Hej!

Vet någon hur Josef Davidsson vedspisar är kvalitetsmässigt jämfört med gamla Husqvarna,..

Vilket märke rekommenderar ni om man vill köpa en ny vedspis som ska muras in?

Mvh Björn
 
Ingen som kan säga något om dessa spisar?
 
Nu har jag inte mycket koll på vedspisar just men som jag förstått det så ska Davidssons spisar vara fina grejer. Absolut värt att kolla upp om men vill ha den klassiska designen.

Att jämföra med gamla spisar är nog inte riktigt rättvist. Utvecklingen går framåt.
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för svaret!
Så du menar att de nya är bättre än de gamla? Jag var nämligen osäker om det kunde vara tvärtom. Tunnare plåt, osv. De gamla håller ju hur länge som helst om man bara byter ut tegel i eldstaden.
Men Davidssons är inga billiga spisar, så de skulle kunna vara bra också.
Om jag köper en ny spis så vill jag förstås att den håller i 100 år
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Kolla vikten och jämför.
Inte alltid utvecklingen går framåt, allt för att föda mammon.....
 
120kg väger en liten JD27, känns inte lite.

Jag vet dock inte vad en gammal spis vägar.
 
Deras spisar är av olika pris och kvalitet, har för mig att de tillverkas i olika fabriker. Jag tycker inte de är särskilt snygga irl, dåliga gjutningar på snirkliga detaljer. På bild superfina. Funderade på en Viking 30 ett tag men den äldre modellen var så mycket snyggare. Vedspisen i mitt hus är dock mer en detalj och kommer inte eldas hårt i, så blev tillslut den jag tyckte om mest utseendemässigt. Westbo original. Ej installerad ännu, så kan ej ge ett betyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.