Hej hej ,
Jag hade en middag och råkade spilla vin på vår svarta köks-ö av betong. Den har fått ljusa fläckar. Tror att det är syran från vinet. Har försökt fixa med betong rengöring och såpa men missfärgning blev värre.

Skulle uppskatta tips på snickare eller frima i Stockholm som kan hjälpa mig fixa skivan?

Tror att skivan behöver slipas ner och ytbehandlas på nytt för att fixas


Tack på förhand för era tips!
Josef
 
  • Svart betongköksö med ljusa fläckar och missfärgningar efter vinspill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart köksö av betong med ljusa fläckar efter vinspill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte för att det hjälper dig nu, men syran går in en bra bit i betongen, slipning kräver att man tar bort upp till 1mm av ytan för att få bort allt. det som händer då är att ballasten kommer fram så att hela skivan får ett helt annat utseende.

När man har en skiva i betong är det bra att behandla den och ofta, jag kör med Seal hard och sen betongvax. det ger en skyddande del mot just syra, men man måste ändå vara snabb på att torka bort, speciellt om det är några månader sedan man behandlade med betongvax.

Allt man lägger på slits bort när man torkar av ytan, betong är kanske hårt och klarar det mesta men aldrig vin, citron, eller sura rengöringsmedel.

Alternativet du har är att slipa men ytan blir aldrig densamma, tyvärr.
Jag har diskbänk sedan 6 år tillbaka, den har fått en del fläckar, har slipat med betongslippapper på excentrisk rondell, detta går helt ok men då ballasten är skimrande så får skivan ett helt annan utseende.
 
Hej !
Tack så mycket för att du delar med dig av dina erfarenheter! Ska deffenetivt köpa ett bättre vax och använd oftare!
Vilken firma/verktyg (om du gjorde det själv) använde du för slipningen ?
 
jag har en Bosch excenterslip med bosch stenpapper. köpt på nätet allt.
vax och Seal hard är köpt på former.nu de har massor inom betong och gjutning.
Köp fler grova papper till slipen då det går absolut flest, sen finare och finare upp till runt 600-800.

Började med 80, tills jag fått bort fläcken, sen går man på med 125 tills slipmärken från 80 pappret är borta sen till 180 osv upp till den man kan anse att det är lent och inga repor syns.
Jag slipar med lite vatten på skivan, duschar den med en sprayflaska med vatten.
 
  • Gilla
Josef.guma
  • Laddar…
Amazing tack för tipset!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.