Hejsan.
Skulle bara tipsa ifall någon fler behöver ta ett 102 mm hål i en timmervägg.
- Köp en ny "dosborr" så den är vass, såga inte i spik så håller den för massor av hål.
- Har ett vasst stämjärn
- TA DET LUGNT så inte borren hugger eller går varm
- Jag hyrde ett batteridriven maskin för att slippa sladden när man står högt upp och balanserar (130:-/dygn på Ramirent)
Tog 43 minuter från start till klar

Ja, det var bara det :D
 
  • Vy genom ett nyligen borrat 102mm hål i en timmervägg, råa kanter och träspån synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Bra tips. Ffa det där med att ta det lugnt, då man lätt kan skada både sig själv och prylarna. Jag har gjort några sådana hål och fått ett par smällar av borrmaskinen som fastnat. Fast just den maskinen dog av överhettning i slutet av den sista håltagningen, så jag fick min hämnd. (Och glädjen av att köpa en ny borrmaskin.)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Bra tips, jag lägger till ett som kan vara bra generellt. Brukar ha en blomspruta med vatten till hands, gillar inte när det ryker inne i väggar;). (detta kanske framförallt när man har sågspån i väggen).
 
H hakan_975 skrev:
Hejsan.
Skulle bara tipsa ifall någon fler behöver ta ett 102 mm hål i en timmervägg.
- Köp en ny "dosborr" så den är vass, såga inte i spik så håller den för massor av hål.
- Har ett vasst stämjärn
- TA DET LUGNT så inte borren hugger eller går varm
- Jag hyrde ett batteridriven maskin för att slippa sladden när man står högt upp och balanserar (130:-/dygn på Ramirent)
Tog 43 minuter från start till klar

Ja, det var bara det :D
Tack för tipset. Jag ska själv göra ett liknande ingrepp snart. Frågetecknet här är "dosborren" du refererar till. Finns massor av olika varianter .. dosfräsar, hålsågar osv. i olika utföranden. Pro-fit ska var bra men dyr.
 
nikasp
nikasp nikasp skrev:
Det funkade för mig med Julas hålsåg: [länk] och en förlängare.
och den här borrhammaren
[länk]

Tog sin lilla stund då det var ca 150 år gammalt 200 mm tjockt timmer. Bra tips med blomspruta som jag inte använde, binder säkert lite damm också.
Perfekt! Får bli en sån .. tack för tipset!
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
il_duce il_duce skrev:
Perfekt! Får bli en sån .. tack för tipset!
Nu har jag borrat. Eller försökt i alla fall Var rädd att min kvalitetsborrmaskin från (Home Work 500w) skulle brinna upp. Det gjorde den inte. Men växellådan blev skrot men jag kom väl ett par cm in i väggen. Så köpt en ny kvalitetsborr från jula (meec 1000w) som jag hoppas fixar biffen.
 
nikasp
Haha, kostar att ligga på topp!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.