Hej,
jag håller på och renoverar och bygger till en gammal sommarstuga. Den har tidigare stått kall hela vinterperioden. Stugan saknar ångspärr. Nu planerar jag nyttja den med jämna mellanrum även vintertid och planerar sätta in en luftvärmepump. Jag har rivit ur all gammal isolering i vindsbjälklaget för att den var gammal och ofräsch mustillhåll och ska sätta dit ny samt ev lägga på nån extra dm. Nu undrar jag hur jag ska tänka med ångspärren?
Det är ju omöjligt att få helt tätt uppifrån med alla takbjälkskonstruktioner osv. Underifrån går inte för där sitter ju innertaket kvar. Hur skulle ni göra? Lägga plast efter bästa förmåga, det kommer inte bli tätt, eller strunta i det helt o hållet?

Mvh Claes
 
Ångspärren behöver inte täckas ovanifrån. Däremot är det viktigt att isoleringen är skyddad från ånga underifrån. Det man måste tänka på är hur varmt det kommer vara i stugan vintertid. För låg värme kan ställa till det. Då är det bättre med mindre mängd isolering och hoppa plasten helt om man inte kan säkra var kondenseringspunkten hamnar. Ett alternativ är att kolla in de alternativ som fungerar till äldre hus och som har de hygroskopiska egenskaper som man isolerade med förr. Ett sådant alternativ är cellulosa. Man bör ha en ångbroms till dessa men den isoleringen har betydligt mer förlåtande egenskaper.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hej
tanken är väl att hålla stugan på 5-8 grader då man inte är där och sen när man kommer ut ngn helg/månad så värmer man på till behagligt inneklimat.
Precis, jag förstår att ångspärren skall ligga mellan innertak och isolering, problemet är att det är omöjligt att eftermontera plasten och få det helt tätt. Så då tänker jag att ska jag strunta i den helt eller ska jag sätta upp något efter bästa förmåga men där jag vet att det inte kommer bli tätt. Jag ska kolla upp cellulosaisolering som ett alternativ.
Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.