N
kan ett fastighetsbolag se ifall man äger bostadsrätt? hur?
 
Ja, dom skickar en förfrågan till den styrelse där dom misstänker att personen ifråga äger bostadsrätten. Efter kanske lite formalia så får dom till slut ett svar om personen är medlem.
 
Formuleras så här i Bostadsrättslagen Kap 9

Medlems- och lägenhetsförteckning
8 § Styrelsen skall föra förteckning över bostadsrättsföreningens medlemmar (medlemsförteckning) samt förteckning över de lägenheter som är upplåtna med bostadsrätt (lägenhetsförteckning). Förteckningarna kan bestå av betryggande lösblads- eller kortsystem. De kan också föras med automatisk databehandling eller på annat liknande sätt.

9 § Medlemsförteckningen ska ha till ändamål att ge föreningen, medlemmarna och andra underlag för att bedöma medlemsförhållandena i föreningen.

Medlemsförteckningen ska innehålla uppgift om
1. varje medlems namn och postadress,
2. tidpunkten för medlemmens inträde i föreningen, och
3. den bostadsrätt som medlemmen har.

Medlemsförteckningen ska hållas tillgänglig hos föreningen för var och en som vill ta del av den. Om förteckningen förs med automatiserad behandling, ska föreningen ge var och en som begär det tillfälle att hos föreningen ta del av en aktuell utskrift eller annan aktuell framställning av förteckningen. Lag (2016:111).
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag som ordförande i vår förening fick just frågan av ett fastighetsbolag, hur de har fått reda på den saken vet jag dock inte.
I vårt fall har medlemmen BR radhuset som fritidsbostad, och är inte skriven här.
 
C
Det mest uppenbara är om man är folkbokförd någon annanstans än hyresrätten. Vilket i sig är skäl för vissa fastighetsbolag att ställa till med trubbel. Fattar inte varför de håller på och bråkar om sådant om man sköter sig, betalar hyran och inte upplåter lägenheten till någon annan, men så är det. Vid dubbel bosättning i hyresrätt kan ett par tvinga skriva sig på varsin ort och stå för varsitt hyreskontrakt utan den andre parten som medhyrestagare.
 
Isakare Isakare skrev:
Jag som ordförande i vår förening fick just frågan av ett fastighetsbolag,
Av nyfikenhet, svarar ni på sådant, och i så fall varför?

Edit: Läste citatet ur 9:9 brf-lagen ordentligt och såg att man ska hålla det registret öppet för envar. Då har man som styrelse förstås inget val.
 
C cpalm skrev:
Det mest uppenbara är om man är folkbokförd någon annanstans än hyresrätten. Vilket i sig är skäl för vissa fastighetsbolag att ställa till med trubbel. Fattar inte varför de håller på och bråkar om sådant om man sköter sig, betalar hyran och inte upplåter lägenheten till någon annan, men så är det. Vid dubbel bosättning i hyresrätt kan ett par tvinga skriva sig på varsin ort och stå för varsitt hyreskontrakt utan den andre parten som medhyrestagare.
Det görs väl för att hitta andrahandsuthyrare. Det är ju inte på något sätt ett bevis, men en indikation.
Dessutom minskar ju besittningsskyddet om man har en annan bostad. Om hyresvärden vill säga upp kontraktet av någon anledning (lyxrenovering/kompis som behöver) är det enklare om hyresgästen dokumenterat har tillgång till en annan lägenhet.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Av nyfikenhet, svarar ni på sådant, och i så fall varför?
fahlis fahlis skrev:
Medlemsförteckningen ska hållas tillgänglig hos föreningen för var och en som vill ta del av den. Om förteckningen förs med automatiserad behandling, ska föreningen ge var och en som begär det tillfälle att hos föreningen ta del av en aktuell utskrift eller annan aktuell framställning av förteckningen.
[/QUOTE]

Som jag tolkar detta så måste man besöka föreningen för att kunna ta del av denna uppgift, vilket är min ursprungsinställning när det kommer in en förfrågan om medlemskap. Sen får man göra en avvägning beroende på vem det är som frågar. Liksom onödigt att ställa sig i vägen för myndigheter som bara försöker göra sitt jobb.
 
C
K kindvall skrev:
Det görs väl för att hitta andrahandsuthyrare. Det är ju inte på något sätt ett bevis, men en indikation. Dessutom minskar ju besittningsskyddet om man har en annan bostad.
Jo visst, att man intresserar sig för det kan man väl förstå. Men att göra det till en grundregel att man måste vara skriven på adressen trots att det finns skäl för att vara skriven på annan plats, då tycker jag det gått alldeles för långt.

Sen är min uppfattning att det är en extrem uppförsbacke att lyckas säga upp en hyreskontrakt enbart på den grunden att man inte är folkbokförd på adressen. Dessutom rör det som om allmännyttan i de fall jag känner till, så det är (förhoppningsvis) inte fråga om att frigöra någon lägenhet till någon svåger.
 
Sen får man göra en avvägning beroende på vem det är som frågar.[/QUOTE]Vad spelar det för roll vem som frågar om lagen säger "Medlemsförteckningen ska hållas tillgänglig hos föreningen för var och en som vill ta del av den"?
 
N
M merbanan skrev:
Ja, dom skickar en förfrågan till den styrelse där dom misstänker att personen ifråga äger bostadsrätten. Efter kanske lite formalia så får dom till slut ett svar om personen är medlem.
om dom inte misstänker att personen ifråga äger bostadsrätt, vad händer då?
 
N ninasky skrev:
om dom inte misstänker att personen ifråga äger bostadsrätt, vad händer då?
Förstår nog inte vad du menar. "om dom inte misstänker" så ställer de väl ingen fråga om eventuellt ägande av bostadsrätt.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
N
Alfredo Alfredo skrev:
Förstår nog inte vad du menar. "om dom inte misstänker" så ställer de väl ingen fråga om eventuellt ägande av bostadsrätt.
vad händer om man har en bostadsrätt men är inneboende hos ngn annan och erbjuds en hyresrätt.

gör dem en uc och ser bolånet eller hur funkar det?
 
Det kan de göra, ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.