Hej,
Jag håller på att isolera och göra ett nytt innertak i en del av huset som inte hade det. Jag har nu gjort en luftspärr och ska lägga in isolering efter det och sen en ångspärr.

När jag kollade på ångspärr på bauhaus och liknande affärer så hittar jag inte vilket lim som ska användas. Hittar dock en tejp men är tanken att man ska använda tejp till att fästa spärren mot väggarna också eller bara för skarvarna?

Undrade också hur man gör med nästa steg när man ska göra själva innertaket. För då kommer man ju oundvikligen att skruva in i ångspärren för att fästa taket?

All feedback välkommen!
 
Man häftar upp plasten och tejpar skarvarna. Skruvar genom plasten är inget problem så länge dom sitter kvar.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man häftar upp plasten och tejpar skarvarna. Skruvar genom plasten är inget problem så länge dom sitter kvar.
En nyfiken följdfråga (hoppas det är ok för trådstartaren) om man ska sätta nytt innertak på det befintliga...

När man skruvar upp reglar på det befintliga innertaket som man ska fästa det nya innertaket på, så är det ju viktigt att fästa dessa i de befintliga reglarna. Risken finns ju att man drar någon skruv "bom" trots att man har mätt (både med mätsticka och magneter för skruvarna) ut var de befintliga reglarna är. Då har man ju "punkterat" ångspärren om den sitter precis ovanför det befintliga innertaket... Ska man låta en sådant hål vara eller låta skruven "sitta kvar" bommad? Kanske spruta in lite silikon eller annat material?

Ursäkta terminologin som kanske inte är helt korrekt...
 
R rainyface skrev:
En nyfiken följdfråga (hoppas det är ok för trådstartaren) om man ska sätta nytt innertak på det befintliga...

När man skruvar upp reglar på det befintliga innertaket som man ska fästa det nya innertaket på, så är det ju viktigt att fästa dessa i de befintliga reglarna. Risken finns ju att man drar någon skruv "bom" trots att man har mätt (både med mätsticka och magneter för skruvarna) ut var de befintliga reglarna är. Då har man ju "punkterat" ångspärren om den sitter precis ovanför det befintliga innertaket... Ska man låta en sådant hål vara eller låta skruven "sitta kvar" bommad? Kanske spruta in lite silikon eller annat material?

Ursäkta terminologin som kanske inte är helt korrekt...
Jag förstår inte riktigt, varför vill du sätta upp reglar i taket för att lägga till ett nytt innertak? Vill du sänka taket av någon anledning? Annars är det bara att använda en regeldetektor för att hitta glespanelen och dra ett streck med en snörslå. Då bör du inte bomma och dra mer skruv genom plasten.
 
  • Gilla
rainyface
  • Laddar…

Bästa svaret

R rainyface skrev:
En nyfiken följdfråga (hoppas det är ok för trådstartaren) om man ska sätta nytt innertak på det befintliga...

När man skruvar upp reglar på det befintliga innertaket som man ska fästa det nya innertaket på, så är det ju viktigt att fästa dessa i de befintliga reglarna. Risken finns ju att man drar någon skruv "bom" trots att man har mätt (både med mätsticka och magneter för skruvarna) ut var de befintliga reglarna är. Då har man ju "punkterat" ångspärren om den sitter precis ovanför det befintliga innertaket... Ska man låta en sådant hål vara eller låta skruven "sitta kvar" bommad? Kanske spruta in lite silikon eller annat material?

Ursäkta terminologin som kanske inte är helt korrekt...
Det spelar ingen roll om det är några enstaka hål. I så fall skulle man ju inte kunna skruva upp en enda tavla på väggen...
 
  • Gilla
rainyface och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man häftar upp plasten och tejpar skarvarna. Skruvar genom plasten är inget problem så länge dom sitter kvar.
tack för svaret! Tänkte Street var något så simpelt jag hade missat. Behövs det särskilda skruvar / häftklammer?

hur gör jag längsmed väggarna? Har nämligen putsade tegelväggar så kan inte häfta i dem.
 
Standard här funkar utmärkt. Tänk på att de inte har funktionen att hålla platsen på plats för alltid utan är mer för att underlätta innan läkten kommer på plats.

Mot vägg limmas. Dock vet jag inte vilket lim. Men hoppas själv att nån kan tipsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.