J
Hej!

Kungsbacka Byggnadsförvaltning verkar ha rykte om sig att vara utmanande när det gäller att söka bygglov. Jag har av en händelse hittat en lantbruksfastighet i området som sträcker sig mot havet i ett tidigare obebyggt område. Området är idag betesmark för boskap. Tror inte att kossor uppskattar tillgång till salta bad lika mycket som jag gör, så varför skulle bonden inte vilja stycka av en bit mark och sälja till mig.

Men all strandnära mark i Kungsbacka är sk "Områden med riksintressen, utökat strandskydd, och/eller Natura 2000" - dock finns det undantagsregler om man hittar tillräckligt goda skäl att platsen är lämplig att bebyggas.

Säkert utmanande - men går det? Kan man skapa ett "perfekt scenario" som passar byggnadsförvaltningens mallar och checkar av alla deras boxar för ett godkänt bygglov - hur skulle ett spnt scenario se ut? Nu undrar jag om det är någon annan här som kan bidra med erfarenheter och kvalificerade gissningar som kan hjälpa mig att skapa mig en uppfattning om det här ens är värt att lägga ner tid på eller inte.

Tack på förhand
 
Mitt förslag är att ringa direkt till kommunen eller boka en tid med en bygglovshandläggare direkt istället.

De vet absolut bäst vad som gäller för just det området.

Lycka till med projektet!
 
  • Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
Vad är det för marker som gränsar till den ev. marken, av ganska stor betydelse, har det varit tvärnit där så inte får du bygglov
 
Vad jag förstår är din tanke att du ska stycka av en mindre fastighet från en lantbruksfastighet? Kommer den i så fall att ligga inom strandskyddat område? Om så är fallet skulle jag säga att dispens från strandskyddet är det största bekymret, både vad gäller avstyckning och uppförande av byggnader. För att få dispens från strandskyddet ska ett av de sex skäl som anges i Miljöbalken vara uppfyllda för att dispens ska kunna beviljas.

För att Lantmäteriet ska göra en avstyckning vill de ha ett beviljat förhandsbesked från kommunen där platsens lämplighet prövas (lokaliseringsprövning). Kommunen tittar bl a på naturvärden, VA lösningar, tillfartsvägar mm mm. Därefter kan bygglov bli aktuellt.

Som någon föreslog, kontakta kommunen och diskutera kring ditt projekt. Där kan du få svar på om ditt projekt överhuvudtaget är möjligt och hur du i så fall kan gå vidare.

Här kan du läsa om de sex skälen i strandskyddslagstiftningen.

https://www.naturvardsverket.se/Sto...skydd/Sarskilda-skal-for-strandskyddsdispens/
 
Redigerat:
Nu ser jag i en annan tråd att du ställer frågor kring att bygga på en bergsknalle på en skogsfastighet. I den här tråden är det betesmark och kor nära strand du klurar kring. Är det två olika platser du har i tankarna eller är det samma?
 
J
M MetteKson skrev:
Nu ser jag i en annan tråd att du ställer frågor kring att bygga på en bergsknalle på en skogsfastighet. I den här tråden är det betesmark och kor nära strand du klurar kring. Är det två olika platser du har i tankarna eller är det samma?
Skarpt kollat :) Faktum är att det gäller ett större område med lite olika möjligheter ur mitt perspektiv som obotlig entusiast (något jag tror krävs för att överhuvudtaget komma någonstans om man inte vill ha en vanlig villatomt/bo i Norra Sverige).

På det här områdetfinns en gräsyta som används som betesmark, en bergknalle 8-10 m ö havet, en annan yta som är en ogästvänlig gräsyta fylld av hål/stenar/sumphål och överjäkligt elaka taggsnår. Samtliga ligger 100m från havet, men området har alltså utökat skydd liksom all kust inom Kungsbacka kommun.

Varför jag är intresserad av området är att det inte används av allmänheten för rekreation. Det har stor potential, men skulle kräva en hel del arbete. Tex frakta bort några ton kodynga (bra gödsel visserligen så bara ett plus), röjning och _redigt_ med markarbeten.

Min hypotes är att för att hitta en trivsam plats utanför det vanliga måste man kunna hitta potential på platser andra inte ens skulle drömma om att bygga på. Dock vet jag inte om jag är så ensam om att tänka på det sättet som jag hoppas på?
 
Räkna med att du behöver bygga 200-300m från stranden pga gällande strandskydd, om du ens får stycka av och bygga. Kanske kan du blanda kodyngan med lera och halm så har du ett riktigt fint ekohus, hehe (OBS! Humor!).
 
  • Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
Här hjälper bara kompiskorruption. Ta reda på händläggarnas whiskyklubb, kör, idrottsförening mm. Var generös men inte så att det stör.
 
  • Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
Är det lättast att få bygglov som privatperson eller genom att starta ett kommersiellt projekt för exploatering? Jag tänker att man bygger flera hus på marken för att sälja dem.Då kan man även styra upp så att avlopp, vatten och vägar ordnas bättre (ur kommunens synvinkel).
Ibland känns det som att byggföretag får göra en hel del medan man gärna krånglar med rika knösar som ska bygga en vräkig sommarvilla i känslig naturmiljö.

En viktig poäng för kommuner är att man planerar att bosätta sig i huset permanent, alltså inte ha det som sommarstuga. Folk som är bosatta i kommunen betalar nämligen kommunalskatt medan sommargäster bara kostar pengar för kommunen. Detta är särskilt utpräglat i semesterkommuner.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
R
Det låter som om du inte pratat med den som äger marken??? Vill den sälja för exploatering? Börja där innan du lägger ner mer energi är mitt tipps
 
  • Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
Först och främst så måste jag ju säga att det onekligen låter som Hanhals, men det kan vi låta vara osagt om du vill :crysmile:

Angående dispens från strandskydd så hänvisades det till längre upp såg jag.
Men ur mina ögon så handlar detta om enskilt intresse. Marken är dessutom natura 2000, så att bygga strandnära känns tyvärr som ett dött race.

Däremot går det ju alltid att bygga där strandskyddet upphör, 2-300 meter får ändå anses vara strandnära också? I synnerhet om det inte finns annan bebyggelse framför :D

Och kossorna kan gå kvar, rätt mysigt faktiskt! Ute på Råö i Onsala ligger flera hus där kor går i förgrunden innan vattnet, ganska avkopplande i mina ögon. Dock min personliga åsikt och en utsvävning från min sida :surprised:
 
  • Gilla
rogero1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.