Jag blev så glad av den här tråden! Läste artikeln och blev förskräkt av förslag på att lysa upp träd underifrån, ha en massa strålkastare i trädgården osv. Diskussionen här visar att de flesta (i vart fall många) reagerar som jag och tycker att djurlivet är viktigt.

Sen är det självklart så att forskningen på området ger en mycket mer heltäckande bild än vad vi som enskilda husägare kan observera. "Jag ser fladdermöss på min tomt trots utebelysning" ger inte svar på hur många de hade varit annars, eller om de har svårare att jaga pga för mycket ljus. Men det säger sig ju självt.
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Min utebelysning tänds vid skymning, släcks 23.00, tänds 06.00, släcks vid gryning. På sommaren är den givetvis tänd färre timmar.
 
  • Gilla
SNf och 1 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Jag blev så glad av den här tråden! Läste artikeln och blev förskräkt av förslag på att lysa upp träd underifrån, ha en massa strålkastare i trädgården osv. Diskussionen här visar att de flesta (i vart fall många) reagerar som jag och tycker att djurlivet är viktigt.

Sen är det självklart så att forskningen på området ger en mycket mer heltäckande bild än vad vi som enskilda husägare kan observera. "Jag ser fladdermöss på min tomt trots utebelysning" ger inte svar på hur många de hade varit annars, eller om de har svårare att jaga pga för mycket ljus. Men det säger sig ju självt.
Ett tips, påverkan på fladdermössens jakt beror på att insekter påverkas, dvs indirekt pga ljuset.

Ledljus lockar inte särskilt mycket insekter (inte LED, utan led). Däremot kraftiga strålkastare.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Varken Philips CoreLine Tempo länken eller den ang smalstrålebelysningen leder ju till något vettigt. Philips går bara till prisjakt med alla Philips lampor och iguzzini till en utländsk sida där det inte går att handla. Hade varit bra om han rekommendera lampor som enkelt går att köpa
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Jag blev så glad av den här tråden! Läste artikeln och blev förskräkt av förslag på att lysa upp träd underifrån, ha en massa strålkastare i trädgården osv. Diskussionen här visar att de flesta (i vart fall många) reagerar som jag och tycker att djurlivet är viktigt.

Sen är det självklart så att forskningen på området ger en mycket mer heltäckande bild än vad vi som enskilda husägare kan observera. "Jag ser fladdermöss på min tomt trots utebelysning" ger inte svar på hur många de hade varit annars, eller om de har svårare att jaga pga för mycket ljus. Men det säger sig ju självt.

Du kanske kan samla ihop pengar på facebook och köpa in solglasögon till alla små djur och insekter?
 
  • Älska
SonnyListon
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Du kanske kan samla ihop pengar på facebook och köpa in solglasögon till alla små djur och insekter?
Skitbra idé! Ska vi fixa en gofund me sida tillsammans? För du är på.va?
 
E Eva a skrev:
Inte ett ord om ljusföroreningar i artikeln. Tänk på att släcka kl 23! Det är ingen ide att sätta upp insektshotell om man ändå förstör livsbetingelserna med ljusföroreningar. Notera i programmet nedan vad som görs i andra länder:[länk]
Lyssnade på det idag, kan rekommenderas! (y)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
harry73
harry73 harry73 skrev:
Att belysa träd under höst och vinter kan inte så farligt, framförallt om man släcker ljuset innan man lägger sig
Så har vi det
Träd upplyst av markspotlight på en mörk kväll med skog och svagt upplysta hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1977bjorn och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Så har vi det
[bild]
Vad är det för armatur?
 
harry73
Det är en liten arbetslampa från jula (10W) som kostade 49 kr
Jag gömde den i en gammal proffsarmatur för halogenbelysning
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Skitbra idé! Ska vi fixa en gofund me sida tillsammans? För du är på.va?
nä jag tycker nog det är ett jobb som evolutionen får sköta. Vi människor gillar lampor. De får lära sig att navigera på andra sätt. Vi kan inte gå runt och skedmata varenda djur bor på fel plats. Det är inte hållbart.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Jag är lite nyfiken på att installera en philips-HUE spotlight av typ Lily XL, någon som har den eller har erfarenheter?

Jag tänker det kan vara intressant med lite olika färger via olika årstider!
På sommarkvällarna har man lite lätt ljusgrönt.
Hösten har man en lampa i gult, andra i orange.
Julveckorna har man nyans i rött.
Halloween har man scenarios som "spökar" osv.

Jag ser mig som en ganska bra svensson-miljökämpe. Återvinner till fullo, kör elbil och stödjer tillochmed plastpåse skatten .. men att jag inte ska få belysa mitt enda träd på tomten pga insekter är lite över gränsen. Lite som att bestämma sig för att inte skaffa barn för att det är det bästa man kan göra ur miljösynpunkt.
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
harry73
Jag var i byn igår kväll, och där har man ju lampor längs gatan överallt. I vissa fall står lampan mitt i trädkronan.
Och det lyser ju ordentligt, man kan tom gå utomhus utan ficklampa.
Vi kanske borde fokusera på denna belysning först innan man klagar på de på landet som vill tränga bort det värsta mörkret med en liten lampa i trädgården.
 
  • Gilla
Viking_J och 2 till
  • Laddar…
S
E Erik Salhammar skrev:
nä jag tycker nog det är ett jobb som evolutionen får sköta. Vi människor gillar lampor. De får lära sig att navigera på andra sätt. Vi kan inte gå runt och skedmata varenda djur bor på fel plats. Det är inte hållbart.
När det gäller tyckade, så finns det nog många olika ”vi”.
Beträffande evolutionen så kan den ta olika vägar och är ständigt pågående. Villkoren ändras över tiden. En kolbaserad tvåbent invasiv typ har varit lyckosam en lång tid så länge jorden varit glest befolkad för det ger intryck av oändliga resurser.

Med insikter i grundläggande reglerteori och teknik så skenar ett system med positiv återkoppling.

Därför uppstår ibland oss behov av vissa regler för att motverka den skenande utvecklingen. Samtidigt är förmågan att hantera detta normalfördelad bland befolkningen.

Således kommer en del varelser att störas i sin natt av såväl onödig som nödvändig belysning. Låt oss då vidareutveckla vår slumrande förmåga till hänsyn genom att motstå onödig belysning till gagn för många. Evolutionen kan drabba vem som helst.
Jag tror att barnbarnen gillar att kunna upptäcka såväl insekter som igelkottar, småfåglar, ekorrar, fladdermöss etc.
mvh
 
  • Gilla
Eva a och 4 till
  • Laddar…
Bra diskussion här i tråden, jag var inte insatt i problematiken kring ljusföroreningar och var innan läsningen inne på lösningar som jag får tänka om kring. Det borde vara självklart att vi hjälps åt att inte orsaka än värre insektsdöd mm, särskilt om man främst behöver göra avkall på fåfänga. Med det sagt - för egen del behöver detta balanseras mot tryggheten i en OK utebelysning. Har någon exempel på en lyckad balansgång eller idéer? Trygghetsskapande och vacker belysning som inte stör mer än nödvändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.