Är igång med renovering av första huset och ska nu skapa en städskrubb/elcentral/patchskåp.

Håller på att planera för kabeldragning och försöker hitta en bra/korrekt lösning för att gå från fiberbox(mediakonverter) till patchskåpet. Som synes på bilden sitter fiberboxen(mediakonverter) på ena sidan huset och patchskåpet hamnar på andra.

Har lite olika alternativ men är osäker på vilket som är korrekt sätt:
1. Sätta 1 enkel uttag vid fiberbox(mediakonverter) som kopplas med installationskabel till patchpanelen, från patchpanel till router sedan till switch. Uttaget vid fiberbox(mediakonverter) blir således ett matningsuttag till patchskåpet.

2. Dra installationskabel som kontakteras med kontakt avsedd för installationskabel vid fiberbox(mediakonverter) för inkoppling sedan går den till patchpanelen. Sedan patchkabel till router sedan switch.

3. Dra vanlig patchkabel som kontakteras i båda ändra och kopplas in i fiberbox(mediakonverter) respektive router. Sedan patchkabel till switch.
 
  • Ritning av ett hus med planerad kabeldragning från en fiberbox till patchskåp markerat med linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tekniskt sett kan du göra på alla tre sätten. Alternativ 2 kanske inte är det bästa men fungerar också. Gör ditt framtida jag en tjänst och dra dubbla kablar mellan mediakonvertern och patchskåpet så du kan ansluta en accesspunkt eller något annat där i framtiden (läs nästa vecka) när du kommer på att det ju vore bra att ha. Lägg med en dragtråd i röret också. Jag skulle ha satsat på ett dubbeluttag vid mediakonvertern och terminering i en riktig patchpanel i skåpet. Var noga med att inte skala upp och tvinna upp kabel/ledare utöver det som behövs. För Cat5e (nu gammal standard) gällde att man bara fick tvinna upp 13 mm och jag tror att det är samma i Cat6/7, men jag ser ibland kontakter som är hemmagjorda som är upptvinnade flera centimeter. Det fungerar oftast men är inte snyggt och kan ge problem. På ett ställe hade de tvinnat upp nästan 20 cm för de hade ingen aning om vad de gjorde. Även det fungerade på den tiden (max 100 Mbps).

Lycka till!

/Fredrik
 
C
Alternativ 1 är otvivelaktigt snyggast och mest "by the book". Finns ingen anledning att särbehandla länken till fiberboxen i detta fall. Tekniskt sett är den bara en nod i nätverket, som vilken som helst.
 
  • Gilla
Max88 och 1 till
  • Laddar…
Kan du ta ett foto på din fiberbox?
I mitt fall satt det en liten box fibern kom in till och sen en kort fiberpatch till mediekonverteraren. Jag köpte en ny lång villapatch(fiber) och fiska i en slang till bättre ställe och flyttade mediakoverteraren dit. Om det går i ditt fall så dra två slangar dit för du kommer säkert som tidigare nämnts behöva ett dubbeluttag för accespunkt eller liknande.
 
T tgr_se skrev:
Kan du ta ett foto på din fiberbox?
I mitt fall satt det en liten box fibern kom in till och sen en kort fiberpatch till mediekonverteraren. Jag köpte en ny lång villapatch(fiber) och fiska i en slang till bättre ställe och flyttade mediakoverteraren dit. Om det går i ditt fall så dra två slangar dit för du kommer säkert som tidigare nämnts behöva ett dubbeluttag för accespunkt eller liknande.
Detta kan absolut vara ett mycket bra alternativ om det är en vanlig patch mellan inkommande fiber och mediakonverteraren. Vanliga patchar är förstärkta och kan hanteras av vem som helst med lite normal försiktighet och man kan byta dem utan större problem. Det finns dock gott om stadsnät och operatörer som ansluter den "pigtail" som man svetsar fast på fiberänden direkt till sin utrustning (en switch eller mediakonverterare). Ofta är då switchen/mediakonvertererens kapsling förberedd för det så man kan gömma den ömtåliga fibern inne i den. Då är det inte lämpligt att börja skarva på patchar för fibern och pigtailen är oerhört känsliga. Skadar du fibern måste den svetsas om, vilket kostar ganska många hundralappar (minst).

Om det går att ansluta en lång patchkabel så kan det vara knepigt att få i en patch med SC-kontakter (rektangulär 7x9 mm cirka) i ett 16 mm VP-rör. Ett alternativ kan då vara att köpa en patch som har LC-kontakt i ena änden (5x5 mm) och SC i andra. Dra sedan i patchen med LC-änden först. I LC-änden kan du sätta ett skarv-/mellanstycke och sedan koppla på en till patch med LC-SC så har du din SC-kontakt i änden i alla fall. Tänk bara på att om kontakterna har en viss färg måste även patchen ha det. Inte för att färgerna ska matcha (kanske det också...) utan för att färgerna anger kabeltyp och hur kontakten är slipad.
 
T tgr_se skrev:
Kan du ta ett foto på din fiberbox?
I mitt fall satt det en liten box fibern kom in till och sen en kort fiberpatch till mediekonverteraren. Jag köpte en ny lång villapatch(fiber) och fiska i en slang till bättre ställe och flyttade mediakoverteraren dit. Om det går i ditt fall så dra två slangar dit för du kommer säkert som tidigare nämnts behöva ett dubbeluttag för accespunkt eller liknande.
Bild på baksidan av mediakonverteraren och själva fästet den sitter på.
Det bästa hade självklart varit att kunna flytta hela mediakonverteraren och ta bort det fäste den sitter på.
 
  • Baksida av en vit mediakonverterare monterad på ett väggfäste, med synliga klämmor och kopplingspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksidan av en mediakonverterare monterad på väggfäste med synliga etiketter och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oops, där var det GPON ja. Den vita "mediakonverteraren" heter ONT (Optical Network terminal) om man vill svänga sig med fackspråk. Vad jag kan se är det just en pigtail som är mycket känslig som sitter där. Dessutom är det en grön kontakt som heter SC/APC och är lite speciell. Om du verkligen vill skarva den med en patch MÅSTE du ha APC (snedslipade, gröna) kontakter hela vägen, men det finns även små LC-kontakter i APC-utförande. Jag rekommenderar nog att du låter den sitta där den är.

Vilken nätägare är detta? (Yrkesmässigt intresse.)
 
F fb35523 skrev:
Oops, där var det GPON ja. Den vita "mediakonverteraren" heter ONT (Optical Network terminal) om man vill svänga sig med fackspråk. Vad jag kan se är det just en pigtail som är mycket känslig som sitter där. Dessutom är det en grön kontakt som heter SC/APC och är lite speciell. Om du verkligen vill skarva den med en patch MÅSTE du ha APC (snedslipade, gröna) kontakter hela vägen, men det finns även små LC-kontakter i APC-utförande. Jag rekommenderar nog att du låter den sitta där den är.

Vilken nätägare är detta? (Yrkesmässigt intresse.)
Okej, med den utförliga informationen så låter jag det sitta där det är. Vill inte riskera att få onödiga felkällor på mitt nät.

Nätägare/Leverantör är Teleservice Skåne AB
 
Är det ok att låna tråden lite. Har precis fått fiber hem men den där mediakonverteraren skulle jag gärna få upp på ovanvåningen då jag inte har någon el i dess omedelbara närhet och ändå tänker ha router etc på ovanvåningen.

Idag sitter den med en 3m kabel från boxen fibern kommer in i. Vad behöver jag köpa för att fortsätta upp längs gul linje.

Eller ska jag bara låta den sitta och dra in el från uttaget på andra sidan väggen.

Nätverkskabel behöver jag i så fall dra upp längst gul linje för att sen kunna få ut den till tv-platserna i huset. (Finns ett 16 tomrör i väggen så behöver såg upp för att hitta det men sen är det bara rakt upp på ovanvåningen) Så därför jag tänker jag lika bra kan ha en längre patchkabel så jag får all teknik på ovanvåning.

edit:rött sträck är bef patchkabel
 
  • Mediakonverterare monterad på vägg med patchkabel ansluten, redo för omlokalisering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En mediakonverterare monterad på en vit vägg med en fiberkabel och patchkabel anslutna till enheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en trappvägg där gula linjer markerar planerad väg för en nätverkskabel och rött streck visar befintlig patchkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla svaren och informationen som framkommit!

När det gäller patchpanel har jag hittat två olika typer, den vanliga som man terminerar kabel på direkt i panelen och sedan keystone panel som man köper till lösa keystone moduler och terminerar kablarna i dessa.
Vilken är att föredra?
En fördel med keystone panelen jag kan se är att man kan byta modul/kontakt per kabel och behöver inte slänga hela panelen om något går sönder.

@olofh det är OK för mig men jag undrar om du inte får bättre respons på en egen tråd där det inte redan finns inlägg som handlar om annat.
Jag tror inte den kabeln som går mellan dina två enheter är en vanlig patchkabel, vad jag kan utläsa står det något med optical cable på den.
 
M Max88 skrev:
Tack för alla svaren och informationen som framkommit!

När det gäller patchpanel har jag hittat två olika typer, den vanliga som man terminerar kabel på direkt i panelen och sedan keystone panel som man köper till lösa keystone moduler och terminerar kablarna i dessa.
Vilken är att föredra?
En fördel med keystone panelen jag kan se är att man kan byta modul/kontakt per kabel och behöver inte slänga hela panelen om något går sönder.

@olofh det är OK för mig men jag undrar om du inte får bättre respons på en egen tråd där det inte redan finns inlägg som handlar om annat.
Jag tror inte den kabeln som går mellan dina två enheter är en vanlig patchkabel, vad jag kan utläsa står det något med optical cable på den.
ja blev galet av mig. Såg själv nu att det är en helt annan kabel. Kan tyvärr inte ta bort inlägget. Kollar om mod kan göra det.
 
Kablen är en extraförstärkt fiberpatch som går mellan den "ODF" (Optical Distribution Frame) som fibern kommer in i från gatan (bild 2). Man kallar det kanske inte ODF när det är en plastlåda, men den har samma funktion. En ODF tar in en eller flera fiberkabler och terminerar dem i kontakter (pigtails) som sedan sätts i mellanstycken (skarvdon) så att man lätt kan stoppa i patchkablar. Som du ser har patchkabeln en grön kontakt i ena änden och en blå i den andra, och det är mycket viktigt. Läs mitt förra inlägg. Du kan ersätta denna fiberpatch med en annan patch av mer eller mindre valfri längd (några hundra meter är inget problem...). Bara den är av singelmode-typ och kontakterna har rätt färg (och därmed typ) är det OK. Det behöver inte vara en extraförstärkt kabel utan det kan vara en standardpatch.

https://www.direktronik.se/direktro...-9125-simplex-yd-40mm/?variationCode=117-2296
https://www.direktronik.se/direktro...ngelmode-simplex-9125/?variationCode=117-0661

Har du fler frågor så stara en ny tråd.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
C
M Max88 skrev:
När det gäller patchpanel har jag hittat två olika typer, den vanliga som man terminerar kabel på direkt i panelen och sedan keystone panel som man köper till lösa keystone moduler och terminerar kablarna i dessa.
Vilken är att föredra?
En fördel med keystone panelen jag kan se är att man kan byta modul/kontakt per kabel och behöver inte slänga hela panelen om något går sönder.
En keystone-panel är flexiblare och potentiellt enklare att terminera beroende på vilka keystone-moduler du använder.
Men lite beroende på hur många portar du skall bestycka är den också rejält mycket dyrare.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.