Hej

Om jag läser instruktionen rätt så har Contura 520 en 67mm anslutning för uteluft

Man skall, vilket jag planerar, använda 100mm spirorör vid längre avstånd.

Hur får man till övergången, finns det en slang?

K
 
K Krypstocken skrev:
Hej

Om jag läser instruktionen rätt så har Contura 520 en 67mm anslutning för uteluft

Man skall, vilket jag planerar, använda 100mm spirorör vid längre avstånd.

Hur får man till övergången, finns det en slang?

K
Hej, står inför samma dilemma. Hittar inga färdiga övergångar. Hur gjorde du?
 
Köp en övergång 100-80. Själv drog jag pvc-rör i plattan för tilluft och satte en förminskning från 110-75mm. I tilluftspaketet som jag köpte till contura kaminen ingick det flexibel aluminium slang som jag fäste med slangklämmor.
 
Hej

Delarna som följer med Contura, en övergång och flexslang, passar på 100mm spirorör.

Kristoffer
 
K Krypstocken skrev:
Hej

Delarna som följer med Contura, en övergång och flexslang, passar på 100mm spirorör.

Kristoffer
Intressant isf att de (Eldabutiken) rekommenderade mig att INTE använda spirorör för tilluft då det rostar. De rekommenderade istället avloppsrör, men det kanske också passar?
 
Finns väl inga fördelar med ett spirorör i en platta!!!
Använd ett vanligt plaströr som inte rostar;)
Har precis byggt färdigt mitt hus och körde plast.
 
  • Gilla
jolpe88
  • Laddar…
Avloppsrör är typiskt 110 eller 75, skall du gjuta in det så kör på 110 avloppsrör, då kan du säkert få övergången att passa.
Att de rostar känns inte relevant dock, hela huset är ju fullt med spirorör
 
K Krypstocken skrev:
Avloppsrör är typiskt 110 eller 75, skall du gjuta in det så kör på 110 avloppsrör, då kan du säkert få övergången att passa.
Att de rostar känns inte relevant dock, hela huset är ju fullt med spirorör
Tror resonemanget med rost har att göra med att man tar in kall uteluft direkt och att det blir stora flöden luft när man eldar. Men har man tilluft till huset via spirorör så är det väl liknande problem antar jag. Ventilationsrör som suger ut luften från huset har man ju ingen större temperaturskillnad runt så där är väl fukt ett mindre problem.

Drar man tilluft för kamin genom vägg kanske man bör kondensisolera röret som man gör man frånluften från frånluftsvärmepump.
 
Hej

Om man drar in kall luft in i huset som kan antas vara varmare så värms den upp och då sjunker den relativa luftfuktigheten.

Så länge man inte har röret utsatt för direkt väta lär det inte rosta sönder under husets tekniska livslängd.


K
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.