Håller för fullt på att bygga två rum till vilddjuren på övervåningen, dessa får snedtak med ca 1 meter platt tak i varje rum. Varje rum är 4,7m långt och 2,6m brett.

Då vi inte riktigt uppnår normal takhöjd och jag har en tendens att slå händerna genom plafonder och andra lampor i taket när jag tex skakar täcken så vill vi köra spottar infällda i taket som grundbelysning och sen får vi sätta väggbelysning som mys och trevnad.

Jag frågade min elektriker hur många spottar som jag borde sätta på längden och han föreslog 4st i rad, spottar med 2700k och 36° spridning.
Om jag vill sätta dom i ett mer sixsax mönster skulle det gå åt fler.
Vad tror ni? Barnen är fortfarande mkt på golvet och leker med lego, bilar och annat så det är framförallt där belysningen från taket måste vara som bäst.

Omfattande renovering av två nya rum under konstruktion med synliga träreglar och isolering, och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skit i att montera spottar. Sätt en LED list dold bakom taklisten
Spottar känns passé.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Men som jag skrev så behöver jag ljus på golvet och det levererar väl inte en led-list eller?
Passé eller inte, spottar är det som kommer att monteras
 
Det är ju ljusstyrkan på downlightsen som kommer bestämma hur många du behöver. 4 känns lämpligt med tanke på utrymmet. Är du orolig för att det ska bli mörkt så köp lite ljusstarkare varianter på runt 700-800 lumen styck (9-10W) och kombinera med dimmer så blir det bra.
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Kök med ljuslist under skåp som belyser en vit kaklad vägg och köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
G ekaa88 skrev:
Men som jag skrev så behöver jag ljus på golvet och det levererar väl inte en led-list eller?
Passé eller inte, spottar är det som kommer att monteras
Så klart du får då ljuset reflekteras i det vita taket. Du får en bra jämn belysning
Se bara hur mycket ljus en Biltema ljuslist ger i mitt kök

Kök med ljuslist under skåp som belyser en vit kaklad vägg och köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag stoppa in 5st hide a lite g3 när jag byggde i vintras. Vart skitbra tycker jag. Gott om ljus på golvet och går att vinkla om man tycker det är mörkt nån stans
 
  • Inbyggda Hide-a-lite G3-spotlights i ett vitt tak som ger ljus i ett nyrenoverat rum med dörr och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Avstånd mellan spottarna, kommer du ihåg det?
 
G ekaa88 skrev:
Håller för fullt på att bygga två rum till vilddjuren på övervåningen, dessa får snedtak med ca 1 meter platt tak i varje rum. Varje rum är 4,7m långt och 2,6m brett.

Då vi inte riktigt uppnår normal takhöjd och jag har en tendens att slå händerna genom plafonder och andra lampor i taket när jag tex skakar täcken så vill vi köra spottar infällda i taket som grundbelysning och sen får vi sätta väggbelysning som mys och trevnad.

Jag frågade min elektriker hur många spottar som jag borde sätta på längden och han föreslog 4st i rad, spottar med 2700k och 36° spridning.
Om jag vill sätta dom i ett mer sixsax mönster skulle det gå åt fler.
Vad tror ni? Barnen är fortfarande mkt på golvet och leker med lego, bilar och annat så det är framförallt där belysningen från taket måste vara som bäst.

[bild]
G ekaa88 skrev:
Avstånd mellan spottarna, kommer du ihåg det?
Har en dwg med exakta mått så kan kika lite senare, sitter på fel dator för tillfället
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Tack gärna
 
G ekaa88 skrev:
Tack gärna
En liten sidofråga, hur funkar den blåa tejpen får ångspärren för dig?
Antar att det är den från byggmax. Den funka skit för mig, vart tvungen att riva ner allt och tejpa om med den gröna då den blåa lossna/släppte efter ett tag.
 
Här funkar den kanon, har inte märkt att den släppt alls. Ägaren innan mig hade tejpat med vanlig packtejp så den rev jag ner innan och sen tepade om med denna. Det är säkert samma som din men den här är köpt på jem& fix
 
Har 1500mm mellan spottarna på samma rad. Eftersom det är två rader som är sicksack blir det i verkligheten 750mm mellan. Hoppas det hjälpte!
Yta på ca 9,5 m2 med 5 spottar @ 7,5w styck. Självklart med dimmer
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.