Q
Hej, verkar som jag har väldig oflyt med mina saker i höst och har fått åberopa garanti/reklamation för 3 produkter nu.

Frysen har strulat nu för andra gången sedan i somras, första gången trodde jag det var något temporärt fel då den blev kall igen, men nu har den blivit varm och larmat igen.
Ringde Ikea och felanmälde, men de ville jag skulle testa avfrosta min självavfrostande frys och återkomma o om felet kom tillbaka. Men jag stog på mig för jag är inte sugen på att riskera slänga allt i frysen en tredje gång med, så nu skall en reparationsfirma höra av sig om 4-5 dagar?
Är de skäligt att behöva vänta så länge för reperation på en så viktig apparat ?



Sen har jag 2 ärenden hos bygghemma som jag reklamerade för 2-3månader sedan.
En gardena premium slangvinda som gick sönder efter 1 1/2 månad och ett ärende där jag fått fel sorts häckplantor.
Hur länge skall man behöva vänta innan man kan kräva att häva köpet och köpa nya produkter hos annan butik?
 
"Skälig tid" är som jag ser det, inte definierat i lagen. 4-5 dagars väntetid på service är i min värld skäligt.

Grejor som beställs genom webbutik som ex. "Bygghemma" som inte själv har lager eller eftermarknadsservice kommer ofta att ge extra tid vid felavhjälpning. Företaget har rätt att försöka avhjälpa felet innan det kan bli tal om att häva köpet.

Det verkar som Bygghemma är genuint dåliga på att hantera reklamationer/service.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Q
Jag tycker 4-5 dagar är riktigt dåligt när de gäller vitvaror, de borde göra de göra en felsökning inom 1-2 vardagar då vitvaror är så viktiga för ett hushåll.

När de gäller hemelektronik och andra prylar kan jag stå ut med lite längre tid.
 
BirgitS
När det gäller reparationer av datorer så har väl Konsumentverket sagt att när man skickar in varan är upp till 3 veckors reparationstid acceptabelt (skälig tid har jag för mig att det står i lagen). Är det risk för att det tar längre tid ska man erbjudas en lånedator.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller reparationer av datorer så har väl Konsumentverket sagt att när man skickar in varan är upp till 3 veckors reparationstid acceptabelt (skälig tid har jag för mig att det står i lagen). Är det risk för att det tar längre tid ska man erbjudas en lånedator.
Birgit, vet du var man kan hitta referensen om 3 veckor från Konsumentverket? Jag har läst inlägg på Lawline att ARN har fasställt 3 veckor också, men jag har inte sett det aktuella ärendet där detta fastställdes.
Jag har en pågående tvist med ett större elektronikföretag och försöker hitta en konkret skrivelse med mer tyngd än generella hänvisningar nämligen
 
BirgitS
S Sweedbanana skrev:
Birgit, vet du var man kan hitta referensen om 3 veckor från Konsumentverket? Jag har läst inlägg på Lawline att ARN har fasställt 3 veckor också, men jag har inte sett det aktuella ärendet där detta fastställdes.
Jag har en pågående tvist med ett större elektronikföretag och försöker hitta en konkret skrivelse med mer tyngd än generella hänvisningar nämligen
Försök med kommunens konsumentvägledare eller Hallå konsument.

Jag vet inte om man kan läsa vad ARN kommer fram till på deras webbplats.

Skälig tid kan beskrivas som den tid det normalt sett ska ta att reparera eller ersätta en vara inom en viss bransch.
https://www.konsumentverket.se/for-...-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/
Så det beror ju på vad det gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.