A
Vi skulle ta bort en ring som uppstått på vår marmorskiva och gjorde då misstaget att lägga en servett dränkt med kemiskt ren aceton över. Nu ser det ut som på bilden och vi tar tacksamt emot alla tips som kan fixa misstaget eller i vart fall förbättra det.

Marmorskiva med ojämn yta och missfärgning efter att ha blivit behandlad med aceton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Här är en till bild, fläcken är markerad. Läste att klorin ska bleka, vågar man dutta för att typ skugga ut det? Vad hade ni gjort? Leva med det är inget alternativ.

Marmorbänkskiva med en mörkare fläck markerad med svart linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kanske syns mer i verkligheten än på bild, men marmor har tyvärr den egenskapen att syror (och en del andra saker) ger fläckar.

Jag har ingen aning om klorin funkar. Men om du ska testa så skulle jag rekommendera att först testa på en annan yta som inte syns så mycket, och sen försöka ”tona” ut fläcken så att man inte tänker på den lila mycket som innan.

Jag skulle oavsett rekommendera att försöka att inte bry er så mycket!
 
A
Nu har rutan från acetonet försvunnit. Däremot finns det runda märket kvar. Lite oklart vad det består av, ser inte ut som att det är någon särskilt vätska som sugits in, rätt oklart... Någon som har tips på hur man kan få bort detta?
 
Låt det vara och låt användandet av bänken göra sitt. Måste väl finnas andra saker att oja sig över än nåt litet märke på en arbetsbänk?
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
A
S Stefan1972 skrev:
Låt det vara och låt användandet av bänken göra sitt. Måste väl finnas andra saker att oja sig över än nåt litet märke på en arbetsbänk?
Nej tyvärr... Next!
 
Du får inte bort den, köp nytt bord
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
J Juthstrand skrev:
Du får inte bort den, köp nytt bord
Så jäffla fel, allt går att att få till rätt bra resultat när det kommer till marmor och kalksten som är slipad till ca 6-800grid,

Börja med att införskaffa en slipkloss med diamanter på 200/400 och kanske 800, och även polerpasta ifrån tex akemi, jobba på det mest skadade stället med 200, dvs enbart focus på skadan sen byter du till 400 och utökar ytan du slipar, sen tillsätter du pastan med 400 och kör rätt mkt mer än över skadan, om skivan inte är för stor så kör hela med 400+pasta och lite vatten, om lyster skevar för mkt så rekommenderar jag att lägga på akemi färgfördjupare och en impregnering avses för natursten då man har öppnat upp ytan. Så här blev det hos mig Marmorskiva efter behandling med slipkloss och polerpasta, installerad som köksbänk med synlig lyster och struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad marmorbänkskiva med hög lyster i ett kök med vita skåp och svart diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Juthstrand och 1 till
  • Laddar…
L Lopex skrev:
Så jäffla fel, allt går att att få till rätt bra resultat när det kommer till marmor och kalksten som är slipad till ca 6-800grid,

Börja med att införskaffa en slipkloss med diamanter på 200/400 och kanske 800, och även polerpasta ifrån tex akemi, jobba på det mest skadade stället med 200, dvs enbart focus på skadan sen byter du till 400 och utökar ytan du slipar, sen tillsätter du pastan med 400 och kör rätt mkt mer än över skadan, om skivan inte är för stor så kör hela med 400+pasta och lite vatten, om lyster skevar för mkt så rekommenderar jag att lägga på akemi färgfördjupare och en impregnering avses för natursten då man har öppnat upp ytan. Så här blev det hos mig [bild] [bild]
Jag vet att man kan arbeta/slipa bort en fläck ifrån ett marmorbord, men inte att TS får bort fläcken, därav mitt tips att köpa ett nytt bord.
 
A
J Juthstrand skrev:
Jag vet att man kan arbeta/slipa bort en fläck ifrån ett marmorbord, men inte att TS får bort fläcken, därav mitt tips att köpa ett nytt bord.
Det var faktiskt ett bra tips. För att vara på säkra sidan kommer vi köpa en helt ny bostad i en annan stad, i ett annat land, på en annan kontinent.
 
  • Gilla
Juthstrand
  • Laddar…
När ni kommer till det nya förlovade landet:
Tänk på att stenskivor suger till sig fett! Min gissning är att när ni blötlade med aceton sög detta upp fettet lokalt och en lokal skiftning i färgton uppstod.
Om acetonet innehöll fett: Mörkare än omgivningen= fettfläck
Om acetonet var rent: Ljusare än omgivningen =fett saknas
En köksbänksskiva som används frekvent utsätts för allehanda matvaror och kan få fläckar pga användningen.
Jag fick rådet att fetta in mina bänkar med matolja för att slippa lokala fläckar(då hela bänken blir fet o inte lokal fläckar). Därefter kan man hålla bänken ren med typ diskmedel el liknande produkter. Acetonet är mycket uttorkande och används till fördel till naglar och inte till köksbänkar!!!
 
A
K kest skrev:
När ni kommer till det nya förlovade landet:
Tänk på att stenskivor suger till sig fett! Min gissning är att när ni blötlade med aceton sög detta upp fettet lokalt och en lokal skiftning i färgton uppstod.
Om acetonet innehöll fett: Mörkare än omgivningen= fettfläck
Om acetonet var rent: Ljusare än omgivningen =fett saknas
En köksbänksskiva som används frekvent utsätts för allehanda matvaror och kan få fläckar pga användningen.
Jag fick rådet att fetta in mina bänkar med matolja för att slippa lokala fläckar(då hela bänken blir fet o inte lokal fläckar). Därefter kan man hålla bänken ren med typ diskmedel el liknande produkter. Acetonet är mycket uttorkande och används till fördel till naglar och inte till köksbänkar!!!
Fläcken från Acetonet har försvunnit faktiskt så nu kvarstår bara den runda ringen...
 
Skogshammaren skrev:
Fläcken från Acetonet har försvunnit faktiskt så nu kvarstår bara den runda ringen...
Det ser snarast ut som det är en glansskillnad än att det är inträngningar av vätska.
Prova med lite rubbing på en liten fläck, men tänk på att rubbing är fet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.