Hej
Frågan kanske varit uppe tidigare.
Bor i 1/2 plansvilla byggd -76 med mekanisk ventilation. Utsug från köksfläkt, badrum, dusch och tvättstuga.
Hade Anticimex här på besiktning genererat av försäkringsbolaget ( sker vart 5:år).
Hon tog upp i protokollet att tillluftsventiler saknas, det har ej varit uppe tidigare. Har bott i kåken i snart 45 år och inga problem. Det som skett är fönsterbyte för 5 år sedan från 2- glas till 3-glas. Nedre botten 3 altan dörrar och öppningsbara fönster i sovrum och toa/ bad. Övervåning: Öppningsbart takfönster dusch samt 2 sovrum och altan dörr allrum. Inga ventiler i fönstren eller dörrar för övrigt.
Hur ska man se på den ”uppmaningen”. Det är ju inga större problem att borra in några ventiler, men det kanske skapar andra problem??
Ideer
M.v.h Gunnar
 
Åsa Lund
Kommer nog att öka din energiförbrukning något men det borde det vara värt, att andas bättre luft i bostaden
 
Det är väl inte en helt dålig rekommendation med tanke på att du har ändrat förutsättningarna IOM fönsterbytet :)
 
Att byta dörrar och fönster ger ett tätare hus med mindre luftläckage. Jag skulle absolut borra upp för nya tilluftsventiler med pollenfilter i sovrum, vardagsrum och allrum. Gäller att vara noga och borra på lämpliga ställen.
 
J Josth skrev:
Att byta dörrar och fönster ger ett tätare hus med mindre luftläckage. Jag skulle absolut borra upp för nya tilluftsventiler med pollenfilter i sovrum, vardagsrum och allrum. Gäller att vara noga och borra på lämpliga ställen.
Vi satte in i vardagsrummet, matsal och tre sovrum.

Större frånluftsfläkt i källaren och två små i varsitt badrum på båda våningarna.

Vår upplevelse är att luften blev ett rejält lyft. Gick från att vara lite småkvavt till något man inte längre tänkte på. Lite som att ha bra kranvatten.
 
Tack för all feedback.
Då ska jag klämma in några ventiler. Förslag, eller finns kanske i varje byggshop.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.