Hej! Jag ska öppna en liten veterinärklinik, ett enmansföretag, och håller nu på med att renovera ett litet hus som ska bli kliniken. Min fråga gäller vilken sorts färg jag bör välja till väggarna? Det måste vara en slitstark färg som tål tvätt och rengöringsmedel. Det kan bli stänk av blod och tyvärr kan hanhundarna lyfta på benet mot väggen... Det bästa hade varit plastmatta på väggarna med, men det blir tyvärr för dyrt.
Jag har tittat på Nordsjö professional P20 eller P25, alternativt Nordsjö Easy2Clean. Men är det så mycket bättre än tex Midun väggfärg 20 på Byggmax? Halva priset...
Eller bör jag välja en våtrumsfärg istället? Bör det då vara ett "bra märke", eller spelar det ingen roll? Ska jag ha någon grundfärg först?
Underlaget är dels tapet och dels gipsskiva eller träskiva.
Ursäkta dumma frågor, men jag är veterinär, inte målare, så det här är inte mitt område...!
 
5
Fråga också hos en kunnig färghandlare,
 
Finns det några myndighetskrav på utrymmet?
 
5 50thomas skrev:
Fråga också hos en kunnig färghandlare,
Det har jag gjort, och fått ovanstående rekommendationer (Nordsjö professional P20 eller P25, alternativt Nordsjö Easy2Clean.) av de tre olika färgfirmorna jag frågade... Alla sa även att man istället kunde välja våtrumsfärg.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns det några myndighetskrav på utrymmet?
Nej, det ska bara vara lättstädat och hygienskt.
 
Claes Sörmland
Jag röstar för våtrumsfärg. De är rejäl och lättstädad.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag röstar för våtrumsfärg. De är rejäl och lättstädad.
Ok, tack! :) Vet du om man måste ha våtrumsgrund först, eller kan man bara måla? Fäster det bra på tapet och skivor tror du?
 
Claes Sörmland
Vetrenärn Vetrenärn skrev:
Ok, tack! :) Vet du om man måste ha våtrumsgrund först, eller kan man bara måla? Fäster det bra på tapet och skivor tror du?
Rådet är väl alltid att följa tillverkarens anvisning men min erfarenhet är att våtrumsfärg inte är knepigare än annan väggfärg. Bara lite mer gummiaktig och täcker sämre. Rent kemiskt är det nog bara en segare akryllatex och därmed lite mindre pigment än annan väggfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.