Håller på att sätta gles i taket för att sedan montera gips. Problemet är att taklampan inte sitter i lamputtag med dosa under utan den gamla traditionella lösningen med VP-rör rak genom taket med krok jämte. Nu när jag monterar gles+gips kommer taket bli ~40mm längre och vp-röret alltså för kort.

någon som har en smidig lösning på det hela som förhoppningsvis inte är att dra om allt?
VP-rör och krok genom taket för taklampa, där takets yta ska förlängas och röret blir för kort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borra upp runt om med en hålsåg och sätt en muff eller sätt en takdosa och låt röret gå in i den ovanifrån?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det var faktiskt också min första tanke.
Antar att jag iaf i teori måste ta ut en elektriker för att göra det? Känns lite drygt att ta hit honom för att sätta en muff. Eller ska vi kalla det gråzon och göra det själv?
 
C Cerb skrev:
Det var faktiskt också min första tanke.
Antar att jag iaf i teori måste ta ut en elektriker för att göra det? Känns lite drygt att ta hit honom för att sätta en muff. Eller ska vi kalla det gråzon och göra det själv?
Det är du som ansvarar för din elanläggning så du avgör själv.
 
  • Haha
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det är du som ansvarar för din elanläggning så du avgör själv.
Det där var ju inget faktiskt svar på frågan, om du inte förutsätter att din något arroganta ton anspelar att det skulle vara självklart att en elektriker ska sätta dit muffen.
 
C Cerb skrev:
Det där var ju inget faktiskt svar på frågan, om du inte förutsätter att din något arroganta ton anspelar att det skulle vara självklart att en elektriker ska sätta dit muffen.
nja. Så tolkar jag inte inlägget utan snarare att du får själv avgöra. I strikt mening är det kanske så att en elektriker ska göra detta men ska du inte ha en elektriker till något mer så blir det nog t.om lite svårt att få in någon för en sån liten grej.

Jag hade gjort det själv.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Det där var ju inget faktiskt svar på frågan, om du inte förutsätter att din något arroganta ton anspelar att det skulle vara självklart att en elektriker ska sätta dit muffen.
Inte heller jag hör det arroganta i inlägget
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Ok, då har jag misstolkat och ber i så fall om ursäkt.

Var kanske lite väl förberedd på att alla skulle skrika efter elektriker direkt.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Det förberedande arbetet med huggmejsel är inte behörighetskrävande, medan arbetet med att trä på en skarvmuff är behörighetskrävande... Det är ett lagbrott att skarva röret själv.

Men det som är avgörande alla dagar i veckan är att göra ett jobb korrekt och säkert enligt god elsäkerhetsteknisk praxis. Då kommer aldrig frågan om behörighet att väckas, om inte en avundsjuk granne kikar genom fönstret precis när du utför det förbjudna momentet och lyckas på polis och åklagare att ta upp fallet.

Du som innehavare är skyldig att se till att anläggningen är underhållen (=korrekt och säker) och att alla som arbetar med starkströmsanläggningen har de kunskaper och färdigheter som krävs, och det gäller ju även dig själv.

Så med detta sagt får du avgöra själv ;)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Kommer FKn vara tillräckligt lång då? eller den måste dras om också?
 
Johanox1 Johanox1 skrev:
Kommer FKn vara tillräckligt lång då? eller den måste dras om också?
Den är väl tilltagen så den kommer räcka och bli över.
 
Enklast och bäst är att montera en takdosa över rörutloppet. Välj en dosa med rätt höjd så det lirar med ditt tak (finns olika höjder).
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är nog inte helt korrekt sådär lagligt att muffa på det där själv, men jag skulle alla dagar i veckan tycka att det bör varje normalhändig fixa själv (ja t.o.m under normalhändig också).
Någon måtta på regelrytteriet får det vara. Dessutom skulle någon kontakta mig för att göra ett sånt jobb skulle jag försöka förmå personen att göra det själv istället.

Men tänk dock på att det kanske inte är fullt så simpelt som man först kan tänka.
Börja med att slå av strömmen och förvissa dig om att det verkligen blev rätt säkring osv.

Att köra med en liten hålsåg är klurigt, den brukar vilja vandra iväg vilket medför att röret och ev ledarna skadas.
Har hålsågen en mittborr, så kommer den förstöra ledarna, så de måste dra ur först, och sen ska man få in dom igen.

Ett alternativ är att ta en liten bit gips/spånskiva/OSB el likn, borra ett hål med hålsågen, skruva fast denna skivbit med hålet runt VP-röret, ta bort mittborret i hålsågen, dra tillbaka ledarna så de sticker ut bara 10mm, sen hålsåga med skivans hål som styrning.
Ett annat alternativ är att såga ur lite med en multimaskin, det skulle jag själv gjort.

Sen nästa problem är att VP-röret kanske böjer av strax under takytan, och/eller sitter med skruv eller böjd spik strax ovan, så det kan bli problem att få bort ordentligt med material så en muff går att få på ordentligt. Så det kan behövas något trix, typ limma muffen.

Sen ska man avgöra ifall man vill ha en jättekort muff + en mycket kort bit VP-rör, eller en lång muff enbart.

Det finn ytterligare en lösning, om den är tilltalande.
Köp en takdosa med lämplig höjd (du skrev 40mm, det finns 38mm, men det ska alltså vara höjd inkl det nya takmaterialets tjocklek) och ta ett 16-18mm hål i botten, skruva den sen precis över rörets mynning, så får du sen ett infällt takuttag med inbyggd krok på samma plats. Detta skulle jag göra ifall uttaget önskas vara på samma plats.

edit:
tvåa på bollen, skriver alltså för länge och mycket ... :sweat:
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Ska se om jag lyckas lossa brädorna runt om så man kan se vart röret tar vägen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.