Hej!
Har läst detta forum i några år nu och fått mycket bra hjälp, men nu är det dags att ställa en egen fråga!
Jag behöver fästa (skruva fast) takstegen för att få till en besiktning och sotning av skorsten och har upptäckt att betongpannorna är spikade, och överlappar. Det går alltså inte att ta bort en, utan att ta bort hela raden.
Fråga 1: Finns det någon enklare godkänd lösning? Stegen måste vara fastmonterad.
Fråga 2: Ska man räkna med att byta de pannor som plockas bort, eller går de sannolikt att återanvända?
Taket är högt och lutar uppskattningsvis mer än 45 grader. Ekonomin är mycket begränsad för tillfället.
Bifogar bild.
Alla tips välkomnas!
 
  • Takstegen fastmonterad på ett brant rött tak med överlappande betongpannor på ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipa bort spikskallen så kan du ta bort pannan
 
  • Gilla
Bygg_mamas_house
  • Laddar…
Ett stämjärn brukar åxå funka
 
  • Gilla
Bygg_mamas_house
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Slipa bort spikskallen så kan du ta bort pannan
Bra idé. Har du gjort detta själv med gott resultat? Vad användes för att slipa?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ett stämjärn brukar åxå funka
För att då hugga bort skallen istället menar du?
 
  • Gilla
Matskg
  • Laddar…
B Bygg_mamas_house skrev:
Bra idé. Har du gjort detta själv med gott resultat? Vad användes för att slipa?
Nä mina pannor jag har tagit ner har varit skruvade men principen funkar på båda.
Jag hade tagit en dremel till hjälp.
 
  • Gilla
Bygg_mamas_house
  • Laddar…
B Bygg_mamas_house skrev:
För att då hugga bort skallen istället menar du?
Ja, men ofta släpper spiken istället
 
  • Gilla
Bygg_mamas_house
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Nä mina pannor jag har tagit ner har varit skruvade men principen funkar på båda.
Jag hade tagit en dremel till hjälp.
En sådan har jag.. ska undersöka!
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ja, men ofta släpper spiken istället
Så att den kommer ut? Principen blir att dra ut spiken alltså? Bara så jag förstår dig rätt :)
 
B Bygg_mamas_house skrev:
Så att den kommer ut? Principen blir att dra ut spiken alltså? Bara så jag förstår dig rätt :)
Japp
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.