Tjena!

Har ett litet problem och undrar om det finns någon som varit i liknande sits som kanske har en lösning på detta.

Jag har renoverat mitt kök och satt in ikeas metod stommar. Stommarnas djup med luckor är ca 62 cm.

Mitt problem är att dem bänkskivorna jag är mest intresserad av är 61 cm i djup. jag behöver alltså minst 2 cm till för att det ska funka, jag hade kunnat lägga kakel eller en väggpanel mellan vägg och skivan men vet inte om det blir riktigt 2 cm. Bänkskivan är av laminat.

Någon som har tips eller ett ess upp i rockärmen? Är tacksam för alla svar!
 
Åsa Lund
Sätt som en sockel längst bak, antingen massivt trä eller en remsa med laminatbänkskiva?
Inte testat själv men det borde gå
 
  • Gilla
Wrongthinker
  • Laddar…
A
Gips + kakel på väggen blir väl drygt 20mm.
 
  • Gilla
Wrongthinker
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Gips + kakel på väggen blir väl drygt 20mm.
Tack för svar. Nu e jag tyvärr ingen handyman och om jag ska sätta kakel så får jag anlita någon att göra det så ha överseende med min okunskap, var kommer gipset in i bilden?
 
Stänkskydd av samma skiva? Vi gjorde en liknande lösning av begagnade marmorbänkskivor för ett par år sedan, saknade 3cm då vi fått regla ut skåpen från väggen.
Hade en extra skiva som vi helt enkelt sågade i 10cm strip och satte baktill, snyggt och mkt mer praktiskt att inte få all vätska direkt på väggen. Du kan ju då avgöra om du vill ha 5-10-20-30 cm stänkskydd och få ut 2st skivans längd. Viktigt att sätta igen den kapade sidan med lim eller liknande för vattenmotstånd.
Kanske en idé?
 
Precis så gjorde vi i vårt attefallshus, alltså samma bänkskiva som stänkskydd på väggen, det blev jättebra och billigt. Lätt att hålla rent och samma färgsättning. Och stänkskyddet bygger ut 28 mm i vårt fall (Ikea laminat bänkskiva) Så lycka till
/B

ps vi satte dessutom inget bakom mot vägg utan stänkskyddet blev lite inbyggt med hjälp av vår väggbeklädnad
Som bygger13 mm och ser då inte så djup ut på väggen ovanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.