Hej

Vårt "nya" hus är byggt 1946 och vi har nu haft nycklarna i 11 dagar. Det är ett suterängshus och det övre planet är på 100 kvm och källaren är lika stor.

Uppvärmning består av en 30 kwh vedpanna i kombination med en luft/vattenpump från Jula. Det sitter även en luftvärmepump på det övre planet och en braskamin finns fast den är ansluten i skorsten nummer 2 (inte pipa)

Tidigare ägare har renoverat en del och satt in plastfönster med ett väldigt lågt u-värde. I princip så kan man säga att det finns inget självdrag alls längre. Detta var påtagligt då vi stängde alla fönster när vi lämnade på kvällen och kom tillbaka dagen efter. Luften stod helt stil och det kändes unket.

Vi har 2 sovrum och ett stor vardagsrum på 30 kvm. Hus ska vi tänka när det gäller tilluftsventiler? 1 st i varje sovrum och 2 st i vardagsrummet?

Det sitter en fläkt i badrummet och om jag har förstått allt rätt så bör den gå hela tiden. Vilken frånluftsfläkt rekommenderas?

Hur gör vi i källaren? Av det jag läst så ska man eftersträva ett undertryck i källaren. Räcker det att elda i vedpannan för att skapa detta undertryck? Behöver jag tillluftsventiler i källaren (det finns en ventil i vägg och ett hål i skorstenspipan? Behöver jag montera in en frånluftsfläkt som används när jag inte eldar?

Vi har de senaste dagarna kört med en avfuktare i källaren och det har gjort underverk för klimatet där nere.

Många frågor men söker kunskap och råd

MVH Christer
 
Och så undrar jag vilka tilluftsventiler som rekommenderas :)
 
Någon?
 
surris
Svårt att säga exakt hur du bör göra utan att varit på plats.

Det kan räcka med att installera en central frånluftsfläkt som suger i badrum, toa, kök, tvättstuga etc. "Kan" räcka med det, beror på hur otätt huset är. Välj en EC fläkt som du kan varvtalsstyra för att få en rätt flöde och så den inte drar så mycket energi.
Räcker det inte med frånluftsfläkten så skulle jag installera spaltventiler vid fönster.

Undertryck ska man alltid eftersträva i hela huset.
 
Jag börjar med tilluftsventiler i sovrummen och vardagsrummet. 1 i varje sovrum och 2 i det stora sovrummet. Kommer låta fläkten gå konstant i badrum.

Vi får se vad nästa steg blir
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.