A
Säljer strax mitt hus och det var akut några mindre plåtjobb som skulle fixas först som mäklaren upptäckte.

Jag ringde runt till 8 olika firmor inom plåt och skickade bilder osv. Det var enkla saker.
7 av dem var bara tvungna att komma ut och titta innan och jag måste vara med för en dörr måste öppnas för att komma åt, men det hann jag inte pga av jobbet. Och hur jag än försökte ville ingen göra jobbet osett.

Men en av dem kunde ge fast pris på telefon och utförde jobbet någon vecka senare på dagtid när vi inte var hemma och jag la ut nyckeln till den dörren. Jag skulle bara komplettera med några mått. De ringde och frågade något också när de var där. Och det kom en faktura med avdragen ROT sedan. Det var bra.

En mycket märklig erfarenhet var detta.

Jag har bekanta som är hantverkare som gör det mesta till oss. Men ingen jobbade med plåt.

Är det någon som har en förklaring? Med internet och bilder och video och allt borde man inte behöva titta innan.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Elixir och 3 till
  • Laddar…
Plåtslagare tycker jag SKA komma ut och titta. De bockar ju det mesta hemma på kammaren och kommer sedan ut och monterar.

Att få en vanlig "villakund" att mäta rätt längd och vinklar är nog tyvärr inte görbart vad gäller plåt. Inte heller att plåtslagaren ska kunna "se" vinklar och längder från ett foto eller video.
 
  • Gilla
Asast och 31 till
  • Laddar…
A
I InsidersUnited skrev:
Plåtslagare tycker jag SKA komma ut och titta. De bockar ju det mesta hemma på kammaren och kommer sedan ut och monterar.

Att få en vanlig "villakund" att mäta rätt längd och vinklar är nog tyvärr inte görbart vad gäller plåt. Inte heller att plåtslagaren ska kunna "se" vinklar och längder från ett foto eller video.
Aha, nu förstår jag.
De hade plåt och bockningsverktyg med sig i bilen, väldig vettig firma förstår jag nu. Jag skall betygsätta dem 5 stjärnor.
Har man inte verktygen med sig så blir det svårt. Knepigt värre. Det blir ett himla åkande fram och tillbaka. Det är kanske det som är meningen att de kan fakturera för att de åka mer bil åka bil i onödan och få betalt för det? Bekvämare i alla fall.

Detta handlade om några fönsterbleck och skorstensplåt.

För många år sedan hade vi en rörmockare här. Han hade ett vädligt bra sortiment med sig i bilen, ventiler och packningar osv. Också vettig firma förstår jag nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
john68 och 6 till
  • Laddar…
Jag tror att det är så att det oftast krävs för långa bockade sträckor för att kunna ha med en lämplig maskin i bilen. De plåtslagare jag har sett i arbete har haft med sig färdigbockade bitar (efter mätning). Sedan gör de falsningar på plats med falsmaskin, men den är väl inte större än en cirkelsåg ungefär. Och lite mindre bockningar som klaras med tänger.

Kant bockningsmaskiner jag har sett på en plåtverkstad är väldigt stora och ser tunga ut.
 
  • Gilla
Lukasvonpedro och 2 till
  • Laddar…
Ja... Vår sax är ungefär 3x2 meter o väger ca 1ton,bockmaskinen likaså... Plåtarna är 2,5x1,25 m stora, jag behöver en rätt stor bil för det.... Så troligen därför som man vill titta innan, dessutom kan det ju krävas mer än plåt ibland. Mvh plåtslagaren..
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
Plåt gubben. och 37 till
  • Laddar…
Rickard.
Har bara sett fönstermontörer ha med sig plåtmaskiner i bilen jämt. Men då var det små "leksaker" och aluminiumplåtar men det var helt perfekt för det dom gjorde.

Att ha med sig något för att på ett seriöst sätt tillverka "på riktigt" känns orimligt för dom flesta jobben är ju faktiskt inte små konpletteringsjobb som ditt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lövborgen och 3 till
  • Laddar…
Som alla ovan skrivit så handlar det om ansvar. De flesta kunder vill ju alltid att någon annan ska ta ansvar och då blir det såhär.
De gånger jag har behövt någon plåt så har jag mött upp exakt vad jag vill ha och ungefärliga vinklar. Sen har jag bara åkt till den plåtslagare som jag brukar och säger att jag vill ha detta. Brukar vara billigare än att köpa från byggvaruhuset och då är alla falsningar och uppvik klara. Men då måste man ju själv veta hur man mäter och vad man vill ha.
Sista inflikningen är att man nog inte heller vill ha för stora och dyra maskiner i en bil som kan bli snodd vilken tråkig natt som helst. Då är det tryggare att ha en verkstad och en 3 tons klump som inte går att rulla bort på 5 min.
Men gött att du fick ditt ordnat bra till slut. Trodde din slutkläm skulle bli mer i moll (y):)
 
  • Gilla
HarryHole och 2 till
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Jag tror att det är så att det oftast krävs för långa bockade sträckor för att kunna ha med en lämplig maskin i bilen. De plåtslagare jag har sett i arbete har haft med sig färdigbockade bitar (efter mätning). Sedan gör de falsningar på plats med falsmaskin, men den är väl inte större än en cirkelsåg ungefär. Och lite mindre bockningar som klaras med tänger.

Kant bockningsmaskiner jag har sett på en plåtverkstad är väldigt stora och ser tunga ut.
Ja om det är ett helt plåttak så förstår jag att man gör iordning innan på verkstan.

Men är det plåt runtom skorstenen och nedanför skorstenen så gick det bra att bocka med verktygen i bilen. De ville ha tillgång till el.
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ja... Vår sax är ungefär 3x2 meter o väger ca 1ton,bockmaskinen likaså... Plåtarna är 2,5x1,25 m stora, jag behöver en rätt stor bil för det.... Så troligen därför som man vill titta innan, dessutom kan det ju krävas mer än plåt ibland. Mvh plåtslagaren..
Antagligen hade de mindre bockningsverktyg med. För det var ju inte ett helt tak. Bara omkring skorsten och bleck.

Det går att låsa in bilen i garaget hos firman kanske.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
VVS:aren som jag anlitar har i princip väldigt lite material med sig i bilen. Så när han ska göra ett jobb hos mig kommer han alltid tidigt på morgonen och skriver ner allt som ska köpas in. Därefter är han borta 45-60 min för inköp och sen monteras allt. Förstår att de inte kan fylla bilen med grejor (med tanke på stölder och annat) och han gör ett bra jobb så i slutändan är jag väldigt nöjd.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
A
M Mawe85 skrev:
VVS:aren som jag anlitar har i princip väldigt lite material med sig i bilen. Så när han ska göra ett jobb hos mig kommer han alltid tidigt på morgonen och skriver ner allt som ska köpas in. Därefter är han borta 45-60 min för inköp och sen monteras allt. Förstår att de inte kan fylla bilen med grejor (med tanke på stölder och annat) och han gör ett bra jobb så i slutändan är jag väldigt nöjd.
Förstår. Man behöver ha larmat bilen och 4G och låsa in bilen på natten för att det skall fungera.

Himla bra service får man säga.
De kom inte från Sverige. De var från Baltikum och hade firma här me F-skatt och allt efter att jag kollade. Och jobbade mer direkt och rakt på kändes det som, inget vel och pratande innan, utan pang på. Jättebra. Väldigt på och snabba. De erbjöd sig att göra jobbet på helgen om jag ville vara hemma, men det ville inte jag. Inte bra om spekulanter kör förbi på helgen och kikar på huset då.
Mäklaren kikade på det efteråt och berömde jobbet. Helt riktigt gjort och snyggt och tätat rätt.

.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ja... Vår sax är ungefär 3x2 meter o väger ca 1ton,bockmaskinen likaså... Plåtarna är 2,5x1,25 m stora, jag behöver en rätt stor bil för det.... Så troligen därför som man vill titta innan, dessutom kan det ju krävas mer än plåt ibland. Mvh plåtslagaren..
Fönsterbleck har jag köpt färdiga längder och sedan klippt till rätt längd och bockat med falstång.
Att mät hur brett fönsternen är kan man nog lita på kunden, alltså inget behov av några stora och tunga verktyg.
Nu har jag inte satt några skorstensplåtar, så där vet jag inte.
 
Jag vill gärna att de kommer ut så man kan undvika missförstånd som annars är väldigt enkelt. Jag hade en del missförstånd när en plåtis skulle sätta en huva på skorsten som var helt onödiga, han var här och kollade själv innan...
 
  • Gilla
Plåt gubben. och 1 till
  • Laddar…
A
S johd01 skrev:
Jag vill gärna att de kommer ut så man kan undvika missförstånd som annars är väldigt enkelt. Jag hade en del missförstånd när en plåtis skulle sätta en huva på skorsten som var helt onödiga, han var här och kollade själv innan...
Förstår men förstår ändå inte.
Om det är proffs, hur kan det bli missförstånd om man förklarar och skickar bilder? Menar det är inte första gången de jobbar med plåt. Det borde sitta i ryggmärgen.

Har nästan aldrig haft en okänd hantverkare hemma tidigare. Så jag har ingen erfarenhet knappt.
 
T tobbbias skrev:
Som alla ovan skrivit så handlar det om ansvar. De flesta kunder vill ju alltid att någon annan ska ta ansvar och då blir det såhär.
De gånger jag har behövt någon plåt så har jag mött upp exakt vad jag vill ha och ungefärliga vinklar. Sen har jag bara åkt till den plåtslagare som jag brukar och säger att jag vill ha detta. Brukar vara billigare än att köpa från byggvaruhuset och då är alla falsningar och uppvik klara. Men då måste man ju själv veta hur man mäter och vad man vill ha.
Sista inflikningen är att man nog inte heller vill ha för stora och dyra maskiner i en bil som kan bli snodd vilken tråkig natt som helst. Då är det tryggare att ha en verkstad och en 3 tons klump som inte går att rulla bort på 5 min.
Men gött att du fick ditt ordnat bra till slut. Trodde din slutkläm skulle bli mer i moll (y):)
Instämmer helt, min lokala plåtfirma är lika bra. Man åker dit med exakta mått, några bilder och skisser och diskuterar fram en lösning. De bockar ihop prylarna och skickar SMS när det är klart och det har passat perfekt varje gång. Dessutom har det som sagt varit mycket prisvärt, senast frågade jag faktiskt om de verkligen fått med allt när jag skulle betala :).
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Förstår men förstår ändå inte.
Om det är proffs, hur kan det bli missförstånd om man förklarar och skickar bilder? Menar det är inte första gången de jobbar med plåt. Det borde sitta i ryggmärgen.

Har nästan aldrig haft en okänd hantverkare hemma tidigare. Så jag har ingen erfarenhet knappt.
Det är väl av samma anledning till att man har en bättre kommunikation med någon man träffar, kan se på och föra en diskussion med. Jämfört med att kliniskt kommunicera med en människa över mail eller telefon. Samma fenomen borde ju alla upptäckt på sitt arbete när det gäller att komma överens och samarbeta med sina kollegor.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.