Efter att utsidan var klar så var momenten som "Lundqvist trävaruhus" var inblandade i klara.
Om jag skall recensera modulbygget med dem så kan det sammanfattas som följer:

Positivt:
- Snabba offerter och bra kontakt på mail
- Schyssta priser i jämförelse med andra
- Materialet känns som rejält och bra.
- Bra byggbeskrivning fram till att takstolar var på plats.
- Bra kontakt på telefon om man behövde guidning eller hjälp (dock enbart mån-fre, nackdel om man som jag bygger på helger och semester).

Nackdel:
- Riktigt dålig byggbeskrivning från råspont och uppåt. Känns som att de helt släpper över ansvaret på externa leverantörer. Om man skall göra det bör man tillse att kunden får alla beskrivningar från olika parter i ett paket. Istället för att man skall behöva stå och leta i mobil eller på dator.
- Snutt med material medskickat. Takpapp och insektsnät för lite medskickat.
- Garageporten (från externleverantör Classic House) har även den en beskrivning från helvetet. Pappersvarianten är helt meningslös. De har dock en video som hjälper till något på hemsidan, dock under all kritik.

Allt som allt är jag nöjd med leveransen från Lundqvist, men med några små justeringar så hade jag varit mycket nöjd istället.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
nu blev det ju en massa uppdateringar. nu får du spara lite till andra kvällar så vi har något att se fram emot
 
  • Gilla
martyj85
  • Laddar…
När det sen kommer till insidan, så var tanken från början att jag skulle vänta med det till 2021. Men med tanke på hur 2020 utveckalde sig med inställda semestrar på grund av corona med mer så körde vi på. Sagt och gjort så beställdes det hem isolering (145 mm vägg och 290 mm tak) skivmaterial med mer.

Isolering i väggarna var smidigt och något man utan problem klarar göra själv. Innan isolering av taket påbörjades sattes vindavvisare i något slags wellpapp-material. Också ett ganska enkelt moment att genomföra på egen hand.
Taket isolerades som sagt med 290 mm (två lager a 145 mm). Om jag får ge ett tips till er och framtida mig, så är det att genomföra detta arbete i förd kroppsstrumpa och helst utan att det är 30 grader varmt. Sällan har jag svettats och kliat så mycket på samma gång.
På väggar och tak blev det därefter diffusionsspärr i form av plast. Bra om man är två för detta moment, köp även gärna in en bra rejäl häftapparat, det sparar mycket tid. Efter att detta moment var klart läktades taket.
Därefter var elektrikern på besök och drog el till kommande uttag/belysning och element (vi valde 2st 1000w oljefyllda element) innan det att väggarna stängdes igen med plywoodskivor.


Innertak och väggar under isolering med två lager isoleringsmaterial och synliga träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygginteriör med isolerade väggar och tak under konstruktion, inklusive synlig plastdiffusionsspärr och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad vägg med ny isolering och plywoodskivor, uttag framstår, arbetet nästan slutfört.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum under construction med isolering och plywoodväggar, synliga takbjälkar och elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med isolerade plywoodväggar, synlig träbjälklag och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Morgonskiftet och 1 till
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
nu blev det ju en massa uppdateringar. nu får du spara lite till andra kvällar så vi har något att se fram emot
har inte fler bilder nu. Så ska fota lite mer i veckan så får ni se färdigt resultat.
Trevlig kväll!
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
ja, isolering är inte det roligaste att jobba med. tack för kanonuppdatering och trevlig kväll du med!
 
  • Gilla
martyj85
  • Laddar…
Vad har hela kalaset kostat om man får fråga?
 
Björkkvisten Björkkvisten skrev:
Vad har hela kalaset kostat om man får fråga?
Stomme med råspont/betongpannor samt 3m bred garageport och några extra fönster gick på 105 tkr. Utöver detta kom arbete med schaktning/betongplatta, cirka 70 tkr. Sen är det lite smått på utsida såsom färg med mer, 5 tkr cirka. Insida med isolering/skivor/plast/belysning/element med mer gick på runt 20. Fakturan för elarbetet har jag inte fått än men skall enligt uppgift landa på 50 tkr cirka (inkluderar Garo laddbox). Så säg 250 tkr totalt cirka.
 
  • Gilla
Björkkvisten
  • Laddar…
Isolering är inte kul. Man kan spara en hel del kliande och svettande om man gör klart invändigt med plast och läkt och sedan isolerar taket ovanifrån.

lite väderberoende dock. Man vill gärna få på råspont och papp innan regn såklart.

men är man några stycken och har en press i reserv i fall att så är det att föredra tycker jag.
 
  • Gilla
martyj85
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
Isolering är inte kul. Man kan spara en hel del kliande och svettande om man gör klart invändigt med plast och läkt och sedan isolerar taket ovanifrån.

lite väderberoende dock. Man vill gärna få på råspont och papp innan regn såklart.

men är man några stycken och har en press i reserv i fall att så är det att föredra tycker jag.
Jo, helt klart så. I detta fall var det svårt i och med att vi bestämde köra vidare med isolering under arbetetsgång. Hade det planerats från början hade nog din idé varit att föredra.
 
P
Schysst upgrade av garage...
Men undrar hur ni egentligen lyfte takstolarna.
Ser ut som ni tog en och en
Jag och min fru lyfte upp 8 meters själva. Visst gavlarna var inte klädda men var ni 5-6 personer borde det inte varit något problem.

Visst detta går inte om man har ett för kort garage men....
In med de i garaget och placera de diagonalt.
Upp med en sida av takstolen på hammarbandet med toppen nedåt och sen lyft upp den andra sidan.
Vrid rätt
Låt de hänga vid ena gaveln som en kortlek
Gör detta med alla
Efter den sista så kan man sprida ut på rätt plats efter ha placerat fästen på hammarbandet.
Res nu de upp och sätt snestöttor, första kan behöva stötta utefrån om inte som vi hade en murad gavelspets som gick att luta emot.
 
  • Gilla
martyj85
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Schysst upgrade av garage...
Men undrar hur ni egentligen lyfte takstolarna.
Ser ut som ni tog en och en
Jag och min fru lyfte upp 8 meters själva. Visst gavlarna var inte klädda men var ni 5-6 personer borde det inte varit något problem.

Visst detta går inte om man har ett för kort garage men....
In med de i garaget och placera de diagonalt.
Upp med en sida av takstolen på hammarbandet med toppen nedåt och sen lyft upp den andra sidan.
Vrid rätt
Låt de hänga vid ena gaveln som en kortlek
Gör detta med alla
Efter den sista så kan man sprida ut på rätt plats efter ha placerat fästen på hammarbandet.
Res nu de upp och sätt snestöttor, första kan behöva stötta utefrån om inte som vi hade en murad gavelspets som gick att luta emot.
Hej, tack för ditt svar. Vi gjorde på sättet du nämner med de ”vanliga” takstolarna. Men gavelspetsarna var allt för tunga och omöjliga att hantera på det sättet varför vi fick ”häva” upp ena sidan först medan några av oss höll dem i schack. Därefter fick vi skjuta in dem snett från sidan.
 
  • Gilla
hakber77
  • Laddar…
God kväll, allihopa.
Kommer med lite fotouppdatering på färdig insida. Lyckades hitta en stor verktygstavla på blocket igår, så den fick pryda väggen. Lite rostig och använd, men inget som stör mig. Köpte mig även ett arbetsbord från Hornbach. Tanken är att göra om det lite grann, så att det kommer upp några cm till samt att det får hjul, men det får bli ett senare projekt.

I nedre kant på ena bilden ser ni ett av två element. Vi valde oljefyllda element, två st á 1000w. De värmer enkelt upp garaget. Nästan lite för varmt.

Garage med blå verktygstavla på vägg, arbetsbord, cykel, stege och element synligt i nedre kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välordnat garage med verktygstavla, spadar, kratta, sladd och oljefyllt element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Hann ta lite utebilder med. Framsidan skall asfalteras vad det lider.

Tycker själv beslysningen blev bra och gör mkt för helhetsbilden.
Kvällsbild av ett garage med öppen dörr och ytterbelysning som lyser upp fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad på kvällen med belysning och stenlagd gångväg, planerad för asfaltering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Olaf3 och 3 till
  • Laddar…
Hur mycket större var syllmåttet än grundmåttet för er?
 
F Fnor skrev:
Hur mycket större var syllmåttet än grundmåttet för er?
Hmm, vill minnas vi släppte ut 1,5 cm ungefär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.