Asfalten lades om på vår gata och vi passade då på att få vår uppfart asfalterad. Detta är ett större företag anlitat av kommunen. Problemet är att när vi kommer hem har dom varit och lagt asfalten och vi ser då att dom lagt den ända in till fasaden. Vi hör oss för och såklart säger folk lite olika. Svårt för oss att argumentera också när vi inte vet vad som är korrekt. Asfalten är under tak. Men vi oroar ju oss såklart ändå för fuktskador. Trots att dom hävdar att det är rejäl lutning och att regn inte når in och det därmed inte bör vara några problem. Bifogar bilder.
 
  • Ny asfalt lagd direkt intill husfasaden och stolpe, under tak, med lutning från byggnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagd asfalt upp till vit husfasad under tak, risk för fuktskador diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur tjockt har de lagt den? Panelen måste väl ha gått rätt nära marken tidigare också? Jag tycker inte att det ser snyggt ut. Och ännu värre blir det efter nästa asfaltering eller när panelen skall målas om. Jag har fått byta delar av bärlina på mitt hus som ruttnat för att förra ägaren gjutit betong in mot väggen. Du har till synes bättre förutsättningar än jag hade. Men jag har svårt att kalla det rätt som det ser ut på dina bilder.
 
A Avemo skrev:
Hur tjockt har de lagt den? Panelen måste väl ha gått rätt nära marken tidigare också? Jag tycker inte att det ser snyggt ut. Och ännu värre blir det efter nästa asfaltering eller när panelen skall målas om. Jag har fått byta delar av bärlina på mitt hus som ruttnat för att förra ägaren gjutit betong in mot väggen. Du har till synes bättre förutsättningar än jag hade. Men jag har svårt att kalla det rätt som det ser ut på dina bilder.
Ja panelen låg mot asfalten tidigare. Men inte bakom , om du förstår vad jag menar? Dom tog bort asfalten på hela uppfarten förutom just under taket där som la det på. Vad rekommenderar du? Ska dom få göra om? Eller löser man det på annat vis? Aldrig sett denna lösning förut och hittar verkligen ingenting om det på nätet.
 
M Marika.h skrev:
Ja panelen låg mot asfalten tidigare. Men inte bakom , om du förstår vad jag menar?
Då skulle jag säga att det gått från fel till mer fel. I min begreppsvärld skall det vara minst någon dm mellan asfalt och panel. Kanske går det att lösa på enklare vis än att riva upp asfalten. Men så som det ser ut nu skulle inte jag vilja ha det. Det är jag allergisk emot efter min ruttna syll.
 
harry73
Största problemet borde vara att du inte längre kan ventilera luftspalten och kommer det vatten i spalten, rinner det inte längre ut.
 
harry73 harry73 skrev:
Största problemet borde vara att du inte längre kan ventilera luftspalten och kommer det vatten i spalten, rinner det inte längre ut.
Det är ett av deras argument. Att det omöjligt kan komma in vatten där nu. Pga tätt mot fasad+ under tak + lutningen. Frågan är ju om man SK be dom göra om göra rätt? Men svårt när man inte vet vad som är rätt. Eller ska man vänta x antal år till man ser hur fasaden ter sig och då isåfall byta panelen och sätta den högre upp?
 
harry73
Nej, asfalten gör inte att vatten inte kan komma in, det gör att vatten inte kan komma ut. Det kan t ex vara kondensvatten eller att brandkåren försöker hindra brandspridning när grannens hus brinner
 
harry73 harry73 skrev:
Nej, asfalten gör inte att vatten inte kan komma in, det gör att vatten inte kan komma ut. Det kan t ex vara kondensvatten eller att brandkåren försöker hindra brandspridning när grannens hus brinner
Asfalten går ca 4 cm upp på fasaden.... gah! Så jäkla jobbigt när man anställer ”proffs” och ändå känner att det är fel.
 
M Marika.h skrev:
Det är ett av deras argument. Att det omöjligt kan komma in vatten där nu. Pga tätt mot fasad+ under tak + lutningen.
Det lutar och är under tak. Det är två saker som gör att det inte är lika dåligt som det annars skulle vara. "omöjligt kan komma in vatten" och "tätt mot fasad" är usla bortförklaringar. Låt dig inte luras. Det syns inte på bilden hur det ser ut bakom. Kanske är det möjligt att kapa panelen strax över asfalten, plocka bort bitarna och måla sågytan. Det skulle i så fall vara en annan lösning än att riva och göra om. Om det i ditt fall är enklare än att riva asfalten vet jag inte. Jag skulle anstränga mig för att få till en lösning där det inte någonstans är kontakt mellan trä och asfalt.
 
Bart Bart skrev:
Jag hade exakt likadant problem efter asfaltering och stenläggning. Inte lika extremt som i ditt fall, men jag löste det ganska enkelt och för inte speciellt mycket pengar.
[länk]
ah! Kan ju också vara en lösning! Ska kanske bara sluta ha panik
 
Jag skulle inte vara orolig över asfalteringen mot fasaden då det lutar utåt och är under tak. Kan inte bli någon fuktbelastning där. Om jag gjorde nåt skulle det vara som tipset att kapa av nedersta biten av panelen och lägga dit en cementskiva. Asfalten skulle jag inte röra. Men tveksamt om jag skulle göra nåt alls mer än att sluta bekymra mig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.