Alt 1 med WC i hörnet eller alt 2 med wc i mitten och rundgång

  • Antal röster
    89
K KPL skrev:
Jag gillar spontant att förlägga toaletten i mitten av huset, ger en helt annan dynamik i huset som känns mer spännande och inte som vilket kataloghus som helst! Men förstår såklart fördelarna med att lägga toaletten mer avskilt och fördelarna med fönster/ljusinsläpp... Är osäker på vart du menar att huvudentrén är? Bör överväga min åsikt om det är den som kommer in norrifrån längs långsidan. Tycker det känns lite konstigt med en sovrumsdörr så nära huvudentrén.
Precis min tanke, det blir lite mer spännande lösning och dynamik. badrummet kan jag lösa med fönster mot de stora fönsterpartierna.
Huvudentrén är så att säga mot öst (långsidan med få fönster) dock kommer man röra sig mest ut genom en skjutdörr på andra långsidan som vetter mot väst och sjön. ska fundera på dörren där som du säger.
 
engs
joakim_j joakim_j skrev:
När jag ritade på vår tillbyggnad så sade min arkitektkompis till mig att ett hus där man har något man kan gå runt (dvs man kan välja på två vägar från en plats till en annan) känns dubbelt så stort. Hade så i min gamla lägenhet (garderober i mitten) och det ligger något i det.
Samt att det brukar användas som löparbana av barn, på gott o ont. ;)
Våra gör nog minst ett hundratal varv i veckan eller så....
 
  • Gilla
  • Haha
Pippi Viktualia och 3 till
  • Laddar…
Måste hålla med er om att jag gillar Wc´n i mitten skarpt. Ni har inte tänkt på möjligheten att ha köket mot Wc´n? Gillar den moderna lösningen och så får man alla vatteninstallationer på samma ställe?


Ritning av hus med markerat WC i mitten och förslag till placering av köket mittemot WC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SSHH och 2 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag är mot att bygga gångar. Det förstör yta och är svårt att få mysigt. Med tanke på kostnad för bygge skulle jag definitivt prata med en arkitekt.
Jag håller med. Mycket oanvändbar yta som kostar extra pengar. Som någon sa, sätt kök-badrum nära varandra och tajta ihop ytorna.
 
S Michel stenko skrev:
Vi tänkte att om det är under loft så kanske det blir mysigt ändå. Det var en arkitekt som tog fram detta som alternativ till oss. men vi ska ha en avstämning och återkopplar.
Ok. Min egen uppfattning, som jobbar med planlösningar hela dagarna, är att den arkitekten borde upplysa er om att det blir dyrt hus och skulle ha skissat fram ett mer kostnadseffektivt förslag.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
När jag tittar på bilderna funderar jag på om det inte lika gärna skulle gå att lägga nybyggnaden mycket längre bak, och få hela vinkeln på framsidan? Det är ju fin utsikt åt alla håll utom bakåt.
 
H håkke65 skrev:
Som de andra skriver ljudet från toan går att isolera bort men varför ha så tjocka väggar med isolering för att göra detta kan ifrågasättas. Det jag reagerar på är att det inte finns en naturlig placering i vardagsrummet av en TV! Jag vet att alla vill inte ha en TV men jag tänker på att nästa köpare vill ha det och då blir det inte så bra. Jag har dåliga erfarenheter av just detta i ett hus som vi tänkte köpa och det blev inget köp pga. av just detta faktum att det inte fanns någon naturlig plats. Vi har själv ingen tv i vår stuga.
Jag antar att långsidan med alla fönster är för utsiktens skull och då blir det svårt med placering av tv. Kanske det är bättre att ställa soffan mitt i rummet och placera tv:n på wc väggen!
Hellre lite för tjocka väggar än att det låter igenom. ska även förbereda en stam och luftare upp till nästa vån och till tak.
Kan placera ut lite extra uttag för framtida TV. Så kan man möblera efter egen smak i framtiden.
 
K Kojaxx skrev:
Bortsett från övrig planlösning hade jag byggt så att jag kan sitta i mitt badkar och titta ut.
Det har jag. se layouter och bilder :)
 
  • Gilla
Saramaa
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag går sällan igång på dagens planlösningar, tex där man direkt från sovrum eller bad/toa går rakt ut i umgängesområdet.
Men det här gillade jag verkligen, även om man kommer se sovrumsdörrarna, är det lite avskilt där borta. Samtidigt kommer fönsterna ge ett härligt ljus i hela huset. 1 eller 2 överfönster i badrummet så är man hemma.
Sen kan man givetvis flytta runt möbler o kök efter smak.
Precis, men det är lite så jag kan känna. Isak hette han som tog fram detta förslag till oss...:thinking:
 
S Michel stenko skrev:
Det har jag. se layouter och bilder :)
Nja. Jag tänkte betydligt mer och större fönster. Gärna öppningsbara så du får känslan av att sitta ute.
 
  • Haha
Stenko
  • Laddar…
M Matilda123 skrev:
Jag tycker att alternativet med rundgången ger en trevligare planlösning. Sovrum mot norr är skönare att sova i så det är ju + även om man förlorar lite sjöutsikt. Jag hade föreslagit ett mer kvadratiskt badrum för att skapa mer utrymme mellan badrumsväggen och glaspartierna så att ytan blir mer användbar samtidigt som det kan ge utrymme till garderobsflrvaring på motsatt sida mot entré. Tips är att även justera placering av entrédörr och toalettvägg så att ni får en rak siktlinje mot sjön. Som tidigare skrivit hade det både varit ekonomiskt och trivsamt att förlägga köket rygg mot badrummet. Köket är ju trots allt husets hjärta.
Tack för tips, ska testa mer kvadratiskt. det östra sovrummet kommer ha utsikt mot en trolsk skog med stora mossklädda bumlingar.
Jag har testat flytta på v-rum och kök (se bild), men tycker att v-rum blir instängt uppe i hörnet. man får inte samma utsikt därifrån. det blir att man får en vy mot nordväst, vilket är mot änden av sjön och där det finns mer bebyggelse istället för natur. Det är ju ändå fritidshus och kommer kanske hänga mer vid soffan eller matsalsbordet i första hand tänker jag..? Att det kostar lite mer att dra om avloppet och sätta en egen fläkt till köket kan vi investera för att få till det rätt.
 
  • Ritning av en våningsplanslayout med vardagsrum, kök, sovrum och utsikt mot nordväst nära vattnet.
K Krille4 skrev:
Jag tar mig friheten att ha en åsikt rörande lofttrappan :) I och med att ni har både allrum och två sovrum på övervåningen skulle jag satsa på en riktig trappa istället. En lofttrappa passar varken till barn eller pensionärer och kommer nog att begränsa användningen av övervåningen. Så sats på en planlösning där ni får plats med en riktig trappa är mitt tips.

/Krille
Tack för tips. ska fixa till trappan lite men tanken var att loftet är till för gäster och barn i första hand. det är dessutom inte fullhöjd där så det är inte jättebekvämt att vara där konstant. Har ju ändå 2 stora sovrum nere.
 
3 321Martin skrev:
Måste hålla med er om att jag gillar Wc´n i mitten skarpt. Ni har inte tänkt på möjligheten att ha köket mot Wc´n? Gillar den moderna lösningen och så får man alla vatteninstallationer på samma ställe?


[bild]
Tack, se inlägg #41. men det verkar som att de flesta är för att köket ska vara i mitten istället för v-rum. det man kanske inte kan se från bilderna är att utsikten är bäst från mitten av huset...
 
Planlösningen med badrum i mitten blir intressant. Om det kommer finnas barn som ränner runt runt så kan man fundera på om man vill ha dem runt soffan när man kopplar av eller runt benen när man lagar mat.

För att få snyggare infälld förvaring på utsidan av badrummet kan man förskjuta tex duschutrymme och garderob så de hamnar sida vid sida, men med badrumsväggen mellan.
 
  • Handritad skiss av en planlösning med centralt placerat badrum markerat med "Dusch".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stenko
  • Laddar…
Hur stort är huset? 6 gånger 16 m?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.