem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sådärja1 och 2 till
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
I detta fall kanske det fanns en rimlig förklaring, men annars är det en j-kligt udda företeelse i allmänhet. De flesta skall alltid komma och titta hur enkelt jobb det än handlar om.

Har märkt att hantverkarna här runtikring oftast åker och tittar på jobb på vägen hem på e.m. Vilket innebär att de ofta kommer och tittar samma dag eller dagen efter. Sen kör det ihop sig och de får aldrig a-slet ur vagnen att komma och göra jobbet. Inte sällan så till den milda grad att de glömt bort vad som skulle göras och vill komma och titta på samma jobb igen. Rinse and repeat.

Förstår förvisso att det är småjobben har lägsta prioritet, men signalen som sänds ut är ju att de verkar ha hur mycket tid som helst för att titta på jobb, men ingen tid för att göra dem.
Jag tror att de sållar och kör på det som är bäst på något sätt. Tur att det nu finns på internet omdömessidor om hantverkare. De säger nog en hel del.

Min granne tog ledigt från jobbet en halv dag för att ta emot hantverkarna just den dagen de skulle börja kl: 8. Han skulle släppa in ge nyckel och vara med i början hade de kommit överens om så att det satte igång med rätt saker och på rätt sätt. De har lovat att komma och börja kl 8. De kom kl: 8, men bara för att lasta av material. De lastade av materialet och sedan skulle de snabbt vidare och komma tillbaka dagen efter. Han bad dem att lasta på materialet igen och bad dem att flyga och fara. Han är en hårding och ger rekpekt så de åkte iväg med materialet. Så kan det gå om man inte håller vad man lovat.
 
  • Gilla
dankar10 och 1 till
  • Laddar…
Tre bokstäver, ÄTA
 
A
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Tre bokstäver, ÄTA
Vet inte vad du menar? Inte äter de under en hel dag?

Många som jag känner är alla möjliga olika hantverkare och de gör det mesta.
De skall i vår göra iordning trädgården och altan osv. Så som tur är slipper jag ta i det själv för jag kan inte.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Unikt namn
Magnus Filip skrev:
Vet inte vad du menar? Inte äter de under en hel dag?

Många som jag känner är alla möjliga olika hantverkare och de gör det mesta.
De skall i vår göra iordning trädgården och altan osv. Så som tur är slipper jag ta i det själv för jag kan inte.
Gissar att han menar denna typen av ÄTA, "Ändring, Tillägg, Avgående".
https://bostadsjuristerna.se/6-vanligaste-fragorna-om-ata-arbeten/

Kortfattat ett begrepp som används av oseriösa för entreprenörer använder när de saltar fakturan.
 
  • Haha
Peter Wede och 1 till
  • Laddar…
A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Gissar att han menar denna typen av ÄTA, "Ändring, Tillägg, Avgående".
[länk]

Kortfattat ett begrepp som används av oseriösa för entreprenörer använder när de saltar fakturan.
Jaha nytt begrepp. Det bör man undvika. Man behöver beställa rätt från början. Visste inte att det var så vanligt. Många förlorar nog stora pengar på det för de inte har beställt noggrannt innan. Vad betyder Avgående?

Projektering av ett bygge är nog A och O.
Där jag jobbar vet ofta kunder inte vad de vill ha och de orkar inte ta reda på det heller och de läster inte instruktionerna heller. Så vi tar betalt minst en timme för konsultation. Det är komplicerade tekniska apparater.
Liknade med husbyggen. Med det i bakhuvudet la vi här hemma ned flera helger på att själva sätta oss in i allt innan vi beställde huset. Hustillverkaren var vi knappt i kontakt med alls och fortfarande inte.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Gissar att han menar denna typen av ÄTA, "Ändring, Tillägg, Avgående".
[länk]

Kortfattat ett begrepp som används av oseriösa för entreprenörer använder när de saltar fakturan.
Av oseriösa entreprenörer? De allra flesta större byggen har massor av ätor, så de är knappast de som avgör om en entreprenör är seriös eller ej
 
  • Gilla
Wkplåtslageri ab och 5 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant att veta vad DU jobbar med..

Magnus Filip skrev:
Säljer strax mitt hus och det var akut några mindre plåtjobb som skulle fixas först som mäklaren upptäckte.

Jag ringde runt till 8 olika firmor inom plåt och skickade bilder osv. Det var enkla saker.
7 av dem var bara tvungna att komma ut och titta innan och jag måste vara med för en dörr måste öppnas för att komma åt, men det hann jag inte pga av jobbet. Och hur jag än försökte ville ingen göra jobbet osett.

Men en av dem kunde ge fast pris på telefon och utförde jobbet någon vecka senare på dagtid när vi inte var hemma och jag la ut nyckeln till den dörren. Jag skulle bara komplettera med några mått. De ringde och frågade något också när de var där. Och det kom en faktura med avdragen ROT sedan. Det var bra.

En mycket märklig erfarenhet var detta.

Jag har bekanta som är hantverkare som gör det mesta till oss. Men ingen jobbade med plåt.

Är det någon som har en förklaring? Med internet och bilder och video och allt borde man inte behöva titta innan.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
Av oseriösa entreprenörer? De allra flesta större byggen har massor av ätor, så de är knappast de som avgör om en entreprenör är seriös eller ej
Många idioter på det här forumet..

C cpalm skrev:
I detta fall kanske det fanns en rimlig förklaring, men annars är det en j-kligt udda företeelse i allmänhet. De flesta skall alltid komma och titta hur enkelt jobb det än handlar om.

Har märkt att hantverkarna här runtikring oftast åker och tittar på jobb på vägen hem på e.m. Vilket innebär att de ofta kommer och tittar samma dag eller dagen efter. Sen kör det ihop sig och de får aldrig a-slet ur vagnen att komma och göra jobbet. Inte sällan så till den milda grad att de glömt bort vad som skulle göras och vill komma och titta på samma jobb igen. Rinse and repeat.

Förstår förvisso att det är småjobben har lägsta prioritet, men signalen som sänds ut är ju att de verkar ha hur mycket tid som helst för att titta på jobb, men ingen tid för att göra dem.
 
Det handlar om ansvar viktigt att det blir tätt med plåt. Ingen vill ha läckage runt sin skorsten allra helst inte om man ska sälja.
 
A anr145 skrev:
Många idioter på det här forumet..
Idioter ? Har du någonsin satt din fot på ett bygge? Lämpligt att kunna något iaf innan man yttrar sig, även på internet
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Jag sätter mina fötter på byggen varje dag

Det var inte dig jag syftade på när jag skrev idioter utan han som trodde ätor var för att krydda fakturor

buspojken buspojken skrev:
Idioter ? Har du någonsin satt din fot på ett bygge? Lämpligt att kunna något iaf innan man yttrar sig, även på internet
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
A anr145 skrev:
Jag sätter mina fötter på byggen varje dag

Det var inte dig jag syftade på när jag skrev idioter utan han som trodde ätor var för att krydda fakturor
Ok, ja de har du rätt i, bra att först sätta sig in i vad en äta är
 
Jag driver byggfirma (dock inga plåtarbeten) och räknar aldrig på jobb till för mig nya kunder utan att titta på jobbet. Av dessa anledningar:
1. Jag vill träffa en potentiell uppdragsgivare för att bilda mig en uppfattning om personen, och tvärtom. Allt handlar om relationer, oavsett storlek på jobb.
2. Det kommer in en del förfrågningar på mail där folk uppenbart bara är ute efter en prisjämförelse mot en befintlig offert. De har förmodligen bestämt sig redan men vill ha ännu ett jämförande pris. Jag har inte tid med sånt.
3. Det är alltid underlaget som avgör hur mycket jobb det är. ”Måla ett rum” kan skilja väldigt mycket i tid och mtrl om man t ex måste ta ned 5-6 lager tapet och bredspackla kontra om man ska ändra färg på en nymålad vägg, det är sällan kunden vet skillnaden.
4. Även mindre jobb kräver alltid ändå en etablering av verktyg, täckning av golv, inköp och planering mm. Kunden har en uppfattning om att jobbet bör gå på ”någon timme”, det är väldigt sällan det är så, det är enklare att förklara vid ett möte.
 
  • Gilla
jorsva och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.