Jag håller helt med Shrek .. bra skrivet.
 
håller med dig essge....kanske kan få jobba me dig?
:D
 
Uppenbarligen har kunden inte varit intreserad av att bekosta en markundersökning, och eftersom vi entreprenörer inte har röntgensyn så kan man då omöjligt förutspå vad som döljer under markytan. Snålar man in på markundersökningen får man räkna med att det kan bli extrakostnader. Vad det har med etik eller moral att göra vet jag inte, vill kunden chansa så är det upp till honom.
 
fan man skulle va stålmannen... hehe skulle man ju se allt... tex hjärnan på kunden och markförhållanden hehe...
 
Essge :

Tat lungt .. jag sitter själv i ett helt nytt hus, och jag vet även hur en del grundfirmor gör när det kommer till fakturering, vågsedlar och kontrakt. Det finns seriösa (tvivlar inte på att du är det) och sen riktigt oseriösa som saltar på fakturorna med extra material som man aldrig har beställt. Vågsedlar är det hur enkelt som helst att fiffla med osv.

Jag har aldrig tvivlat på att du är en oseriös entreprenör, men du kringår fortfarande huvudsaken :

När det tillkommer material/arbete utöver det som är med i kontraktet så är det något som man vill VETA och godkänna. Är det så otroligt svårt att förstå ? Många entreprenörer tar det för givet och drar dit material och extraarbeten för flera flera tiotusen och bara tror det är att fakturera och betala för kunden.

Nja ta det lite lungt, detta handlar inte om att någon gör ett dåligt jobb, utan att kunden blir informerad om extrakostnader och kan i god tid godkänna extra kostnaden. Sen kan du sitta och förklara att du kan den här branschen 1000ggr bättre än mig hur mkt du vill, för det kan du utan tvekan. Däremot är jag kunden som står med stålarna .. och det vill jag veta när det drar över det som är överenskommet i kontraktet innan nån tar eget initiativ över nån annans pengar.

Dra inte alla över en kam och förklara dom som idioter, det är ändå kunderna ni lever på. Ta det till er istället så slipper man strul och tjafs.

Bo kvar i lägenhet tills vi vet hur saker och ting fungerar, kom igen nu .. det är inte raketforskning du håller på med .. så svårt är det inte att göra en grund. Och dessutom tror jag nog du får lära dig lite om kundrelation istället och hur kunderna vill ha information om eventuella extrakostnader.

ubbeschakt : Jadu .. stålman var ingen dum idé  ;D

En annan sak, kom inte och säg att en kund skiter i att göra en markundersökning, om ni som entreprenörer besöker "objektet" eller tomten och informerar kunden att beroende på om det finns berg osv osv så kan det bli mkt dyrare .. och råda dom att göra en geologisk undersökning så skulle nog ALLA kunder göra det för att få en exakt offert. Jag har gjort det .. men det spelade ingen roll .. fick rejält saltade räkningar ....
 
Ni proffessionella grundläggare kan väl ändå inte neka till att det är tillägssbeställningarna som ger vinsten?

Hur ofta kan ni tjäna pengar på ett offererat jobb, utan tillägg och i konkurens med andra firmor?

Just detta faktum anser jag vara grunden till det oseriösa och oetiska uppträdandet från många i branschen.
Det ingår i kalkylen att tjäna pengar på tilläggsbeställningar och har man väl fått in foten har inte kunden något val.

Som någon skrev tidigare måste en "nybyggare" lära sig allt om byggandets ädla konst för att inte bli lurade och få en fuskbyggd kåk av dessa s.k yrkesmän i byggbranchen.
Eftersom man ändå måste lära sig allt är det lika bra att göra jobbet själv och ta hjälp av polarna.
Väljer man att anlita någon proffesionell firma/hantverkare att göra jobbet vill man även att det ska utföras proffesionellt.

Man kan ju t.ex. undra varför man idag måste dränera om källare som byggdes av proffs för 20år sedan. Varför gjorde man inte rätt från början ? Var det slarv eller okunskap?

Jag slutar aldrig att förvånas över den totala inkompetens, avsaknad av kvalitetskänsla och oförmåga till samarbete som man ser inom byggbranchen av sk. yrkesmän.

Hur ofta ser man inte byggarbetsplatser där virke och isolering ligger utomhus utan övertäckning?

Hur många får fuktskador och mögel i sina nya hus pga slarv och okunskap hos dessa yrkesmän ?

Hur ofta har man inte sett konstiga lösningar bara för att snickare, rörmokare och elektriker inte kan samarbeta. Detta är det såklart konsumenten, dvs vi som behöver någonstans att bo som får betala/leva med, oavsett om vi väljer villa eller lägenhet.

Anlitar jag en bilverkstad, frisör, advokat är det för att jag inte har kompetensen själv. I byggbranschen måste man tydligen ha kunskap även om man lejer någon.
 
M@ZE
Jag talar alltid om för kunden att det kan bli extrakostnader och ger i bland ett fast pris (efter egen markundersökning),men kunden tror ofta att man "tagit i rejält"och väljer att ta det löpande priset,
sen kan man ibland räknat fel eller stötit på andra problem så att priset skjuter iväg och då fattar inte kunden att det kunde bli "så dyrt"... ??? Kunden väljer själv om han vill vara försäkrad mot extrakostnader eller inte, om han vill ha rörlig eller fast ränta...
 
ubbeschakt skrev:
tycker detta va ett dåligt exempel....

ja menar för 20 år sen fanns inte vissa matreal som vi andvänder ida till denna sortens jobb... så visst kan de va så att man får göra om saker som gjordes för 20 år sen till något som fungerar mycke bättre....utan att de som gjorde jobbet för 20 år sen va okuniga eller slaviga...

Måhända exemplet var dåligt, men de fysikaliska lagarna har inte ändrats på 20år.
Grus/singel har funnits längre än 20år ;)
Även på den tiden kunde jord binda vatten och suga vatten uppåt, men det visste tydligen inte grundexperterna då ;) Man kan ju även fundera varför många dräneringar ligger på fel djup (för högt), rann inte vattnet neråt i singelbädden då, eller "visste" man att betong var vattentät?

Idag har man även kommit på att de "plattor på mark" som byggdes för 10år sedan har på tok för lite isolering under. Då fanns uppenbarligen materialet men inte kunskapen hon grundläggarna.

Jag är helt övertygad om att det görs liknande tabbar idag av er som är proffesionella, men vad det är lär väl visa sig om 10-20år .

Det skrevs tidigare om gruspriser.
I mitt område kostar gruset ca 70kr/ton + moms, oavsett leverantör.
Lastbilen kostar ca 500kr/tim + moms utan släp. Med stora 3-axliga släpet blir det en bit över 600kr/tim
1m3 grus väger ca 1,5ton men kan variera från 1,4-1,7
Gruset kostar nog ungefär lika mycket att ta fram i hela landet, däremot skiljer det en del i hur mycket som fastnar i fickorna på alla mellanhänder.
 
Utgångspunkten vid konsumententreprenader är att det är entreprenören som har bevisbördan för vad som är beställt.
M a o skall han alltid upplysa dig om vad ett ev extraarbete kommer att kosta och ta in en skriftlig accept från dig.
Jag har erfarenheten av flera entreprenörer som tror sig kunna utnyttja vanliga konsumenters okunnighet. Detta gör de genom att lägga på extrakostnader som de anser att du som kund borde känna till.

Konsumenttjänstlagen ger dock dig som konsument ett starkt skydd.

/Pajen
 
Ahhh, inget är så uppfriskande som en härlig diskussion ;)

EssGe, Ubbeschakt och ni andra som jobbar i branchen, ni får inte tappa bort sakfrågan.

Jag är själv bilmek i botten, har byggt mitt hus med mina bara händer och jag är övertygad om att jag skulle trivas i ert sällskap. Att bygga grunden till vårt hus och garage var både roligt och inspirerande. Hade jag fått leva om mitt liv så hade jag gärna velat jobba i ert skrå. Utifrån det så vill jag säga att ni säkert är folk som jag skulle lita på och gärna jobba tillsammans med.

MEN, eftersom ni kan er sak och är noga och ambitiösa så hamnar ju jag som kund i en beroendesituation till er. Det är i det som min sakfråga ligger. Jag som kund är beronde av att du, med din kunskap, informerar mig tydligt om konsekvenserna av "dumsnåla" beslut och med er erfarnhet så borde det ju vara en smal sak att skriva någon form av "friskrivning" från konsekvenserna av ett råd som kunden inte vill ta.

På mitt nuvarande jobb pratar vi ibland om "Gapet". Det är skillnaden mellan vad kunden tror att leverantören skall leverera och vad leverentören tror att kunden förväntar sig. Denna avstämning görs nog mycket sällan inom byggbranchen. Jag tror att alla skulle må bättre av om man hjälpte "okunniga Svenssons" så gott det går. Här är min övertygelse om att detta "moraliska ansvar" inte är alltför djupt rotat inom byggbranchen.

Jag vill dock ge både EssGe och alla andra som jobbar i branchen en eloge för att de står upp för sina åsikter. Det visar i alla fall på att de inte är någon skum "garagefirma" och jag hoppas att denna diskussion hjälper både er entreprenörer och oss kunder lite grand i framtiden.
 
Intressant tråd det här.

Det finns ju 2 modeller för att handla upp en grundentreprenad.
Den vanligaste att en grundbyggare sätter ett pris utifrån de förutsättingar man känner till ritningar okulärbesiktning av tomten etc. Byggaren tar sedan betalt för allt som tillkommer ( och drar av för det som inte behövs) Viktigt att man har ett tydligt kontrakt som reglerar vad som ingår och a-priser för tillkommande arbeten.
DVS köparen tar alla risker och byggaren inga alls.


Alternativ 2 är att man begär ett fast pris av grundbyggaren som då ansvarar för markundersökning och en rimlig bedömnning av tillkommande arbeten.
Grundbyggaren tar då alla risker men måste ju självklart ta betalt för risken samt en uppskattad peng för tillkommande arbeten.


I alternativ 1 får man det man betalar för och behöver inte betala för risken men man känner inte till hela kostnaden innan grunden är klar.

Alternativ 2 innebär att man får betala för risken samt att man känner till kostnaden i förväg.

Min erfarenhet är att alternativ 1 oftast blir billigare om man har att ett korrekt kontrakt där man inte blir blåst på a-priserna för tillkommande mtrl.
Alternativ 2 kräver dessutom att grundbyggaren måste lägga ner mycket arbete på en förundersökning samt riskkalkylering som han ju självkart också vill ha betalt för. ( Ingen jobbar ju gratis).

Vid alternativ 1 kan man få in pris från många firmor.
Vis alternativ 2 endast från några få som vill lägga ner tid och pengar på att räkna utan att vara garbaterade en intäkt.
 
När ni talar om tillägg för tillkommande fyllning ,dränering , grus mm så nämns exempel för mtrlkostnader. Ni gjlömmer att mtrl skall på plats med maskin och en gubbe ca 1000 kr/timme.
Om ni skall godkänna varje sak grundbyggaren gör får ni vara beredda på att han vill ha betalt medans han väntar på ert beslut ca 1000 kr/timme.
 
Koffan skrev:

Om ni skall godkänna varje sak grundbyggaren gör får ni vara beredda på att han vill ha betalt medans han väntar på ert beslut ca 1000 kr/timme.
Helt i min linje! Jag diskuterade detta på jobbet i morse och om man tänker efter så är det ju ohållbart för en entreprenör att sitta i grävaren och vänta på att kunden skall "tänka på saken", men även detta måste ju kommunicieras till kunden.

Kunden måste då förstå konsekvenserna av sin obeslutsamhet. Det går inte att som kund sätta leverantören i en situation där man får stå och vänta på beslut. Då tycker jag att kunden skall stå för ställtiden.

Samtidigt tycker jag det är rimligt att man har till nästa dag på sig om det rör kostnader uppåt 10.000. Om man som leverantör sitter i maskinen och "helt plötsligt" kommer på att man måste beställa hem singel så kan man inte sitt jobb. Detta måste man ju kunna ha förutsett om man har bra erfarenhet från sitt yrke (som EssGe och killarna verkar ha).

Nej, kommunikation och kontinuelig avstämning är mitt förslag till att minska det "gap" jag pratade om tidigare. Här kan jag uppleva att många inom yrket inte direkt jublar över att sitta i möte med kunden och förklara allt som behöver göras, men minst en gång i veckan borde ju vara skäligt med tanke på att en grund med markarbete kostar 200-400.000 idag.

Min erfarenhet är att entreprenören vill ha påskrivet kontrakt och sedan få jobba ifred och ha en kund som litar på allt han gör. Med tanke på denna "heta tråd" som ser ni att det inte är så idag. Alla är mycket mer medvetna och folk får mycket mer information och alternativ idag än vad man kunde få för 10 år sedan. Därför måste även folk inom byggsektorn skärpa till sig vad gäller "kundvård" i framtiden. Detta har många andra sektorer fått lära sig och det måste även byggsektorn lära sig annars finns ju risken att lågprisländerna tar över om vi inte kan känna att det finns konkurrensfördelar i att anlita kunniga, kundvårdande, ambitiösa och seriösa företag i Sverige.
 
koffan skrev:
När ni talar om tillägg för tillkommande fyllning ,dränering , grus mm så nämns exempel för mtrlkostnader. Ni gjlömmer att mtrl skall på plats med maskin och en gubbe ca 1000 kr/timme.
Om ni skall godkänna varje sak grundbyggaren gör får ni vara beredda på att han vill ha betalt medans han väntar på ert beslut ca 1000 kr/timme.

Som kund vill man dock inte betala för den tid grävmaskinisten och hantlangaren sitter i byggbaracken med kaffekoppen i näven.

Det är inte helt ovanligt att det inte påbörjas något arbete före 07:30 och att det inte blir något gjort efter 15:30 och därimellan är det 2xfika + matrast som oftast också tar mer än 1tim.
Trots detta står det 8tim på fakturan :-/
Helt plötsligt får kunden även betala 1000 kr/tim för två fikande gubbar...men det verkar också vara ett väl inarbetat arbetssätt i branschen.

Ett tips till alla kunder är att begära att få se ev "färdskrivarkort" från maskinerna, där brukar det synas tydligt om de jobbat eller inte ;) Tyvärr har inte alla maskiner sådana :'(
Man kan även be att få se vågsedlarna på gruset, på dessa framgår förutom vikt även datum och klockslag.

En annan bra sak är att kräva att etreprenören ska skriva byggdagbok där beställaren signerar en sida varje dag och behåller en kopia själv.
På det viset slipper man diskussioner i efterhand om vad som blivit gjort och inte.
Entreprenörer brukar dock inte vara så pigga på att skriva dagbok :surprised:
 
Lunchrast räknar väl de flesta bort, men när det gäller fikaraster tycker jag att en på fm och en på em ska ingå i arbetstiden. Utan dem orkar man ju ändå inte jobba på i samma tempo så resultatet i slutändan borde ju bli det samma.

Hur gör ni på era egna arbetsplatser, räknar ni bort varenda minut som ni går ut och tar en nypa frisk luft, hämtar kaffe, surfar, osv. eller ingår det i er arbetstid vilket ju i slutändan betalas av era kunder?

Sen är det ju klart att arbetsmotivationen är väldigt olika på olika arbetsplatser, och jag kan hålla med om att det måste vara mycket frustrerande om man aldrig ser nån jobba utan de tar rast mest hela dagen. Alla anläggningsarbetare jag träffat på (dels två somrar på Skanska anläggning och dels i mitt eget bygge) har jobbat på bra och bara tagit motiverade raster.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.