Hej!

Går i tankarna att bygga nytt hus från grunden med min sambo.

Låt oss säga att vi köpt tomt där fiber, vatten och el finns tillgängligt mindre än 50 meter från tomten.

Var börjar vi? Vilka tar vi kontakt med först för bygglov m.m? Försöker numrera hela byggprocessen från start till färdigt hus och vill ha punkter jag kan bocka av under byggets gång.

Tack på förhand

Mvh
Anton
 
Väldigt bred fråga. Lite"Hur bygger jag ett hus?" Bestäm först hur du vill bygga (själv som jag förstår?). Lösvirke, modul, ytong, tegel, osv... Tänk igenom vilken kompetens du har, kostnad, hur många som hjälps åt, vad tillåter detaljplan?

Titta sen på leverantörer och/eller ritningar.

Du behöver en kontrollansvarig, och det kan vara bra att ordna i ett tidigt skede.
 
H
N Nilssonssnickeri skrev:
Hej!

Går i tankarna att bygga nytt hus från grunden med min sambo.

Låt oss säga att vi köpt tomt där fiber, vatten och el finns tillgängligt mindre än 50 meter från tomten.

Var börjar vi? Vilka tar vi kontakt med först för bygglov m.m? Försöker numrera hela byggprocessen från start till färdigt hus och vill ha punkter jag kan bocka av under byggets gång.

Tack på förhand

Mvh
Anton
Har skrivit hur vi har gått tillväga.

https://www.byggahus.se/forum/threads/checklista-nybyggnation-villa.394190/
 
  • Gilla
Nilssonssnickeri och 1 till
  • Laddar…
Ett tips är att ta fram en grovbudget som du ständigt under projektet uppdaterar. Detsamma gäller med tidsplan. Skriv ihop en checklista med de olika delarna som du ska ta reda på/planera/göra.

Om du tycker dessa saker tar lång tid eller du helt enkelt behöver stöd så tycker jag du ska köpa timmar från en projektledare som har erfarenhet av dessa typer av projekt.

Det kanske kostar några tusenlappar men du kommer spara mycket tid, huvudvärk och pengar i slutändan.
 
  • Gilla
Nilssonssnickeri och 1 till
  • Laddar…
Jag är lite osäker på vad TS menar. Handlar det om att bygga ett hus själv från grunden, eller tips om hur ni ska gå tillväga med hustillverkare och entreprenad?
 
En apelsin En apelsin skrev:
Väldigt bred fråga. Lite"Hur bygger jag ett hus?" Bestäm först hur du vill bygga (själv som jag förstår?). Lösvirke, modul, ytong, tegel, osv... Tänk igenom vilken kompetens du har, kostnad, hur många som hjälps åt, vad tillåter detaljplan?

Titta sen på leverantörer och/eller ritningar.

Du behöver en kontrollansvarig, och det kan vara bra att ordna i ett tidigt skede.

Hur huset ska byggas har jag bra koll på då jag arbetar som byggare. Det mesta kommer jag och min familj göra själva.

Det jag har sämre koll på är pappersbiten. Var vänder vi oss i första hand för att få bygglov och få gjort godkända ritningar m.m?
 
Några saker jag skulle börja med att stämma av:
  • är tomten en egen fastighet eller behöver det göras en avstyckning? (Lantmäteriet)
  • hur ser fastighetsrättsliga förutsättningarna ut för fastigheten - ev. gemensamhetsanläggningar, servitut? (Lanmäteriet)
  • är det inom detaljplan, och vad tillåter detaljplanen för bebyggelse, eller utanför? (kommunen)
  • berörs fastigheten av strandskydd, fornlämningar eller andra bestämmelser? (kommun, länsstyrelse, fornsök)
  • är det aktuellt att gå direkt på bygglov eller ska vägen via förhandsbesked om bygglov tas? (kommunen)
  • vad blir anslutningskostnaderna för fiber, vatten och el? (resp huvudmän)
  • hur kan finansieringen se ut? (bank)
  • ...
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.